ESTADÍSTICA DE COMERÇ EXTERIOR I INTRACOMUNITARI, 2011

 

Dades definitives

 

ASPECTES METODOLÒGICS

 

1. Introducció

 

La present publicació oferix l'explotació de la informació estadística de caràcter definitiu sobre el flux d'intercanvis comercials realitzats entre la Comunitat Valenciana i l'estranger durant l'any 2011 atenent a diversos criteris i nivells d'agregació, be siga per productes o territoris.

 

L'estructura i el contingut de la publicació permeten donar resposta a la demanda d'informació sobre xifres de comerç exterior regionals procedent de l'Administració, centres d'investigació, associacions empresarials, empreses privades, gabinets d'estudi i usuaris particulars, constituint una font primordial per a l'anàlisi, planificació i avaluació econòmica, així com un element bàsic per a quantificar les relacions comercials amb els distints països i àrees econòmiques, indicar el grau d'obertura exterior de l'economia regional, estimar algunes de les principals variables macroeconòmiques, contribuir a la gestió empresarial en la planificació estratègica, etc.

 

 

2. Origen, abast i limitacions de la informació.

 

2.1. Origen i tractament de la informació

 

La informació bàsica és descarrega de la pàgina web del Departament de Duanes i Impostos Especials de l’Agència Estatal de l’Administració Tributària i recull, per a cada operació de comerç exterior o intracomunitari realitzada, les respectives dades estadístiques que figuren al Document Duaner (DUA) o a la declaració INTRASTAT.

 

A partir de la dita informació bàsica, la selecció del conjunt d’operacions que integren el comerç exterior i intracomunitari de la Comunitat Valenciana es realitza a partir d’un doble criteri:

 

1r) L’origen/destinació de les mercaderies declarat.

 

2n) El domicili fiscal de l’empresa que realitza l’operació comercial.

 

Per a l’elaboració de l’estadística se seleccionen, en primer lloc, totes aquelles operacions amb origen/destinació en les províncies d’Alacant, Castelló i València, siga quin siga el domicili fiscal, per ser les que més adequadament reflecteixen el comerç exterior de la Comunitat. A més, a aquestes operacions s’afegeixen aquelles en què, no figurant l’origen/destinació, el seu domicili fiscal correspon a una de les tres províncies de la Comunitat Valenciana.

 

 

2.2. Cobertura de la informació

 

Fins a l’any 1992, la informació estadística sobre els intercanvis comercials amb l’exterior s’obtenia únicament de les dades consignades en el Document Únic Duaner (DUA), document administratiu que cal emplenar obligatòriament en produir-se una operació d’importació o exportació de béns o mercaderies.

 

A partir de l’1 de gener de 1993, la desaparició dels controls duaners entre les fronteres dels estats membre del Mercat Únic europeu suposa la desaparició del DUA per al registre dels intercanvis comercials entre països integrants de la Unió Europea, intercanvis que deixen de considerar-se operacions de comerç exterior i passen a configurar el comerç intracomunitari. A més, aquestes transaccions entre estats membres ja no es denominen exportacions i importacions, sinó expedicions i introduccions, respectivament.

 

No obstant això, amb la finalitat d’obtenir informació estadística sobre l’intercanvi de béns i servicis entre estats membre, es crea, per Reglament (CEE) núm. 3330/91 del Consell, de 7 de novembre de 1991, un sistema permanent de recollida d’informació, denominat INTRASTAT, que entrà en vigor en 1993.

 

En conseqüència, a partir de l’1 de gener de 1993, la nova operativa determina la generació del quantum del comerç exterior i intracomunitari a través de la suma dels segments d’informació següents:

 

1r) Les operacions de comerç exterior, denominades importacions o exportacions, que són les realitzades per estats membre amb procedència o destinació en països tercers a la UE. Per a estes operacions subsisteix l’obligació de presentar el corresponent DUA davant la duana i es comptabilitzen, per tant, de forma directa, tal com es feia abans de 1993.

 

2n) Les operacions de comerç intracomunitari, denominades introduccions o expedicions, que es documenten a través de la declaració INTRASTAT. Aquesta declaració l’han d’emplenar obligatòriament aquells operadors econòmics el volum d’operacions anuals dels quals supera un llindar “d’assimilació” que es fixa anualment. Per tant, no estan obligats a realitzar la declaració INTRASTAT els operadors amb un volum d’expedicions o introduccions que en l’any anterior al de referència no han superat la xifra del llindar d’assimilació. En els últims anys aquesta xifra ha sigut la següent:

 

- en 1995, 4 milions de pessetes

- de 1996 a 1998, 9 milions de pessetes

- de 1999 a 2001, 16 milions de pessetes

- en 2002, 100.000 euros

- en 2003, 110.000 euros

- en 2004, 120.000 euros

- en 2005, 140.000 euros

- en 2006. 160.000 euros

- en 2007, 200.000 euros

- en 2008, 250.000 euros

- en 2009, 250.000 euros

- en 2010, 250.000 euros

- en 2011, 250.000 euros

 

D’altra banda, des de 1993 fins a 1998 van coexistir dues modalitats de declaració:

 

- normal o detallada: per als operadors el volum d’expedicions o introduccions dels quals en l’any anterior superara un llindar “de simplificació” fixat anualment. Aquest llindar es va establir en 14 milions per a l’any 1995 i en 16 milions per als anys 1996 a 1998.

 

- simplificada: per als operadors que l’any anterior se situaren entre el llindar d’assimilació i el de simplificació.

 

A partir de 1999 desapareixen la declaració simplificada i el llindar de simplificació. D’aleshores ençà existeix únicament la declaració normal o detallada, que han d’emplenar obligatòriament els operadors que superen el llindar d’assimilació.

 

Tenint en compte això, les exportacions i expedicions comprendran aquelles operacions a través de les quals un producte originari o elaborat en la Comunitat Valenciana es ven fora de l’estat espanyol per a la seua utilització com a bé intermedi, d’inversió o de consum final. Al contrari, per mitjà de les operacions d’importació i introducció s’adquireixen mercaderies elaborades o originàries de l’estranger per  a ser utilitzades en la Comunitat Valenciana, ja com a inputs intermedis o béns d’inversió o consum final.

 

Finalment, cal afegir que la present estadística recull exclusivament els intercanvis comercials amb l’exterior de béns o mercaderies, per no existir este tipus d’informació estadística en l’àmbit regional per als servicis.

 

 

2.3. Limitacions de la informació

 

La cobertura del sistema INTRASTAT i el caràcter comercial d’algunes empreses exportadores i importadores són, junt amb la inexistència de duanes intraestatals, qüestions rellevants que han de tenir-se en compte a l’hora d’interpretar estes dades. En conseqüència, la informació pot presentar algunes limitacions que es comenten detalladament a continuació:

 

a) Com ja s’ha assenyalat, amb la introducció del sistema INTRASTAT per a la recollida d’informació, tots els operadors econòmics de la Unió Europea que realitzen operacions amb algun país membre i el seu volum no supere el límit establit pel llindar d’assimilació no estan obligats a presentar declaració. Això suposa una pèrdua d’informació d’escassa rellevància respecte als fluxos de comerç intracomunitari.

 

Així mateix, en les declaracions simplificades del sistema INTRASTAT vigents des de 1993 a 1998, no es recollia el pes de les mercaderies objecte d’intercanvi. Per tant, la quantificació del comerç exterior segons la variable pes durant aquests anys excloïa una sèrie d’operacions que, encara que foren de menuda rellevància, distorsionaven la seua exactitud. A partir de 1999 la declaració del pes de les mercaderies per part de l’obligat en les operacions de comerç intracomunitari és facultativa per a una sèrie de subpartides de la Nomenclatura Combinada.

 

b) La ubicació de la unitat informant (empresa que realitza l’operació d’exportació i expedició o d’importació i introducció) pot no coincidir amb la de l’establiment o unitat productiva del bé que s’exporta o, si és el cas, amb el que utilitzarà realment el bé importat.

 

Este problema d’assignació espacial de les mercaderies és més freqüent en les importacions que en les exportacions, ja que l’exportador sol saber amb major exactitud l’origen territorial del producte i, d’esta manera, ressenyar-lo en el DUA o en la declaració INTRASTAT. L’importador, en canvi, pot desconéixer en el moment de realitzar la tramitació qui serà l’usuari o destinatari final del bé adquirit. D’això es deriva que, d’una banda, a la Comunitat Valenciana o a qualsevol de les seues províncies se li assignen adquisicions que es consumiran fora del seu territori i, de l’altra, deixen de tenir-se en compte les que, havent-se atribuït a altres regions, acaben sent utilitzades en estes.

 

A més la comptabilització de les operacions de comerç exterior topa amb el biaix afegit que introdueixen les empreses d’activitat comercial i seu en la Comunitat Valenciana, ja que en molts casos els productes que exporten poden haver sigut elaborats en altres regions. Quan es tracta d’operacions d’importació i introducció amb destinació a empreses valencianes resulta encara més difícil conéixer la quantitat que es consumirà en la Comunitat i la que serà desviada a altres comunitats autònomes.

 

D’altra banda, no hem d’oblidar que tampoc es coneix quina part de les exportacions o importacions atribuïdes a altres regions és, en realitat, elaborada en origen o consumida finalment en la Comunitat Valenciana.

 

La inexistència de duanes regionals i del consegüent registre administratiu impedeix, per tant, el coneixement exhaustiu del comerç exterior i intracomunitari valencià lligat realment a l’activitat econòmica regional. Per assimilació, el mateix es pot deduir respecte a les xifres de comerç exterior obtingudes en l’àmbit provincial.

 

 

2.4. El mode de transport

 

En aquesta explotació s’utilitza el mode transport en frontera com una variable de classificació addicional dels fluxos o intercanvis de mercaderies. Per a l’adequada interpretació de la informació obtinguda, és imprescindible conéixer l’abast conceptual d’aquesta variable i acotar el seu abast i limitacions.

 

Segons la normativa vigent sobre això, per a les exportacions de mercaderies, el mode de transport en frontera ha d’indicar el mitjà de transport actiu en què les mercaderies abandonen el territori duaner de la Unió Europea o, en el cas de les expedicions intracomunitàries, de l’estat membre o àrea de què es tracte. Per a les importacions de mercaderies, es refereix al mitjà de transport actiu en què han entrat les mercaderies en el territori duaner de la Unió Europea o, si es tracta d’introduccions intracomunitàries, en l’estat o àrea corresponent.

 

Segons es dedueix, aquestes instruccions no recullen la possible existència de transport multimodal. Per tant, quan el transport d’una mateixa mercaderia es fa utilitzant al llarg del trajecte diversos mitjans de transport, la informació que en la pràctica es recull es refereix únicament al primer d’aquests mitjans.

 

A més, ja que la informació demanada es refereix al mode de transport utilitzat en l’eixida o entrada de la mercaderia del territori duaner, pot ocórrer que la dada consignada per l’informant es referisca al mode transport utilitzat en el moment de realitzar el despatx de duanes i que aquest no coincidisca amb la modalitat finalment utilitzada en el moment de travessar la frontera geogràfica de l’estat corresponent.

 

Per a emplenar la modalitat de transport s’utilitza una codificació específica la correspondència de la qual amb les variables de classificació oferides en la tabulació de resultats es detalla a continuació:

 

 

Modalitats de transport (DUA i Instrastat)

Mitjà de transport (publicació)

1. Transport marítim

Transport marítim

2. Transport per ferrocarril

Transport per ferrocarril

3. Transport per carretera

Transport per carretera

4. Transport aeri

Transport aeri

5. Enviaments postals

 

7. Instal·lacions fixes de transport

Altres

8. Transport per navegació interior

 

9. Propulsió pròpia

 

 

 

3. Nomenclatures i classificacions utilitzades.

 

En l’explotació estadística realitzada, per a desagregar la informació per productes s’utilitzen classificacions normalitzades que atenen a fins estadístics i administratius i que són d’ús internacional.

 

Les dades originals es classifiquen seguint l’Aranzel Integrat Comunitari (TARIC) quan es tracta d’operacions de comerç exterior, i segons la Nomenclatura Combinada (NC) del Consell de Cooperació Duanera si són operacions de comerç intracomunitari.

 

A partir d’estes classificacions, i utilitzant les equivalències corresponents, s’obté la informació codificada segons la resta de nomenclatures utilitzades: la Classificació Uniforme per al Comerç Internacional, Revisió 3 (CUCI Rev.3), la Classificació Nacional d’Activitats Econòmiques 2009 (CNAE-09), la Classificació de Productes segons la Destinació Final (Grups d’Utilització), la Classificació per Branques Industrials (R36) i la Classificació de Productes Industrials segons el seu Contingut Tecnològic.

 

A continuació s’exposa breument el contingut i significat de cadascuna de les nomenclatures i classificacions utilitzades.

 

3.1. L’Aranzel Integrat Comunitari (TARIC) i la Nomenclatura Combinada (NC)

 

Fins a 1987 la NIMEXE era la nomenclatura en què s’estructurava la informació estadística de Duanes. Es tractava d’una nomenclatura estadística, creada a partir de la desagregació de les partides de la fins aleshores vigent Nomenclatura del Consell de Cooperació Duanera (NCCD), que estava composta per codis numèrics integrats per un màxim de 7 dígits.

 

L’evolució de la tecnologia i les estructures del comerç internacional, el requeriment per part dels governs i òrgans comercials d’un major grau de detall per a fins aranzelaris i estadístics, i la necessitat de disposar de dades exactes i comparables per a les negociacions comercials, determinaren que el Consell de Cooperació Duanera decidira revisar, modernitzar i ampliar la NCCD a fi de crear un Sistema Harmonitzat per a la Designació i Codificació de Mercaderies (SH) objecte del comerç internacional que entrà en vigor a principis de 1988.

 

A partir de l’estructura del SH, la Comunitat Europea elaborà i implantà en 1988 un nou Aranzel de Duanes que donà lloc a la Nomenclatura Combinada, denominada així perquè refon les antigues referències aranzelàries de la NCCA i les estadístiques de la NIMEXE en una única identificació exclusivament numèrica.

 

La Nomenclatura Combinada és, per tant, una extensió del SH que es va construir per desagregació de les seues rúbriques més elementals: conserva l’estructura bàsica del SH fins al nivell de 6 xifres, i s’estableixen subdivisions comunitàries a un segon escaló de 8 xifres.

 

Però a més, dins del marc de la Nomenclatura Combinada i a l’efecte de facilitar els processos informàtics, les variades reglamentacions específiques i les liquidacions de drets aranzelaris i impostos sobre el comerç exterior, es realitzà una subdivisió complementària afegint-hi la novena i desena xifres. El resultat és l’Aranzel Integrat Comunitari o TARIC (Tarif Integré Communitaire), les subpartides del qual queden identificades per un codi compost per un total de 10 xifres. L’administració espanyola efectuà una transposició al TARIC de l’aranzel espanyol creant un TARIC nacional i paral·lel al comunitari que entrà en vigor l’1 de gener de 1988.

 

No obstant això, en el cas de les operacions comercials realitzades entre els països de la Unió Europea, l’entrada en vigor del sistema INTRASTAT a partir de l’1 de gener de 1993 suposà l’obligada utilització de la Nomenclatura Combinada de 8 dígits per a la declaració i comptabilització d’estos intercanvis.

 

Per tant, els registres procedents d’operacions amb tercers països no comunitaris i que tenen l’origen en el DUA estan codificats segons la nomenclatura TARIC (10 dígits), i els procedents d’operacions amb països de la Unió Europea i que tenen l’origen en la declaració INTRASTAT estan codificats segons la nomenclatura aranzelària d’aplicació entre els estats membre (Nomenclatura Combinada a 8 dígits).

 

Estes classificacions es componen de claus numèriques els dos primers dígits de les quals fan referència al capítol, els dos següents a la partida i els següents a la posició estadística. A més, els 97 capítols s’agrupen en 21 seccions el codi numèric de les quals és independent de la resta de la classificació.

 

Encara que les dades estadístiques originals provinents del Departament de Duanes i Impostos Especials es reben a 10 o 8 dígits, segons corresponguen al DUA o a la declaració INTRASTAT respectivament, la màxima desagregació de la informació que s’ofereix en la present publicació és a nivell de partida (4 dígits). No obstant això, es pot obtenir informació més detallada (fins a 8 dígits) a través de la consulta al Banc de Dades de Comerç Exterior (IVECEX) de la Conselleria d’Economia, Indústria, Turisme i Ocupació, aplicació que serveix de suport per a l’emmagatzematge i la gestió de la informació estadística del comerç exterior i intracomunitari de la Comunitat Valenciana.

 

Així i tot cal assenyalar que, per a realitzar les equivalències a la resta de nomenclatures utilitzades en l’explotació, sí que s’ha descendit fins al màxim nivell de posició estadística i a cadascuna d’estes se li ha assignat el codi corresponent segons la CNAE-93, la CUCI rev.3, els Grups d’Utilització o la Classificació de Productes Industrials segons el seu Contingut Tecnològic, nomenclatures que es descriuen en els apartats següents.

 

 

3.2. La Classificació Uniforme per al Comerç Internacional, Revisió 3 (CUCI Rev.3).

 

La Secretaria de les Nacions Unides elaborà en 1950 la Classificació Uniforme per al Comerç Internacional (Standard International Trade Clasification o SITC), és a dir, la CUCI "original" i instà tots els governs perquè adoptaren esta classificació i reclassificaren les seues estadístiques d’acord amb esta, a fi de permetre la comparació internacional de les dades. Una dècada després, els governs de molts països i els principals organismes internacionals utilitzaven ja la CUCI original en les seues estadístiques de comerç.

 

Amb el pas del temps, el creixement del comerç internacional i els canvis en la seua estructura geogràfica i per productes aconsellaren una nova revisió de la CUCI que va ser aprovada en 1975 per el Consell Econòmic i Social i es va denominar "CUCI, Revisió 2".

 

No obstant això, la creació del Sistema Harmonitzat per part del Consell de Cooperació Duanera feu necessària una tercera versió de la CUCI (CUCI, Revisió 3) que fou realitzada per les Nacions Unides en 1985 i entrà en vigor en 1988 i tenia com a components bàsics les partides del SH. Així, les seues partides estan constituïdes per agrupacions de rúbriques elementals del SH i, a més, mantenen una correspondència amb les que figuraven en la CUCI Revisió 2.

 

La CUCI Revisió 3 està composta per rúbriques de fins a un màxim de 5 dígits: el primer determina la secció, els dos primers el capítol, els tres primers el grup, els quatre primers el subgrup i, si el subgrup està dividit, els cinc dígits determinen cadascuna de les partides resultants. En total, hi ha 10 seccions, 67 capítols, 261 grups i 1.033 subgrups, dels quals 720 se subdivideixen en un total de 2.085 partides.

 

En l’explotació de resultats oferida en esta publicació, s’ofereixen les dades desagregades a nivell de capítols i grups de la CUCI Revisió 3 (2 i 3 dígits, respectivament), per a això s’ha utilitzat l’equivalència corresponent amb el TARIC.

 

 

3.3. La Classificació Nacional d’Activitats Econòmiques 2009 (CNAE-09)

 

El Reial Decret 1560/1992, de 18 de desembre, va establir una Classificació Nacional d'Activitats Econòmiques, denominada CNAE-93, que va patir una actualització d'orde menor l'any 2003, denominada CNAE-93 Rev.1. Amb l'objecte de reflectir els canvis estructurals de l'economia, i en especial el desenvolupament tecnològic hagut des de l'última revisió de la classificació, s'establix una Classificació Nacional d'Activitats Econòmiques actualitzada, denominada CNAE-2009.

 

La comparabilitat internacional de les estadístiques requerix que els països utilitzen classificacions d'activitats econòmiques que seguisquen les recomanacions internacionals. Espanya ha de complir els requeriments del Reglament (CE) núm. 1893/2006 del Parlament Europeu i del Consell, de 20 de desembre del 2006, que establix la classificació europea d'activitats econòmiques (NACE Rev.2) i la relació que han de tindre les versions nacionals amb esta classificació. A més, esta classificació europea, i per tant les versions nacionals, seguixen les recomanacions adoptades per la Comissió d'Estadística de Nacions Unides materialitzades en la vigent Classificació Internacional Industrial Uniforme (CIIU Rev.4).

 

Tot això va originar que l'Institut Nacional d'Estadística (INE) elaborara una nova Classificació Nacional d'Activitats Econòmiques (CNAE-09) a partir de la NACE-Rev.2, establida pel Reial Decret 475/2007 de 13 d’abril.

 

 

La CNAE-09 està estructurada en quatre nivells d'una forma jeràrquica piramidal:

 

-         El primer nivell està representat per un codi alfabètic d'un dígit (seccions).

-         El segon nivell consistix en rúbriques identificades per mitjà d'un codi numèric de dos xifres (divisions).

-         El tercer nivell consistix en rúbriques identificades per mitjà d'un codi numèric de tres xifres (grups).

-         El quart nivell consistix en rúbriques identificades per mitjà d'un codi numèric de quatre xifres (classes).

 

Encara que les taules oferides en l’explotació de resultats presenten la informació a nivell de divisió o de grup de la CNAE-09 (2 o 3 dígits, respectivament), per a la seua elaboració s’ha utilitzat la correspondència TARIC/CNAE-09 al màxim nivell de desagregació.

 

Cal assenyalar les limitacions que s’han de tenir en compte en la interpretació d’esta informació, ja que el fet que a un determinat producte se li haja assignat una activitat concreta de la CNAE-09 no significa necessàriament que l’empresa que ha realitzat la transacció pertanga en realitat a este grup d’activitat. És a dir, encara que l’empresa siga un mer intermediari, la mercaderia es classifica en l’activitat productiva de la qual teòricament procedeix el producte, i no dins de cap grup del sector servicis. També pot ocórrer, en el cas importacions o introduccions, que l’empresa adquirisca la mercaderia per a utilitzar-la com input en un procés productiu, encara que no tinga cap semblança amb els productes que constitueixen el seu output o producció principal; en canvi, el producte objecte d’intercanvi s’emmarcaria en l’activitat productiva de la qual és resultat o output, no en la que correspon a l’empresa adquirent.

 

Per estes raons, s’ha d’insistir en el fet que els quadres elaborats no són una classificació del comerç exterior segons l’activitat de les empreses, sinó que diferencien el valor dels intercanvis comercials basant-se en el sector productiu de la CNAE-09 on la mercaderia s’emmarcaria teòricament com a output.

 

 

3.4. La Classificació de Productes segons la Destinació Final (Grups d’Utilització)

 

L’Institut Nacional d’Estadística i la Direcció General de Duanes, d’acord amb el Banc d’Espanya i el Ministeri de Comerç, acordaren en 1983 realitzar una classificació de totes les mercaderies objecte d’intercanvi amb altres països en funció de la finalitat a la quals es destinaren estes. Els grups de mercaderies on s’agruparen foren definits originalment per posicions de la Nomenclatura NIMEXE i, posteriorment, es realitzà la mateixa agrupació en funció de les posicions de la Nomenclatura Combinada (TARIC).

 

Els criteris utilitzats per a elaborar estos grups foren els establits pel Sistema Europeu de Comptes Econòmics Integrats (SEC), vàlids per a l’establiment de la Comptabilitat Nacional. Es diferencien tres grans categories:

 

- Béns de consum, on s’inclouen aquells béns que es consideren propis del consum de les economies domèstiques.

 

- Béns intermedis, que comprén tots els béns destinats a formar part del consum intermedi en el procés de producció de béns i servicis. Es distingeixen els béns intermedis de l’agricultura, silvicultura i pesca, els energètics i els industrials.

 

- Béns de capital, que constitueixen la formació bruta de capital.

 

Al seu torn, cadascun d’estos grups se subdivideix a fi de diferenciar aquells que puguen tenir una major importància, bé en funció del seu tràfic, o bé en funció de les necessitats de coneixement individual d’estos per la seua transcendència dins d’altres classificacions. Aquells productes susceptibles de destinacions alternatives es classifiquen dins del grup de major pes relatiu estimat.

 

La publicació ofereix dades de comerç exterior per productes seguint esta classificació. Per a facilitar la realització de comparacions, els productes energètics s’han diferenciat dels no energètics.

 

 

3.5. La Classificació per Branques Industrials (R36)

 

Aquesta nova sectorització, elaborada per l’Institut Valencià d’Estadística (IVE) i utilitzada en la presentació de la informació estadística de caràcter estructural relativa al sector industrial, intenta reflectir adequadament l’estructura productiva del teixit econòmic valencià, al mateix temps que pretén servir de marc per a la realització d’enquestes o l’explotació de fitxers administratius. D’altra banda, l’adaptació a la recent nova classificació d’activitats econòmiques europea (NACE Rev. 2) i espanyola (CNAE-09) permet assegurar la comparabilitat amb les estadístiques nacionals i internacionals.

 

Per a classificar la informació segons aquesta sectorització cal utilitzar prèviament la correspondència entre codis TARIC i la CNAE-09. Com ja s’ha assenyalat en l’apartat 3.3, cal tenir en compte que aquesta correspondència respon al criteri d’assignar a cada activitat tots aquells productes que constitueixen generalment la seua producció “típica” o principal, sense considerar la possible existència d’activitats secundàries.

 

A més d’això, per a interpretar adequadament la informació oferida s’ha d’insistir en el fet que es tracta d’una classificació que afecta únicament els productes l’origen teòric dels quals correspon a activitats de caràcter industrial. Per tant, se n’exclouen una considerable quantitat de mercaderies que són objecte de transacció comercial amb l’exterior.

 

La classificació utilitzada permet presentar la informació desagregada per a un total de 36 branques industrials, la correspondència de les quals amb la CNAE-09 s’ofereix en el quadre següent.

 

 

BRANQUES

CNAE-09

 

01. Refinament; energia i aigua

19, 35, 36

02. Extractives

05, 06, 07, 08, 09

03. Càrnies

101

04. Pesqueres i conserveres de fruites i hortalisses

102, 103

05. Làcties

105

06. Molineria, forn i pastes alimentàries

106, 107

07. Altres productes alimentaris

104, 108, 109

08. Begudes i tabac

11, 12

09. Fibres, fils i teixits

131, 132

10. Acabat de tèxtils

133

11. Altres indústries tèxtils

139

12. Confecció de peces de vestir

14

13. Adobament i artíccles de cuir

151

14. Calçat

152

15. Fusta

16

16. Paper i cartó

17

17. Arts gràfiques

18

18. Química i productes farmacèutics

20, 21

19. Cautxú i plàstic

22

20. Vidre

231

21. Productes ceràmics

232

22. Taulells

2331

23. Materials de construcció

2332, 234, 235, 236

24. Altres productes minerals no metàl·lics

237, 239

25. Metal·lúrgia

24

26. Productes metàl·lics

25

27. Productes informàtics, electrònics i òptics

26

28. Material i equip electric

27

29. Maquinària i equip

28

30. Vehicles de motor i els seus components

29

31. Altre material de transport

30

32. Mobles

31

33. Jocs i joguets

324

34. Manufactures diverses

321, 322, 323, 325, 329

35. Reparació i instal·lació de maquinària i equip

33

36. Sanejament, gestió de residus i descontaminació

37, 38, 39

 

 

3.6. La Classificació de Productes Industrials segons el seu Contingut Tecnològic.

 

La classificació del comerç exterior i intracomunitari de productes industrials segons el seu contingut  tecnològic es basa en l’última classificació elaborada per l’Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE) sobre sectors industrials d’acord amb l’esforç en recerca i desenvolupament (R+D).

 

La primera llista de sectors industrials classificats en funció de la seua intensitat tecnològica fou elaborada per la OCDE en 1985. En 1995 es realitzà la seua revisió i millora i s’elaborà una classificació final basada en la informació de deu països de la OCDE referida al període 1980-1990.

 

El criteri que s’utilitza per a identificar el nivell de contingut tecnològic d’un sector industrial és el grau d’intensitat de la recerca i desenvolupament emprats (relació entre la despesa en R+D i el volum de producció en aquest sector), es consideren productes d’intensitat tecnològica elevada o de nivell alt aquells que depenen considerablement de la despesa en R+D.

 

Aquest concepte s’ha ampliat respecte a l’anterior classificació, ja que a més de considerar l’esforç tecnològic del mateix sector (intensitat directa en R+D), també es té en compte la tecnologia incorporada en les seues compres de béns intermedis i d’equip (intensitat indirecta). La utilització de dades més recents i la integració dels diferents aspectes de la difusió tecnològica (directes i indirectes) permeten que la nova classificació siga més adequada per al seguiment de l’evolució tecnològica.

 

A través de la correspondència amb la Nomenclatura Combinada, la classificació diferencia un total de 22 sectors industrials segons la Classificació Industrial Internacional Uniforme de la OCDE (CIIU, 2ª Rev.) i els distribueix en quatre grups en funció de la seua intensitat tecnològica: nivell tecnològic alt, mitjà alt, mitjà baix i baix.

 

 

4. Presentació de resultats.

 

La publicació s’organitza en dos grans apartats: el primer ofereix els principals resultats per als anys 1988 a 2010 i el segon conté les dades detallades corresponents a l’any 2011.

 

Amb la descripció prèvia del contingut de cadascun d’estos apartats, cal assenyalar que els textos d’algunes classificacions per productes han sigut resumits i, a més, aquells epígrafs d’estes que no han sigut objecte de transacció comercial s’han eliminat de les taules.

 

 

  part:  Evolució del Comerç Exterior i Intracomunitari, 1988-2011.

 

Esta primera part presenta un menú de consultes tancades per a accedir a la informació, la qual cosa fa més senzill i intuïtiu qualsevol accés a les taules.

 

Per a cada tipus d'operació (exportacions i expedicions o importacions i introduccions) i cada una de les tres províncies, així com per al total de la Comunitat Valenciana, s'oferix informació per productes segons les següents classificacions:

 

-    Nomenclatura Combinada a nivell de seccions, capítols i principals partides (4 dígits)

-    CNAE-09 a nivell de divisions i grups (2 i 3 dígits)

-    CUCI Revisió 3 a nivell de capítols i grups (2 i 3 dígits)

-    Grups d'Utilització

-    Classificació per Branques Industrials (R36)

-    Classificació de Productes segons el seu Contingut Tecnològic

 

En quant a les dades per països o zones, s'oferixen diferenciats per als principals països clients o proveïdors, per als estats membres de la Unió Europea, per àrees geogràfiques i per grans àrees d'influència econòmica.

 

En les dades de l'any 2009 proporcionades pel Departament de Duanes i Impostos Especials d'Agència Estatal de l'Administració Tributària es va detectar un error i es va procedir a la seua correcció en les corresponents publicacions. Este error afectava les exportacions i expedicions agrícoles de la província d'Alacant, per tant al total de la Comunitat Valenciana. Es va esmenar basant-se en un certificat emés pel propi Departament de Duanes i Impostos Especials amb la informació corregida. Per este motiu, les xifres de l'any 2009 poden no coincidir amb altres dades de comerç exterior publicades, en el cas que l'organisme que les oferix no haja procedit a la mateixa correcció.

 

 

 part: Resultats detallats, 2011.

 

En la segona part de la publicació s'oferix informació detallada corresponent a l'any 2011, per províncies i per al total de la Comunitat Valenciana, quantificada en unitats físiques i monetàries.

 

En primer lloc la informació es presenta atenent a les distintes classificacions de productes: seccions, capítols i partides de la Nomenclatura Combinada (NC), grups i divisions de la CNAE-09, seccions, capítols i grups de la CUCI Rev.3 i grups de destinació final. També s'inclouen taules segons el mode de transport per seccions de la NC.

 

A continuació la informació es classifica des del punt de vista territorial o geogràfic, presentant-se taules per països i àrees econòmiques. Les àrees econòmiques considerades es corresponen amb grups de països o organitzacions internacionals amb interessos comercials comuns entre si i enfront de tercers: Unió Europea (UE); Organització per a la Cooperació i el Desenrotllament Econòmic (OCDE); Grup dels Set (G7); Europa de l'Est; l'Organització de Països Exportadors de Petroli (OPEP); el Magrib; Amèrica Llatina i els Nous Països Industrialitzats (NPI). També s'inclouen taules segons el mode de transport per àrees econòmiques. La relació de països que componen cada una de dites àrees, no disjuntes entre si, s'arreplega en l’annex d’aquest document

 

En tercer lloc es detalla el rànquing dels principals productes exportats (o expedits) i importats (o introduïts) a nivell de partides aranzelàries.

 

Posteriorment s'oferix l'ordenació dels principals països clients (en el cas de les exportacions i expedicions) i proveïdors (en les importacions i introduccions).

 

Finalment es presenta la informació classificada per productes i països o àrees econòmiques. En aquest bloc s’inclouen les taules per àrees econòmiques i capítols del TARIC i una sèrie de taules amb ordenacions de capítols del TARIC i de països: principals capítols del TARIC exportats o importats per cada un dels principals països d’origen/destinació i principals països d’origen/destinació per a cada un dels principals capítols del TARIC.

 

ANNEX

 

RELACIÓ DE PAÏSOS I TERRITORIS QUE COMPOSEN LES DISTINTES ÀREES ECONÒMIQUES

UNIÓ EUROPEA  (U.E.)

 

França

Bèlgica

Països Baixos

Alemanya

Itàlia

Regne Unit

Irlanda

Dinamarca

Grècia

Luxemburg

Portugal

Espanya

Suècia

Finlàndia

Austria

Malta

Estònia

Letònia

Lituània

Polònia

República Txeca

Eslovàquia

Hongria

Romania

Bulgària

Eslovènia

Xipre

Avituallament i combustible en el marc dels intercanvis intracomunitaris

Països i territoris no determinats en el marc dels intercanvis intracomunitaris

Països i territoris no especificats per raons comercials o militars en el marc dels intercanvis comunitaris

 

 

GRUP DELS SET  (G7)

 

França

Alemanya

Itàlia

Regne Unit

Estats Units d'Amèrica

Canadà

Japó

 

 

ORGANITZACIÓ PER A LA COOPERACIÓ I EL DESENVOLUPAMENT ECONÒMIC  (O.C.D.E.)

 

França

Bèlgica

Països Baixos

Alemanya

Itàlia

Regne Unit

Irlanda

Dinamarca

Grècia

Luxemburg

Portugal

Espanya

Suècia

Finlàndia

Àustria

Islàndia

Noruega

Liechtenstein

Suïssa

Turquia

Polònia

República Txeca

Hongria

Estats Units d'Amèrica

Canadà

Mèxic

Corea del Sud

Japó

Austràlia

Oceania Australiana

Nova Zelanda

Avituallament i combustible en el marc dels intercanvis intracomunitaris

Països i territoris no determinats en el marc dels intercanvis intracomunitaris

Països i territoris no especificats per raons comercials o militars en el marc dels intercanvis comunitaris

 

 

MAGRIB

Marroc

Algèria

Tunísia

 

 

EUROPA DE L’EST

 

Albània

Ucraïna

Bielorússia

Moldàvia

Rússia

Geòrgia

Armènia

Azerbaidjan

Kazakhstan

Turkmenistan

Uzbekistan

Tadjikistan

Kirguizistan

 

 

ORGANITZACIÓ DE PAÏSOS EXPORTADORS DE PETROLI  (O.P.E.P.)

 

Argèria

Líbia

Nigèria

Veneçuela

Iraq

Iran

Aràbia Saudita

Kuwait

Qatar

Unió dels Emirats Àrabs

Indonèsia

 

 

AMÉRICA LLATINA

 

Mèxic

Guatemala

Hondures

El Salvador

Nicaragua

Costa Rica

Panamà

Cuba

Haití

República Dominicana

Colòmbia

Veneçuela

Equador

Perú

Brasil

Xile

Bolívia

Paraguai

Uruguai

Argentina

 

 

NOUS PAÏSOS INDUSTRIALITZATS  (N.P.I.)

 

Singapur

Corea del Sud

Taiwan

Hong Kong