ENQUESTA INDUSTRIAL D'EMPRESES. RESULTATS PER A LA COMUNITAT VALENCIANA, 2014

 

NOTES METODOLÒGIQUES

 

 

1.   INTRODUCCIÓ

 

La Enquesta Industrial d'Empreses, implantada a partir de l'any de referència 1993, proporciona anualment una informació bàsica per al coneixement de la realitat industrial i per a l'anàlisi de les seues característiques estructurals principals. La seua metodologia s'até a les recomanacions d'Eurostat, especificades en els seus reglaments i normatives i al mateix temps oferix un enfocament analític adequat a la realitat industrial que tracta de reflectir.

L'enquesta fou objecte en l’any 2008 d'una reforma per a adaptar-la al reglament (CE) núm. 295/2008 del Parlament Europeu i del Consell relatiu a les estadístiques estructurals de les empreses (SBS), a la nova Classificació Nacional d'Activitats 2009 (CNAE-09) i al Pla General de Comptabilitat aprovat al novembre del 2007.

En els apartats següents es descriuen, en primer lloc, les línies metodològiques generals de l'enquesta, els seus objectius, el sistema d'unitats i l’àmbit de la investigació; a continuació, es fa referència al procés de mostreig i el seu disseny. A continuació, s'arrepleguen les definicions de les principals variables que es publiquen i finalment, es comenten breument les distintes fases del desenvolupament de l'enquesta: recollida de la informació, processament, tabulació i difusió dels resultats.

 

 

2. OBJECTIUS I MARC TEÒRIC DE L'ENQUESTA

 

L'objectiu fonamental de l'enquesta és proporcionar una informació precisa i fiable de les principals característiques estructurals i dels diversos sectors que constituïxen l'activitat industrial de l'economia, de tal forma que es puguen satisfer les necessitats d'informació, tant nacionals com internacionals, en  la matèria.

 

Per a aconseguir este objectiu s'establix un conjunt de plantejaments concrets que responen a les línies d'actuació següents.

 

2.1. Adaptació  a la normativa de la Unió Europea

 

Destaquen dos aspectes fonamentals:

a) L'enquesta s'articula davall un model d'unitats múltiples, en el que, d'acord amb la normativa europea, l'empresa assumix el paper d'eix central. Però, a més, a fi de cobrir la necessitat de proporcionar informació desagregada geogràficament que satisfaça la creixent demanda de dades a nivell regional, així com l’interés a disposar de xifres detallades de les diferents branques d'activitat industrial, s'han integrat altres unitats complementàries en l'enquesta (tant a nivell d'unitat d'observació com des del punt de vista analític).

b) A fi d'adaptar-se a la nomenclatura europea d'activitats econòmiques (NACE Rev. 2), l'Enquesta Industrial d'Empreses s'articula pel que fa a sectorització, estratificació i infraestructura estadística, sobre la base de la Classificació Nacional d'Activitats Econòmiques-2009.

 

2.2. L'enfocament en l'obtenció de la dada primària

 

Les dades primàries, és a dir, aquelles que sol·liciten a les unitats informadores, constituïxen un element fonamental de qualsevol enquesta, ja que la precisió i fiabilitat dels resultats finals depén, en gran manera, de la qualitat d'eixa informació obtinguda durant l'etapa de la recollida. Per això, en esta enquesta la dada primària s'orienta cap a l'òptica de les unitats informadores, tractant de demanar d’estes aquelles característiques o variables que puguen facilitar, bé per conéixer-les directament, bé per tindre-les accessibles en els seus propis documents de gestió, i és responsabilitat de l'estadístic la reelaboració, anàlisi i obtenció de les variables derivades que siguen d'interés per a complir els mateixos objectius de l'enquesta i satisfer les necessitats de la investigació. Este propòsit es posa de manifest en els dos següents aspectes:

L'adaptació de les principals variables del qüestionari als criteris i a les normes del nou Pla General de Comptabilitat, la qual cosa ha exigit una anàlisi de les seues variables diferents, en un intent de compaginar l'enfocament empresarial comptable amb el compliment de les seues distintes necessitats d'informació.

En segon lloc, la utilització de diferents models de qüestionaris en funció de la grandària de l'empresa. El sector industrial es caracteritza per una gran heterogeneïtat, no sols pel que fa a la diversitat d'activitats econòmiques exercides per les distintes empreses, sinó també en relació amb la mateixa grandària de les unitats productives, la qual cosa dóna origen al fet que estes disposen de distints sistemes de gestió o d'informació, realitzen diferents tipus d'operacions economicofinanceres, etc., aspectes que, en definitiva, dificulten un tractament homogeni d'estes unitats des del punt de vista estadístic. A fi d'ajustar les dades demanades (i la seua major o menor especificació) a les característiques pròpies de cada unitat, s'han dissenyat diferents models de qüestionaris en funció de les característiques de cada empresa informadora.

 

 

3. UNITATS DE L'ENQUESTA

 

La unitat bàsica de l'enquesta és l'empresa industrial. S'entén per empresa tota unitat organitzativa de producció de béns i servicis i que gaudix d'una certa autonomia  de decisió, principalment a l'hora d'emprar els recursos corrents de què disposa. L'empresa pot exercir una o més activitats en un o diversos llocs.

Es considera que una empresa és industrial, a efectes de l'enquesta, si la seua activitat principal està inclosa dins de les Seccions B a E de la Classificació Nacional d'Activitats Econòmiques (CNAE-09).

En l'esquema d'unitats de l'enquesta, l'empresa assumix el mateix temps, el paper d'unitat informadora, aquella que facilita la informació sol·licitada en l'enquesta, i d'unitat d'observació, aquella a què es referixen les dades sol·licitades en el qüestionari.

Tanmateix, a pesar de ser l'empresa la unitat central de l'enquesta, els múltiples objectius que es pretenen aconseguir amb investigació, en particular, la necessitat d'oferir dades regionals i per branques d'activitat, han conduït a configurar un sistema d'unitats múltiples en què, conjuntament amb l'empresa, es prenen en consideració altres unitats que complementen el sistema d'informació. Estes unitats són l'establiment industrial (com a unitat d'observació) i la unitat d'activitat econòmica a nivell local (com a unitat d'anàlisi).

S'entén per establiment, tota empresa o part d'una empresa, situada en un lloc geogràficament delimitat (taller, fàbrica, etc.), en el qual es realitzen activitats econòmiques a les quals dediquen el seu treball una o diverses persones per compte d'una mateixa empresa. Un establiment es considera industrial si la seua activitat principal és industrial.

S'entén per unitat d'activitat econòmica a nivell local, als efectes de l'enquesta, la part d'una empresa que duu a terme una determinada activitat en una localització geogràfica determinada. La unitat local  d'activitat no és objecte d'observació directa, és una  unitat analítica les dades de la qual s'obtenen a partir de la informació recollida a nivell d'empresa i d'establiment industrial.

 

 

4. ÀMBITS DE L'ENQUESTA

 

4.1. Àmbit poblacional

 

La població objecte de l'enquesta està formada per les empreses l'activitat principal de les quals està inclosa en les següents seccions de la CNAE -2009:

Secció B: Indústries extractives

         Secció C: Indústria manufacturera

         Secció D: Subministrament  d’energia elèctrica, gas, vapor i aire condicionat

         Secció E: Subministrament d’aigua, activitats de  sanejament,  gestió de residus i

         descontaminació

Nota: Fins a l’any de referència 2012 l’enquesta centrava el seu àmbit d’estudi en les empreses industrials amb almenys una persona ocupada remunerada. A partir de l’any de referència 2013 s’amplia l’àmbit poblacional, que hi inclou també les empreses sense assalariats.

 

4.2. Àmbit territorial o geogràfic

 

Fins a l’any de referència 2012 l’enquesta cobria el conjunt del territori nacional, a excepció de Ceuta i Melilla. A partir de 2013 ambdós ciutats autònomes queden també incloses en l’àmbit de l’enquesta.

Als efectes de la seua explotació estadística l’enquesta està dissenyada per a permetre oferir resultats a nivell de comunitats autònomes, aspecte este d’especial interés per a l’estudi i anàlisi econòmica regional.

 

4.3. Àmbit temporal

 

L'enquesta es duu a terme amb caràcter anual. Quant al període de referència de la informació, les dades sol·licitades es referixen a l'any natural objecte de l'enquesta.

Excepcionalment, les empreses que funcionen per temporades o campanyes que comprenen dos anys distints, i tenen així comptabilitzades les seues dades, han referit la informació a la temporada o campanya que va acabar en eixe any.

 

 

5. DISSENY I MOSTREIG

 

5.1. Marc poblacional

 

Per a totes les activitats s’ha utilitzat com a  marc de l’enquesta el Directori Central d’Empreses (DIRCE) que conté informació sobre la identificació de les empreses, així com la seua activitat econòmica principal, localització i grandària, la qual cosa permet la seua estratificació per eixos conceptes.

Les dades contingudes en el DIRCE s’obtenen a partir de fonts administratives (principalment de l’Agència Tributària i la Seguretat Social) i es completen amb informacions procedents de les operacions estadístiques de l’INE.

 

5.2. Tipus de mostreig. Estratificació

 

La població objecte d’estudi s’ha dividit, als efectes del disseny de la mostra, en una sèrie d’estrats definits en funció de les variables següents:

-         Activitat principal de l’empresa, al nivell de 4 dígits (classe), segons la CNAE-2009

-         Comunitat autònoma

-         Interval de grandària de l’empresa, segons el nombre d’ocupats. A efectes del mostreig, i del procés posterior d'estimació i càlcul de factors d'elevació, s'han definit els següents intervals de grandària:

-Fins a 3 ocupats

-de 4 a 9 ocupats

-de 10 a 19 ocupats

-de 20 a 49 ocupats

-de 50 o més ocupats

-         Caràcter d’empresa filial (si és filial d’una empresa estragera o no )

S’han investigat de forma exhaustiva les empreses amb 50 o més ocupats, així com totes les empreses que pertanyen al col•lectiu de Filials d’empreses estrangeres  a Espanya. També s’investiguen exhaustivament les empreses que, encara que siguen de grandària xicoteta en termes de personal ocupat, tenen una alta facturació.

Les restants empreses s’han investigat per mostreig. Cada estrat, determinat per l’encreuament de les variables mencionades, ha constituït una població independent als efectes de mostreig.

 

5.3. Grandària de la mostra Afixació

Dins de cada estrat, es calcula la grandària mostral per mitjà de l'afixació òptima o de Neyman.

S'assigna un error relatiu de mostreig per a la variable nombre d’ocupats, a nivell nacional d’un 1% i a nivell de comunitat autònoma d’un 5%, s’obté la següent expressió de grandària mostral:

 

 

on:

 

         Nh nombre d’empreses del marc en l’estrat h

         Sh desviació típica de la variable em estrat h

         V és l’error relatiu prefixat:

         V= (0,001. X)2; sent X el total de la variable nacional.

         V= (0,05. Xj)2 sent Xj el total de la variable de la comunitat autònoma j.

 

Les grandàries de la mostra així obtinguts, s'incrementen, en cas necessari, fins a un mínim de 2 empreses per estrat. D'altra banda, i a fi d'aconseguir uns resultats agregats més precisos, s'han determinat per mitjà de criteris estadístics, dins de cada grup d'estrats, les empreses outliers en termes de xifra de negocis a fi d'incloure-les en la part exhaustiva de la mostra.

Per a l’any de referència 2013, la mostra final ha estat constituïda per un nombre aproximat de 42.000 empreses, resultant una fracció de mostreig global del 20%.

Per intervals de grandària les fraccions de mostreig han sigut les següents:

 

Estrats per grandària                            Fracció

de mostreig

Fins a 3 ocupats                                              10%

De 4 a 9 ocupats                                             28%

De 10 a 19 ocupats                                          40%

De 20 a 49 ocupats                                          67%

De 50 o més                                                 100%

            TOTAL                                                             20%

 

5.4. Selecció de la mostra

 

Dins de cada estrat la mostra se selecciona per mitjà d'assignació d'un número aleatori, que permet la coordinació de la mostra amb altres enquestes.

El procés de selecció és independent d'un any a un altre, és a dir, per a un determinat estrat, la probabilitat que una empresa siga seleccionada l'any t és independent que haja o no sigut seleccionada l'any t-1.

 

5.5. Estimadors

 

S'utilitzen estimadors no esbiaixats d'expansió en el mostreig estratificat del tipus següent:

 

 

On  es l'estimació de la variable X en l'estrat h.

 

En la fórmula anterior el primer sumand representa l'aportació de les empreses que no han canviat d'estrat, i el segon l'aportació de les unitats de l'estrat h que inicialment van ser seleccionades en un altre estrat k distint. El nombre d'empreses de l'estrat en el directori es deflacta, en el càlcul de les estimacions, en funció de les baixes produïdes en l'estrat.

Per a les empreses de l’estrat h que no han canviat d’estrat:

 és el valor de la variable X en l’empresa i de l’estrat h.

 és el nombre d’empreses de la mostra efectiva en l’estrat h que ha canviat d’estrat.

 és el nombre estimat d’empreses del marc en l’estrat h que no han canviat d’estrat, que es calcula segons l’expressió:

 

 

on:

 és el nombre de baixes en l’estrat h

 és el nombre d’empreses seleccionades en l’estrat h i que realment pertany a l’estrat k

Per a les empreses d'estrat K que canvien a l’estrat h:

         Xki és el valor de la variable X en l’empresa i d’estrat K

         nk és el nombre d’empreses de la mostra seleccionada en l’estrat k

         Nk és el nombre d’empreses en el directori en l’estrat k

 

5.6. Errors de mostreig

 

Si X és l’estimació de la variable X, el seu error relatiu de mostreig ve donat (en tant per cent) segons l’expressió:

On

i

sent

 

 

6. VARIABLES I DEFINICIONS

 

Per a una millor comprensió i interpretació dels resultats presentats en la pàgina web, es definixen a continuació les principals variables difoses en esta.

 

Persones ocupades

 

S'entén per persones ocupades, el conjunt de persones fixes i eventuals, que en l'any de referència de les dades es trobaven exercint una labor remunerada o no per a l'empresa, i que hi pertanyen i són pagades per esta. S'hi inclouen les persones amb llicència de malaltia, vacances remunerades, llicències ocasionals sense sou, etc., així com treballadors a temps parcial (sempre que treballen més d'1/3 de la jornada laboral completa). No s'hi inclouen, tanmateix, les persones posades a disposició de l'empresa per altres empreses o agències i són retribuïdes per estes últimes; les persones que estiguen efectuant treballs de manteniment o reparació en algun dels locals o establiments de l'empresa i són remunerades per compte d'altres empreses; així com les persones en situació d'excedència, llicència il·limitada o jubilats. Tampoc s'hi inclouen els membres del Consell d'Administració que estiguen remunerats exclusivament per la seua assistència a estos consells, ni els socis o altres persones que treballen menys d'1/3 de la jornada laboral. Dins del conjunt de persones ocupades es distingix a efectes de l'enquesta entre personal no remunerat i el personal remunerat.

 

Personal no remunerat

 

Són les persones que dirigixen o participen activament en les tasques de l'empresa sense rebre una remuneració fixa o salari i que treballen almenys 1/3 de la jornada laboral normal. S'hi inclouen propietaris i socis actius, ajudes familiars i altres persones no remunerades.

 

Personal remunerat

 

S'entén per personal remunerat el conjunt de persones que treballen o realitzen tasques per a una empresa a canvi d'una determinada remuneració econòmica o salari. S'hi inclouen tant persones que realitzen funcions directament associades a les activitats productives de l'empresa (obrers, caps de taller, oficials, aprenents, etc.), com aquelles altres les tasques de les quals no estan lligades directament al procés productiu (directors a sou, gerents, tècnics, personal d'oficina i administratius, subalterns, venedors, etc.).

 

Hores treballades

 

S'entén per hores treballades el nombre total d'hores efectivament treballades pel personal ocupat durant l'any de referència de l'enquesta. Este concepte comprén les hores realment treballades (tant normals com extraordinàries) durant els períodes de treball; el temps dedicat en el lloc de treball a la preparació de ferramentes, elaboració de fitxes de control, etc.; la duració dels temps morts que hagen pogut produir-se en el lloc de treball tant per falta ocasional del treball com per desocupació de màquines, accident, etc.; així com el temps corresponent a breus períodes de descans en el lloc de treball (desdejuni, entrepà, etc.). Tanmateix, se n’ha d'excloure les hores pactades (i pagades) però no treballades com a conseqüència de baixes per malaltia, vaga, vacances, dies festius, etc., les interrupcions per als menjars, i les hores emprades en el trajecte del domicili al lloc de treball i viceversa.

 

Vendes netes de productes

 

Este concepte arreplega l’import total de les vendes, efectuades per l’empresa durant l’any de referència, de productes acabats o semiacabats així com subproductes, residus, envasos o embalatges. A continuació es definixen estos termes:

Productes acabats: béns fabricats per la mateixa empresa en el seu procés productiu, o per tercers, via producció per subcontracta i que estiguen destinats al consum final o a la seua utilització per altres empreses.

Productes semiacabats: béns fabricats per l'empresa que no estan destinats normalment a la venda fins que no siguen objecte d'elaboració, incorporació o transformació posterior

Subproductes: béns obtinguts durant el procés productiu que tenen el caràcter de secundaris o accessoris a la fabricació principal.

Residus: obtinguts inevitablement i alhora que els productes o subproductes, sempre que tinguen valor intrínsec i puguen ser posteriorment utilitzats o venuts.

Envasos: recipients o atuells, normalment destinats a la venda conjuntament amb el producte que contenen.

Embalatges: cobertes o embolcalls, generalment irrecuperables, destinats a resguardar productes o mercaderies que s’han de transportar.

Les vendes es consideren netes, és a dir, una vegada descomptats els ràpels sobre vendes (descomptes i semblants que es basen a aconseguir un determinat volum de comandes) i les devolucions de vendes (remeses tornades per clients, normalment per incompliment de les condicions de la comanda), així com els descomptes originats  per defectes de qualitat, retards en el termini d'entrega de les comandes, etc., que s'hagen produït amb posterioritat a l'emissió de la factura.

 

Vendes netes de mercaderies

 

Este concepte arreplega l'import total de les vendes, efectuades per l'empresa durant l'any de referència, de tots aquells béns o mercaderies adquirits per a la seua venda posterior sense transformació (revenda de mercaderies en el mateix estat en què es van adquirir)

Les vendes s’han de considerar netes, és a dir, una vegada descomptats ràpels, devolucions i semblants.

 

Prestacions de servicis

 

Este concepte arreplega l'import total dels ingressos obtinguts per l'empresa durant l'any de referència en concepte de contrapartida pels servicis (que siguen objecte del tràfic ordinari de l'empresa) prestats a altres empreses, persones o entitats. Dins d'esta rúbrica destaquen per la seua importància els ingressos per subcontracta, és a dir els pagaments realitzats a l'empresa com a conseqüència de la seua participació, com a subcontractista, en el disseny o producció  d'un  determinat producte d'una altra empresa.

 

Xifra de negocis

 

La xifra de negocis comprén el total dels imports facturats per la unitat d’observació durant el període de referència per les vendes de béns i servicis subministrats a tercers, considerant tant els realitzats directament per la mateixa unitat d’observació com procedents d’eventuals subcontractacions.

Estes vendes de béns o servicis es comptabilitzen en termes nets, és a dir, incloent-hi les càrregues repercutides al client (transports, envasos, etc.), encara que es facturen per separat, però deduint els descomptes sobre vendes per pagament immediat, les devolucions de vendes o el valor d’envasos tornats, així com els ràpels sobre les vendes.

S'hi inclouen els impostos i taxes que graven els béns o servicis facturats per la unitat, però s’exclou l’IVA transferit al client i els impostos especials en aquelles activitats gravades per ells.

Des d’un punt de vista administratiu, el Pla General de Comptabilitat (PGC) (RD 1514/2007), de 16 de novembre) definix el “Total de l’import net de la xifra de negocis” per mitjà de les següents partides comptables: C700+C701+C702+C703+C704+C705-C706-C708-C709 sent:

 

C700 Vendes de mercaderies

C701 Vendes  de productes acabats

C702 Vendes de productes semiacabats

C703 Vendes de subproductes i residus

C704 Vendes d’envasos i embalatges

C705 Prestacions de servicis

C706 Descomptes sobre vendes per pagament immediat

C708 Devolucions de vendes i operacions semblants

C709 Ràpels sobre vendes

La xifra de negocis no comprén, doncs, ni les subvencions ni altres ingressos d’explotació, ni tampoc els ingressos financers, extraordinaris  o altres  que afecten el resultat de l’exercici.

 

Destí geogràfic de les vendes

 

Este concepte arreplega la distribució per mercats geogràfics de l'import total de la xifra de negocis de l'empresa. S'especifiquen 3 destins geogràfics: Espanya, altres països de la Unió Europea i resta del món.

 

Treballs realitzats per l'empresa per al seu actiu

 

Este concepte arreplega la contrapartida de les despeses realitzades per l'empresa per als seus immobilitzats (immobilitzat intangible, immobilitzat material, inversions immobiliàries i immobilitzat material en curs) utilitzant els seus equips i personal propis.

Este concepte inclou tant la producció de béns d'equip o edificacions, com les grans reparacions i millores realitzades sobre els ja existents a fi d'augmentar la vida útil del bé, la seua capacitat de producció o el seu rendiment. També s'inclou dins d'esta rúbrica la contrapartida de les despeses que s'activen corresponents als pagaments efectuats a altres empreses en concepte de retribució pels treballs encarregats a estes amb fins d'investigació i desenvolupament (despeses d'I+D extramurs).

Els treballs realitzats per la mateixa empresa per al seu immobilitzat es valoren a preu de cost, que es determina afegint al preu d'adquisició de les matèries primeres i altres materials consumibles, els costos directament imputables al producte, així com els costos indirectes que raonablement es puguen repercutir sobre el producte que es tracte.

 

Subvencions, donacions i llegats

 

Este concepte arreplega els imports que han de ser imputats al resultat de l'exercici per subvencions, donacions i llegats.

 

Resta d'ingressos d'explotació

 

En este apartat se sol·liciten els ingressos que formant part del resultat d'explotació de l'empresa no s'han inclòs en els apartats anteriors. Entre ells, els ingressos obtinguts per les empreses corresponents a ingressos per arrendaments, ingressos de propietat industrial cedida en explotació, ingressos per comissions, ingressos per servicis al personal i ingressos per servicis diversos.

 

Ingressos d'explotació

 

És l'import total obtingut com a resultat d'agregar  els diferents ingressos lligats a l'explotació, obtinguts per l'empresa durant l'any  de referència (import net de la xifra de negocis, treballs realitzats per l'empresa per al seu actiu; subvencions, donacions i llegats; i resta d'ingressos d'explotació.

 

Variació d'existències en matèries primeres, aprovisionaments i mercaderies

 

Es definix la variació d'existències, de matèries primeres, aprofitaments i mercaderies, com l'import corresponent a la diferència entre les existències finals al terme de l'any de referència, i les existències inicials d’estes al principi de l'any. Les variacions d’existències de matèries primeres, aprovisionaments i mercaderies es valoren a preus d’adquisició.

 

Variació d'existències de productes

 

Es definix la variació d'existències de productes com la diferència entre l'import total de les existències finals d'eixos productes al terme de l'any de referència, i les existències inicials dels mateixos al començament d’eixe any. Les variacions d’existències de productes es valoren a preus d’adquisició.

 

Compres netes de matèries primeres

 

Este concepte arreplega les compres netes (és a dir, una vegada descomptats els ràpels i les devolucions de compres) de matèries primeres (béns adquirits per a una transformació en el procés productiu) efectuades per empresa durant l'any de referència.

 

Compres netes d'altres aprovisionaments

 

Este concepte arreplega les compres netes d'aprovisionaments (combustibles i carburants, reposicions, embalatges, material d'oficina, etc.) efectuades per l'empresa durant l'any de referència.

 

Compres netes de mercaderies

 

Este concepte arreplega les compres netes de mercaderies (béns adquirits per a revendre'ls sense sotmetre'ls a un procés de transformació) efectuades per l'empresa durant l'any de referència.

 

Treballs realitzats per altres empreses

 

És la despesa corresponent al treball que, formant part del procés de producció pròpia, s'encarrega i és realitzat per altres empreses.

 

Compres i treballs realitzats per altres empreses

 

És l'import total obtingut com a resultat d'agregar les compres de matèries primeres, d'aprovisionaments i mercaderies, i els treballs realitzats per altres empreses. Per la seua importància, dins d’esta rúbrica, destaquen els gastos per subcontractació, és a dir, els pagaments realitzats per l’empresa a altres empreses com a conseqüència de la seua participació, com a subcontractistes, en el disseny o producció d’un determinat producte.

 

Procedència geogràfica de les compres

 

Este concepte arreplega la distribució, segons procedència geogràfica, de l'import total de les compres realitzades per l'empresa. Es distingix entre 3 procedències geogràfiques Espanya, altres països de la Unió Europea i resta del món.

 

Sous i salaris

 

Comprenen totes les quantitats, obligatòries o voluntàries, pagades en diners o en espècie per l'empresa al seu personal assalariat  de qualsevol tipus (fixos i eventuals), en concepte de remuneració del treball per ells realitzat. Estos pagaments es comptabilitzen pel seu import brut, és a dir abans de fer les  deduccions corresponents a la seguretat social i impostos sobre la renda de les persones físiques a càrrec dels treballadors. S'hi inclou el salari base íntegre; els complements en diners per hores extraordinàries, antiguitat, títol, perillositat, incentius, assistència, residència, prima de transport, etc.; primes per beneficis, gratificacions de Nadal i pagues extraordinàries; les remuneracions en espècie (valorades segons el cost net que representa per a l'empresa) subministrades gratuïtament o a preu reduït als seus assalariats en concepte de consumidors (productes alimentaris, combustibles, vivenda, vestit, accions repartides, etc.); així com les quotes a la seguretat social i impost sobre la renda de les persones físiques (treball personal) a càrrec dels treballadors, pagats per l'empresa sense descomptar-los-els després a estos. No s'hi inclouen les indemnitzacions pagades per la compra de ferramentes o roba de treball; les despeses corrents de transport dels assalariats organitzat per l'empresa; les despeses corrents i les subvencions destinades a instal·lacions esportives, culturals i recreatives; les despeses de formació professional, reconeixements mèdics i millores dels llocs de treball. Tampoc s'hi inclouen les indemnitzacions pagades directament per l'empresa als seus assalariats en cas de malaltia, desocupació, acomiadament, accident, etc.; que s'arrepleguen en rúbrica a banda.

 

Indemnitzacions

 

S'entén per indemnitzacions aquells pagaments realitzats, directament per l'empresa als seus assalariats, en casos de malaltia, desocupació, acomiadament, accident, pensió, jubilacions anticipades, etc.; que complementen els realitzats  per organismes asseguradors o que substituïxen els no rebuts d'estos per no estar afiliats. No s'hi inclouen les indemnitzacions avançades per l'empresa als seus treballadors, que són a càrrec  de la Seguretat Social i que per tant, són pagades posteriorment per esta.

 

Seguretat social a càrrec de l'empresa

 

Arreplega les contribucions reglamentàries a la Seguretat Social a càrrec de l'empresa, és a dir, les quotes que l'empresa paga a la Seguretat Social per  les diverses prestacions que esta realitza (vellesa, invalidesa, malaltia, maternitat, accident de treball, malalties professionals, desocupació i assignacions familiars).

 

Altres despeses de personal

 

S'hauran d'incloure  en este concepte totes les despeses de personal comptabilitzades com a tals per l'empresa i no arreplegades en els apartats anteriors. Entre altres, retribucions a llarg termini per mitjà de sistemes d'aportació o prestació definida, retribucions al personal per mitjà d'instruments de patrimoni i altres despeses socials, esta última partida inclou les despeses de naturalesa social realitzades, en compliment d'una disposició legal o voluntàriament, per l'empresa, com per exemple, subvencions a economats i menjadors, sosteniment d'escoles i institucions de formació professional, beques per estudis, primes per assegurances de vida, accidents… No s'hi inclouen les despese corrents de sosteniment d'estes prestacions.

 

Despeses de personal

 

Este concepte arreplega l'import total agregat als pagaments efectuats per l'empresa durant l'any de referència en concepte de sous i salaris, indemnitzacions, seguretat social i altres despeses de personal.

 

Servicis exteriors

 

Este concepte comprén l'import total del conjunt de despeses d'explotació de naturalesa diversa realitzades per l'empresa durant l'any de referència, com ara despeses en I+D, arrendaments i cànons, reparacions i conservació, servicis de professionals independents, transports, primes d'assegurances, servicis bancaris i semblants, publicitat, programada i relacions públiques, subministraments i altres servicis.

 

Resta de despeses d'explotació

 

En este epígraf s'arrepleguen totes aquelles despeses que formant part del resultat d'explotació no s'han arreplegat en els apartats anteriors.

 

Despeses d'explotació

 

És l'import total obtingut com resultat d'agregar les despeses diferents lligades a l'explotació realitzades per l'empresa durant l'any de referència (compres i treballs realitzats per altres empreses; despeses de personal; servicis exteriors; i resta de despeses d'explotació).

 

Resultats de l'exercici

 

Este concepte arreplega l'import total del benefici o pèrdua de l'exercici que s'obté com a conseqüència de l'exercici de l'activitat de les empreses. Este resultat pot ser positiu (benefici) o negatiu (pèrdua).

 

Adquisicions  de productes energètics i consum d'aigua

 

Arreplega totes les compres de productes energètic realitzades en l'any de referència, sempre que estos productes s'hagen adquirit per a utilitzar-los com a combustible. Els productes energètics usats com a matèria primera o per a revenda sense transformació se n’han d'excloure. La xifra ha de donar-se només en valor. Els productes energètics sol·licitats són el gas, l'electricitat i altres combustibles i carburants. També se sol·licita el consum d'aigua.

 

Inversió en actius materials

 

Es definix la inversió com els increments reals en el valor dels recursos de capital realitzats per l'empresa en l'any de referència. Es tracta d'inversió bruta.

S'entén per increment real dels recursos productius, els augments de valor que es produïsquen en els distints tipus d'actius, que tinguen el seu origen en compres a tercers de béns nous o usats; en producció pròpia d'actius, o en treballs realitzats per la mateixa empresa o per tercers sobre elements ja existents a fi d'augmentar la seua capacitat productiva, el seu rendiment o la seua vida útil (adquisicions, millores i producció pròpia).

Les operacions d'inversió es reflectixen pel total del seu valor, es valoren les compres a preus d'adquisició, sense incloure-hi l'IVA deduïble i incloent-hi el transport, el cost d'instal·lació, les despeses de registre i notaria, i altres impostos que siguen no deduïbles. Els treballs realitzats per l'empresa amb els seus propis recursos es valoren a preu de cost.

S'establix una diferenciació de la inversió en funció del tipus de bé, oferint-se dades d'inversió en terrenys, béns naturals i construccions; instal·lacions tècniques; maquinària; i altres actius materials.

 

Inversió en actius intangibles

 

S'inclouen, en esta variable, les despeses en investigació i desenvolupament activats; la inversió en aplicacions informàtiques; i altres actius intangibles, com ara concessions, patents, llicències, fons de comerç, drets semblants i altres.

 

 

7. RECOLLIDA DE LA INFORMACIÓ

 

7.1. Organització del treball

 

La recollida de la informació es realitza anualment a través de les unitats de recollida de l’INE. Es potencia l’ompliment del qüestionari per Internet, encara que, en tot cas, els informadors tenen disponibles altres canals de resposta (fax, correu postal, telèfon). Les unitats de recollida són responsables a més de l’atenció a les línies telefòniques per a la resolució de dubtes dels informadors, i de la gravació i depuració dels qüestionaris. Es realitzen contactes telefònics amb les empreses en els casos en què no s’obté resposta en el termini establit o esta es considera  insuficient o inconsistent.

El procés de recollida de dades de l’any de referència t es du a terme a partir del segon trimestre de l’any t+1, amb una duració aproximada de quatre mesos.

Per al control dels treballs de camp es tenen en compte les distintes situacions que es poden presentar durant la recollida de la informació. Es considerarà que l’empresa ha sigut enquestada si té una activitat principal inclosa en l’àmbit poblacional de l’enquesta, s’ha obtingut el qüestionari omplit i les dades verifiquen els controls de completesa i consistència establits.

A més, en el procés de recollida de la informació es poden presentar una sèrie d’incidències que no permeten l’obtenció del qüestionari. El seu tractament rigorós és de gran importància ja que la seua anàlisi permet actualitzar el marc de l’enquesta i incidir en tractament de la informació. Estes són: baixa o tancament definitiu, tancada temporalment o inactiva, erròniament inclosa, fora d’àmbit duplicada i il·localitzable, negativa i no resposta.

 

7.2. Gestió informàtica del fitxer de la mostra

 

La gestió del fitxer d'empreses de la mostra, tant per a controlar la recollida, com per a actualitzar les dades de les  empreses informadores, es duu a terme per mitjà d'una aplicació informàtica establida a este efecte, que permet garantir el control i l'organització de tot el procés. Este sistema permet supervisar la recollida de forma contínua, integrant els processos de recollida i depuració, i garantix un control eficaç del procés des del començament de l'enquesta, ja que els errors sistemàtics d'emplenament i interpretació dels qüestionaris, poden ser detectats  en les fases inicials de l'enquesta, facilitant-se així la seua correcció.

 

7.3. Taxa de no resposta

 

La taxa de no resposta, una vegada finalitzada la fase de recollida dels qüestionaris, ha sigut del 5,1% per al conjunt de l'enquesta.

 

7.4. Models de qüestionaris

 

S'han dissenyat 4 models diferents de qüestionaris a fi d'adequar la informació sol·licitada a les característiques específiques de les empreses.

Per a empreses amb menys de 10 persones ocupades, s'ha utilitzat un model de qüestionari reduït (model 1) en el qual s'han arreplegat un conjunt de característiques i variables bàsiques per al compliment dels objectius de l'enquesta.

Per a empreses entre 10 i 49 persones ocupades s'ha utilitzat un model de qüestionari més complex i detallat (model 2), en què junt amb la informació sol·licitada en el model bàsic (la informació d'un model és perfectament integrable en l'altre), s'han ampliat les variables sol·licitades, i es demana a vegades un major detall en la desagregació de la informació.

Per a empreses amb 50 i més ocupats i l’activitat de les quals està inclosa en les seccions B i C de la CNAE-09 s’utilitza un qüestionari més detallat (model 3), especialment en els apartats  relatius a servicis exteriors i inversió. Este qüestionari inclou a més de la informació a nivell d’empresa, un apartat addicional en què s’arreplega informació dels distints establiments industrials de l’empresa, i se sol·licita una desagregació percentual per establiment industrial dels seus principals variables.

Per a empreses amb 50 o més persones ocupades i l’activitat de les quals està inclosa en les seccions D i E de la CNAE-09 s’utilitza un qüestionari específic (model 4), que inclou, a més de la mateixa informació relativa  a l’empresa que arreplega  el model 3, un apartat diferent respecte a la distribució territorial, que té en compte les característiques pròpies d’esta activitat.

 

 

8. PROCESSAMENT DE LA INFORMACIÓ

 

L'etapa inicial del processament de la informació de l'enquesta, es desenrotlla de forma paral·lela a la mateixa recollida dels qüestionaris, durant tot el temps que dura esta. El sistema articulat se centra en tres aspectes fonamentals: un procés d'actualització en forma contínua; una depuració, integrada en la gravació, del contingut del qüestionari; i un tractament de la gestió interprovincial de la unitat empresa, en particular, de les empreses multilocalitzades. El seu objectiu global és establir uns nivells de qualitat suficients que permeten una significativa simplificació del tractament posterior de la informació.

La gravació dels qüestionaris es realitza de forma contínua per les unitats informadores a través de la plataforma d’internet i per les mateixes unitats de recollida, establint-se les normes de control necessàries per a garantir un nivell adequat en la qualitat de tot el procés. Açò permet controlar, ja en esta fase, els errors que puguen afectar les dades obtingudes de les unitats informadores.

Sobre cada un dels fitxers de qüestionaris gravats i depurats per les unitats de recollida, es du a terme un control de cobertura de la informació, a fi de garantir la completesa de les dades gravades, detectar duplicats i errors de cobertura, i, al mateix temps, poder efectuar una primera valoració sobre la qualitat de les variables recollides. Addicionalment es realitza un nou procés de microdepuració, enfocat a la detecció i depuració d’errors i inconsistències en les variables d’identificació de cada registre, així com la depuració i imputació d’errors de contingut.

En funció de les característiques de cada tipus d'error, en determinats casos s'utilitzen procediments d'imputació automàtica. Així mateix, es corregixen els errors sistemàtics detectats en els estudis i les anàlisis prèvies realitzades sobre les dades gravades. Una vegada finalitzada la fase de microdepuració, es procedix al càlcul dels factors d'elevació, per a determinar les estimacions de les distintes variables. L'última etapa, abans de la tabulació i difusió dels resultats, és l'obtenció de taules d'anàlisi per a, per mitjà de tècniques de macrodepuració, eliminar els errors i les inconsistències detectats.

 

 

9. DIFUSIÓ DE RESULTATS

 

Les dades que es difonen, pretenen oferir una informació bàsica, i al mateix temps rellevant, dels principals resultats de l'enquesta, que permeten satisfer la demanda d'informació dels seus distints usuaris.

La difusió dels resultats estadístics s'organitza en els nivells següents:

Segons 12 agrupacions d'activitat (47 variables).

Segons 20 subagrupacions d'activitat (47 variables).

Segons 100 sectors d'activitat (25 variables).

Es proporcionen dades tant a nivell nacional (segons els tres nivells indicats) com desagregades per comunitats autònomes (8 variables principals segons agrupacions d'activitat).

 

És convenient observar que les variacions interanuals que s'obtenen a partir dels resultats d'esta enquesta, poden ser degudes, en algunes ocasions (i en major o menor mesura), a canvis en l'estructura de les poblacions de referència corresponents (per exemple, canvis d'activitat  en determinades empreses que porten com a conseqüència la seua assignació a un sector d'activitat diferent de l'any anterior, etc.), per la qual cosa, no en tots els casos, les variacions esmentades han de ser directament associades a un canvi (augment o disminució) de la mateixa magnitud, en l'activitat productiva del conjunt d'empreses d'un determinat sector o subpoblació.

Finalment, és important ressaltar que la difusió de l'enquesta no es limita exclusivament a les taules ací oferides o arreplegades en la publicació. Salvaguardant les restriccions derivades del secret estadístic o del caràcter mostral de l'enquesta, els procediments informàtics existents permeten atendre peticions a mida de dades agregades, que es poden facilitar en el suport o format elegit per l'usuari.

 

 

10. RESULTATS PER A LA COMUNITAT VALENCIANA

 

10.1. Introducció

 

La tabulació de resultats oferida en l'Enquesta Industrial d'Empreses conté l'explotació ampliada dels resultats per a la Comunitat Valenciana de l'Enquesta Industrial d'Empreses de l'INE de 2014. Les variables recollides es referixen, en la seua majoria, a conceptes directament derivats de la comptabilitat empresarial classificats segons l'activitat econòmica o la dimensió (en funció del nombre d'ocupats o la xifra de negocis) de l'establiment. També s'utilitzen com a variables de classificació: la naturalesa jurídica i la dimensió de l'empresa a què pertany l'establiment, el destí econòmic dels béns, el nivell tecnològic de l'activitat i el benefici o la pèrdua de l'exercici.

Com ja s'ha mencionat abans, a nivell estatal la mostra final d'esta enquesta conté aproximadament 42.000 empreses, de les quals aproximadament 4.000 corresponen a la Comunitat Valenciana.

 

10.2. Presentació de resultats

La publicació es dividix en cinc apartats i un annex. Els apartats un a quatre presenten els resultats obtinguts per al sector industrial en el seu conjunt segons diversos criteris de classificació. Per a facilitar l'anàlisi de la informació s'oferixen una sèrie d'indicadors d'interés i dos quadres comparatius entre la Comunitat Valenciana i Espanya respecte a les distintes variables econòmiques i sectors d'activitat.

Cal advertir que per a la major part de les taules de l'apartat 1 s'oferix el nombre d'empreses titulars de les UAE locals ubicats en cada estrat de classificació. En este cas, la suma de les xifres de les empreses per estrats pot no coincidir amb el nombre total d'empreses, ja que una mateixa empresa pot comptabilitzar-se més d'una vegada si té UAE locals ubicats en distints estrats de classificació. D'altra banda, per a les taules 1.8. i 1.9. la suma de les xifres d'empreses per estrats sí que coincidix amb el nombre total d'empreses, ja que els criteris de classificació utilitzats fan referència a la pròpia empresa i fan que només es comptabilitze una única vegada.

En els quadros comparatius entre la Comunitat Valenciana i Espanya per agrupacions i sectors d'activitat de l'apartat 3 es proporciona la variable nombre d'empreses segons dos criteris diferents. D'una banda, s'oferix el nombre d'empreses titulars de les UAE locals ubicats en cada estrat de classificació i d'altra banda, s'inclou també el nombre d'empreses segons la seua activitat principal. En este cas, la suma de dades parcials sí que coincidix amb el total ja que cada empresa titular es comptabilitza una única vegada i s'assigna a l'estrat que correspon a la seua activitat principal, encara que esta pot no coincidir amb la de l'establiment o els establiments que la integren.

En les taules del quart apartat s'oferixen una sèrie d'indicadors i de ràtios calculats, com són el nombre mitjà d'ocupats i ingressos d'explotació per UAE local; hores treballades, ingressos d'explotació i gastos de personal per ocupat; ingressos i gastos d'explotació per hora treballada. A més, l'esforç inversor oferix una mesura per a comparar la intensitat inversora de cada sector o agrupació d'activitat i s'obté del ràtio entre la inversió en actius materials i el total de compres i treballs realitzats per altres empreses.

Les taules del cinqué apartat es referixen únicament a aquelles unitats d'activitat local pertanyents a empreses de 10 ocupats o més. El fet, ja comentat abans, que la informació requerida en el qüestionari a les empreses de 10 ocupats o més presente un major nivell de detall, justifica l'existència d'este apartat i que la tabulació oferida presente més desagregades les variables. La dita informació addicional afecta bàsicament les rúbriques següents:

 

-      Entre les variables de despeses, es diferencien els components dels servicis exteriors.

-      Respecte a la inversió en actius materials, es desagrega per tipus de béns a un major nivell de detall. A més, s'oferix l’import de la inversió en actius immaterials, diferenciant la seua composició segons classe d'actiu.

-      S’oferix informació sobre el destí geogràfic de les vendes realitzades, la procedència de les compres i la realització d'activitats secundàries.

Finalment, en l'annex es proporcionen les taules que contenen els coeficients de variació de les taules de resultats corresponents.

 

10.3 Classificacions utilitzades

 

Per a obtindre una visió global de la indústria i que permeta al seu torn la comparació immediata de resultats amb els obtinguts per l'Enquesta Industrial d'Empreses de l'INE a nivell estatal i per a la resta de comunitats autònomes, en l'explotació de resultats s'ha utilitzat, en primer lloc, una classificació estadística de les dades per agrupacions d'activitat. Esta desagregació de la informació en un nombre de 14 agrupacions d'activitat és compatible amb la que realitza l'INE en la seua explotació estadística de resultats a nivell regional.

Però a més, una de les principals aportacions de l'explotació estadística oferida en esta publicació és que presenta les principals variables desagregades per a un total de 36 sectors industrials, desenvolupament sectorial molt superior al presentat per l'INE en este mateix àmbit.

Esta sectorització elaborada i utilitzada per la Conselleria d’Economia, Indústria, Turisme i Ocupació intenta reflectir adequadament l'estructura productiva del teixit industrial valencià, alhora que ha de servir de marc per a la realització d'enquestes o l'explotació de fitxers administratius. S'ha adaptat a les nomenclatures internacionals i estatals de manera que, a més de permetre estandarditzar les diverses informacions estadístiques en l'àmbit industrial, s'assegure la comparabilitat de resultats.

També s'utilitza la classificació segons el destí econòmic dels productes, que diferencia els béns de consum duradors i no duradors, béns d'equip, i béns intermedis energètics i no energètics.

En un apartat específic d'esta publicació s'arrepleguen les correspondències entre les 14 agrupacions d'activitat (R14), els 36 sectors (R36) i la CNAE-09.

Finalment, s'ha utilitzat la classificació segons el nivell tecnològic de l'activitat. Es basa en l'última classificació elaborada per l'Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE) sobre sectors industrials d'acord amb l'esforç en investigació i desenvolupament (I+D).

Esta classificació distribuïx els sectors en quatre grups en funció de la seua intensitat tecnològica: nivell tecnològic alt, mitjà alt, mitjà baix i baix. El criteri que s'utilitza per a identificar el nivell de contingut tecnològic d'un sector industrial és el grau d'intensitat de la investigació i desenvolupament emprats (relació entre la despesa directa en I+D i el volum de producció en este sector), a què s'afig la tecnologia incorporada en les seues compres de béns intermedis i d'equip (intensitat indirecta).

 

10.4. Coeficients de variació

 

A fi d'oferir una aproximació als errors de mostreig en esta publicació s'han inclòs els coeficients de variació de les estimacions de cada taula de resultats. Si  representa un paràmetre d'interés (normalment un total d'una certa variable o un quocient dels totals de dos variables) i  la seua estimació obtinguda de la mostra, el coeficient de variació és:

On  és l'estimació de la variància de l'estimador , .

El càlcul de l'estimador de la variància de l'estimador, , s'ha realitzat per mitjà de tècniques de remostratge per simulació, concretament bootstrap, que, entre els mètodes assajats, és el que millor s'ha instal·lat a les exigències derivades tant del disseny mostral com de la mateixa mostra.

El bootstrap consistix a extraure  mostres amb reemplaçament de la mostra original. Per a cada una d'eixes  rèpliques, s'obté una estimació  de . Amb les dites estimacions, es calcula l'estimador bootstrap de la variància de :

 

On .

Les variables Variació d'existències i Resultats de l'exercici poden presentar valors anormalment alts en els seus coeficients de variació. Açò és degut al fet que al tractar-se de variables que poden prendre tant valors positius com negatius, els seus totals poden ser en alguns casos molt baixos, podent en estos casos resultar elevat el quocient entre la seua desviació típica i l’esmentat total.