image002

 

 

 

 

ENQUESTA SOBRE INNOVACIÓ TECNOLÒGICA EN LES EMPRESES. RESULTATS PER A LA COMUNITAT VALENCIANA,   2002

 

 

 

 

 

NOTES METODOLÒGIQUES

 

 

 

 

 


ÍNDEX

 

1. Introducció         

 

1.1 Antecedents

1.2 El procés d'innovació: introducció

1.3 L'anàlisi del procés d'innovació per mitjà d'enquestes

1.4 Problemes relatius a la metodologia de l'enquesta

1.5 El Quadre europeu d'indicadors d'innovació

 

 

2. Metodologia

 

2.1 Objectius

2.2 Àmbits

2.3 Unitat estadística

2.4 Variables i la seua definició

2.5 Disseny mostral

2.6 Recollida de la informació

2.7 Tractament de resultats

 

3. Enquesta sobre Innovació Tecnològica en les Empreses. Resultats per a la Comunitat Valenciana, 2002

 

3.1 Introducció

3.2 Presentació de resultats

3.3 Errors de mostreig

 

1. INTRODUCCIÓ

 

Actualment, el procés d'innovació es considera com la principal força motriu del creixement econòmic en els països d'economia avançada, alhora que un important factor que contribuïx a la seua evolució social i cultural. Al llarg dels últims anys, la innovació i el canvi tecnològic s'han convertit en temes cada vegada més importants en l'anàlisi econòmica i en la presa de decisions polítiques dels països desenvolupats. Són aspectes en què es lluita amb seriosos problemes d'informació, sobretot per l'absència de dades sistemàtiques fiables.

 

1.1 Antecedents

 

En este context, una part important dels treballs realitzats recentment per l'Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmics (OCDE) ha consistit a elaborar i millorar indicadors útils per a integrar les qüestions tecnològiques en l'anàlisi de la política econòmica. També han existit altres múltiples iniciatives, tant nacionals com internacionals, en matèria d'innovació. Per a coordinar totes estes activitats, l'OCDE va presentar en la reunió del Grup d'Experts Nacionals en Indicadors de Ciència i Tecnologia realitzada a París el dia 10 de desembre de 1990 una versió preliminar d'un mètode per a la recollida i interpretació de dades sobre innovació tecnològica (Manual d'Innovació), que va ser revisat al llarg de 1991. En 1992 es va dur a terme la difusió general de les directrius proposades per l'OCDE per a la recollida i interpretació de dades sobre innovació tecnològica, més conegudes com a Manual d'Oslo. En 1997 es va editar la segona edició. A continuació, l'Oficina Estadística de les comunitats Europees (EUROSTAT) va iniciar diversos estudis encaminats a la recollida de dades sobre innovació en els estats membres, en coordinació amb l'OCDE, i per a això va presentar una proposta de decisió del Consell sobre estadístiques d'I+D i innovació, que va ser aprovada al gener de 1994. Estos estudis van culminar en 1993 en un projecte d'Enquesta Comunitària d'Innovació (Community Innovation Survey, CIS), l'any de referència principal del qual era 1992, amb la utilització d'un qüestionari harmonitzat per a recollir dades d'innovació de les empreses de la Comunitat Europea. Es va enviar un qüestionari a prop de 90.000 empreses dels 12 països comunitaris. La metodologia emprada es basava en la del Manual d'Oslo de l'OCDE. En 1997 i 2001 es va iniciar la recollida de qüestionaris de la segona i tercera CIS, referides als anys 1996 i 2000, respectivament. Mentrestant, a Espanya el Cercle d'Empresaris va dur a terme un treball dirigit a unes 700 empreses en el període 1985-1986, del qual va obtindre resultats sobre les característiques de les empreses innovadores, la naturalesa i la intensitat del seu esforç innovador, els seus resultats i la forma en què les empreses perceben el procés d'innovació. Posteriorment, en 1994 van dur a terme un altre estudi de característiques semblants. L'Institut Nacional d'Estadística (INE), per la seua banda, va projectar realitzar una Enquesta sobre Innovació Tecnològica en les empreses seguint les recomanacions del Manual d'Oslo de l'OCDE la recollida d'informació de la qual va començar al setembre de 1992. Esta enquesta es dirigia a prop de 20.000 empreses manufactureres amb 20 o més empleats. No obstant això, problemes pressupostaris van impedir la contractació d'entrevistadors-enquestadors encarregats de la recollida de la informació. Per este motiu, l'INE es va veure obligat a cancel·lar l'enquesta, quan ja havien sigut enviats a les empreses la majoria dels qüestionaris. Este fet va ser comunicat a les empreses a l'octubre de 1992, assenyalant que la informació rebuda i la que voluntàriament enviaren seria aprofitada per a analitzar-la com a estudi pilot. En este estudi pilot, no dissenyat a priori com a tal, es va poder analitzar la informació facilitada per unes 2.400 empreses. A més, l'explotació de les dades d'este estudi pilot es va incloure dins del projecte CIS comunitari, a pesar de no haver-se utilitzat un qüestionari completament harmonitzat. La informació obtinguda en 1992 no pot considerar-se representativa de la realitat espanyola ja que no va ser obtinguda per tècniques mostrals, ni tampoc es va triar la mostra, sinó que estava donada per les empreses que voluntàriament van contestar.

 

Atés que els treballs metodològics i d'harmonització de definicions i classificacions es trobava en una fase molt avançada, es va considerar que a nivell internacional existia un marc estable per a l'elaboració de dades sobre innovació comparables internacionalment. Açò, unit a l'indubtable interés que té l'obtenció d'una informació bàsica sobre la innovació de les empreses espanyoles, va motivar l'Institut Nacional d'Estadística a reprendre en 1994 l'Enquesta sobre Innovació Tecnològica en les empreses. Este estudi va permetre l'obtenció d'uns indicadors que ens van aproximar al coneixement de l'estructura i dels efectes del procés d'innovació, així com disposar d'un marc per a futures investigacions. La continuïtat de l'enquesta d'innovació queda reflectida en els successius estudis posteriors amb referència als anys 1996, 1998, 2000, 2002 i 2003.

 

1.2 El procés d'innovació: introducció

 

Model lineal

 

Fins fa molt poc, es considerava que el procés d'innovació seguia un model lineal, concebut com un procés que evoluciona passant per distintes etapes: investigació, invenció, innovació i difusió. Al seu torn, la investigació passava per diverses fases: coneixements científics bàsics, coneixements tecnològics i enginyeria pràctica. A causa d'esta hipòtesi de linealitat, la I+D es considerava el principal indicador de les activitats d'innovació. Com es controlava el model lineal? Les dades disponibles per a l'anàlisi de la innovació es podien resumir en tres grans categories:

 

- Inputs en I+D, recollits en els països de l'OCDE conforme a la metodologia del Manual de Frascati.

 

- Dades relatives a patents, el conjunt més important de les quals està format pels registres de l'Oficina de Patents dels Estats Units (USPTO), de l'Organització Mundial de la Propietat Intel·lectual (WIPO) i de l'Oficina Europea de Patents (EPO).

 

- Dades bibliomètriques, que reagrupen les publicacions i cites científiques a partir, fonamentalment, de la base de dades elaborades per l'Institute for Scientific Information, de Philadelphia (Estats Units). Les limitacions d'estes dades són conegudes. Les xifres d'I+D no reflectixen els resultats de la innovació i, d'altra banda, tendixen a subestimar l'activitat innovadora de les menudes empreses, ja que nombroses empreses innoven amb èxit amb relativament pocs recursos per a I+D. Les dades sobre patents són limitades perquè no totes les empreses seguixen la mateixa política en matèria de depòsits. A més, informen de la fase d'invenció però quasi mai de la seua comercialització i, per tant, del seu impacte econòmic. D'altra banda, tendixen a subestimar la innovació de les grans empreses. Finalment, les dades bibliomètriques només informen de la investigació bàsica, però no del procés d'innovació. El model lineal ha sigut molt criticat pels motius següents:

 

1. Considera el procés d'innovació com una successió de distintes etapes.

2. Dóna massa importància a la I+D.

3. No representa la realitat econòmica.

 

Els dos primers problemes es poden considerar que són conjectures teòriques, però el tercer és real:

 

a) A pesar de l'increment dels recursos en I+D, des de mitjans dels anys 70 ha existit una ralentització generalitzada, acompanyada de certa inestabilitat, en el creixement econòmic de la majoria dels països més desenvolupats.

 

b) S'ha produït un canvi significatiu en les quotes de participació en el comerç mundial de productes manufacturats. Mentre alguns països, que destinen relativament pocs recursos a I+D, han incrementat la seua participació en l'intercanvi de productes manufacturats, altres, amb importants recursos en I+D, l'han vist disminuir.

 

c) Estos resultats són també aplicables a nivell microeconòmic, ja que nombroses empreses innoven amb èxit amb relativament pocs recursos per a I+D. Per tant, com els canvis fonamentals que produïx la revolució tecnològica no es traduïxen en un augment global de la productivitat dels factors ni de les taxes de creixement de la producció, este fet ha portat a ressaltar la importància dels aspectes del procés d'innovació no relacionats amb la I+D, abandonant el model lineal.

 

En conclusió, cal definir un nou model que tinga en compte altres activitats innovadores, que no siguen les d'I+D. Per a això, cal estudiar el funcionament del procés d'innovació i millorar la informació disponible sobre este fenomen.

 

Figura 1. Model lineal d'Innovació

image003

 

INVESTIGACIÓ

 

CONEIXEMENTS CIENTÍFICS

®

CONEIXEMENTS TECNOLÒGICS

®

ENGINYERIA PRÀCTICA

®

INVENCIÓ

®

INNOVACIÓ

®

DIFUSIÓ

 

 

 

Factors

 

La capacitat d'una empresa per a innovar depén d'una sèrie de factors, de tal forma que l’existència o no d’estos factors, influïx favorablement o desfavorablement en el procés d'innovació. Estos factors es poden agrupar en els grups següents:

 

1. Existència de condicions favorables en l'estructura de la demanda o en la dimensió del mercat, en el cicle de vida dels productes que fabrica o en l'evolució dels mitjans científics i tècnics que puga utilitzar.

 

2. Els seus recursos en enginyeria, disseny, investigació i comercialització. A més, les condicions favorables anteriors i la capacitat tècnica de l'empresa han d'estar integrades en el marc d'una estratègia innovadora, i aleshores intervenen:

 

3. La gestió i organització de l'empresa.

 

4. La seua voluntat per a diferenciar els seus productes o processos dels dels seus competidors. Per tant, una empresa que desitja innovar, és a dir, modificar les seues estratègies, els seus recursos i els seus resultats tecnològics, ha de realitzar una sèrie d'activitats que poden dividir-se en:

 

- Activitats estratègiques, que són les encaminades a conéixer el mercat a què servix i on introduirà les seues innovacions. Estes activitats són prèvies a la decisió d'innovar de l'empresa.

 

- Activitats d'I+D.

 

- Altres activitats:

 

a) Desenvolupar instal·lacions per a produir experimentalment i després per a produir normalment.

 

b) Comprar informació tècnica en forma d'invencions patentades o adquirir documentació i mitjans tècnics dirigint-se a empreses consultores o enginyeries de consultoria.

 

c) Formar (amb cursos organitzats en l'empresa) o comprar (contractant personal especialitzat) les aptituds necessàries per a la producció.

 

d) Invertir en l'equip de transformació o d'altres factors intermedis de la producció (com a components de màquines o fins i tot fàbriques senceres), que siguen el resultat de l'activitat innovadora d'altres empreses.

 

e) Reorganitzar els seus sistemes de gestió i de producció, així com els seus mètodes (nous mètodes de gestió d'estocs i de control de qualitat, per exemple).

 

D'altra banda, s'observa que no cal que hi haja una relació lineal entre estes activitats del procés d'innovació. Es pot innovar per mitjà d'una modificació menuda en alguna d'estes activitats i també amb un canvi radical en els mètodes aplicats fins al moment, però en molts casos no cal incorporar activitats d'I+D al procés d'innovació perquè esta es produïsca.

 

Model d'enllaços en cadena

 

Un senzill model que s'adapta al procés d'innovació descrit anteriorment és el proposat per Kline i Rosenberg. En este model d'enllaços en cadena, la innovació es considera com un conjunt d'activitats relacionades les unes amb les altres i els resultats de les quals són sovint incerts. A causa d'esta incertesa, no hi ha progressió lineal entre les activitats del procés i sovint cal tornar a fases anteriors per a resoldre problemes de posada a punt, de tal forma que en cada etapa és possible tornar a una altra anterior.

 

En este model, la I+D no és una font d'invencions, sinó una ferramenta que s'utilitza per a resoldre els problemes que apareguen en qualsevol fase del procés. L'empresa disposa d'una base de coneixements al quals acudix per a resoldre els problemes que se li plantegen en innovar. La investigació aborda els problemes que no poden resoldre's amb els coneixements existents per a així ampliar eixa base de coneixements. La I+D no és una condició prèvia per a innovar, sinó que s'agrega a ella en qualsevol fase del projecte.

 

En esta enquesta sobre innovació tecnològica no es preconitza el model d'enllaços en cadena com un model definitiu. De fet, tots els models existents presenten inconvenients. L'essencial és tindre en compte que la innovació és una activitat complexa, diversificada, que engloba nombroses fases en interacció i que fan falta més fonts de dades per a reflectir esta situació.

 

FIGURA 2. Model d'innovació d'enllaços en cadena.

 

INVESTIGACIÓ

CONEIXEMENTS

MERCAT POTENCIAL

INVENCIÓ I/O REALITZACIÓ D'UN MODEL ANALÍTIC

MODEL DETALLAT I PROVES

NOU MODEL I PRODUCCIÓ

DISTRIBUCIÓ I COMERCIALITZACIÓ

 

Font: L.Kline i N. Rosenberg. An Overview of Innovation en R. Landau i N. Rosenberg (eds) The Positive Sum Strategy. Harnessing Technology for Economic Growth (Washington DC: National Academy Press). 1986. P.289

 

1.3 L'anàlisi del procés d'innovació per mitjà d'enquestes

 

Per a tindre un coneixement més profund del procés d'innovació, solucionar alguns problemes encara no resolts amb la informació disponible i eliminar les llacunes d'informació necessàries per a una adequada política cientificotecnològica, caldria documentar-se en l'estructura del procés d'innovació i en els factors que l’acceleren o el frenen. A més, seria convenient poder mostrar les relacions entre este procés d'innovació i altres tres camps:

 

a) L'estratègia i els plans de l'empresa.

 

b) Els factors que influïxen en la seua capacitat per a innovar i en el seu rendiment (incloent-hi l'acció de les administracions públiques).

 

c) Els resultats de la innovació i la rendibilitat de l'empresa.

 

Per tant, apareixen cinc temes d'estudi que es descriuen a continuació.

 

Objectius de les empreses innovadores

 

L'estratègia tecnològica d'una empresa pot ser considerada com un conjunt d'objectius comercials que es proposa assolir, amb l'ajuda de diverses combinacions d'activitats innovadores descrites anteriorment. L'empresa pot decidir si desitja:

 

a) Tractar de desenvolupar productes enterament nous que obriran nous mercats.

b) Tractar d'imitar els líders en matèria d'innovació.

c) Tractar d'adaptar a les necessitats de l'empresa tecnologies desenvolupades fora d’esta.

d) Esforçar-se a desenvolupar progressivament les tècniques existents.

e) Canviar els mètodes de producció dels productes existents.

 

Amb l'objectiu de:

 

- Reemplaçar els productes que són suprimits.

- Estendre la gamma de productes.

- Mantindre la quota de mercat.

- Obrir nous mercats.

- Millorar la flexibilitat de la producció.

- Rebaixar els costos de producció.

- Millorar les condicions de treball.

- Reduir els danys al medi ambient.

 

Estes estratègies poden diferir segons la branca d'activitat i, dins de cada branca, segons l'empresa. Atés que estos resultats presenten un cert interés des del punt de vista de les possibles actuacions, convindria establir una pregunta d'este tipus.

 

L'estructura del procés d'innovació

 

Una anàlisi de la innovació podria començar per la I+D, perquè a pesar de l'abundància de dades disponibles, les activitats i l'organització de la I+D dins de l'empresa són poc conegudes. Així, hauria de conéixer-se si les activitats d'I+D de les empreses són permanents o ocasionals i si les que no fan I+D tenen previst un plans sistemàtic d'I+D per al futur o si tan sols preveuen realitzar algunes activitats d'I+D en els pròxims anys. També hauria d'obtindre's informació sobre l'existència d'una organització oficial d'I+D (departament, laboratori, centre,...) dins de l'empresa i sobre el percentatge que li correspondria en les despeses totals d'I+D. Fins i tot es podria preguntar sobre el repartiment de la I+D entre les diferents unitats d'investigació de l'empresa (departaments d'I+D, de disseny, de producció, de màrqueting,...). A més, és clar, és desitjable que l'enquesta d'innovació comprenga una mesura de la I+D. No obstant això, l'essencial és completar estes dades amb una descripció dels fons aportats al procés d'innovació per a altres activitats innovadores diferents de la I+D per a conéixer el pes relatiu donat a estos dos tipus d'activitats per les empreses, així com el seu repartiment per branques d'activitat i en cada branca. Un millor coneixement d'estos repartiments i de la seua variació segons la branca d'activitat resulta molt útil per a definir una política en matèria d'innovació.

 

L'acció dels poders públics en la innovació industrial

 

Com la I+D finançada amb fons públics representa, per regla general, un important percentatge de les despeses totals en I+D en els països de l'OCDE, cal tindre una idea més precisa dels seus efectes en les empreses. Però a més de la I+D hi ha altres camps de l'acció governamental que incentiven o frenen l'activitat innovadora, com són:

 

- L'ensenyament i la formació de personal especialitzat.

 

- La política fiscal i la reglamentació de la comptabilitat.

 

- La reglamentació industrial (que comprén allò referent a medi ambient, normes d'higiene, control de qualitat, normalització,...)

 

- El règim jurídic aplicable als drets de propietat intel·lectual (i per tant les qüestions relacionades amb el depòsit de patents i la seua explotació i els drets d'autor).

 

- Operacions sobre el mercat de capitals. Estos aspectes de l'acció dels poders públics poden ser estudiats per mitjà de preguntes relatives al grau d'importància de determinats obstacles a la innovació. També resultaria interessant estudiar les innovacions empresarials que hagen utilitzat resultats d'investigació bàsica realitzada en universitats o organismes públics d'investigació.

 

Origen d'idees innovadores i obstacles a la innovació

 

L'objectiu últim de les investigacions en esta matèria seria establir una relació entre les estratègies tecnològiques de les empreses, d'una banda, i l'origen de les seues idees innovadores i els obstacles amb què xoquen per una altra. En l'origen d'un projecte d'innovació es troba habitualment una idea innovadora que pot procedir de diverses fonts en l'interior o en l'exterior de l'empresa. Una vegada que el projecte s'ha posat en marxa, diversos factors contribuïxen al seu èxit. Estos també poden ser interns o externs a l'empresa. La majoria de les empreses disposen de fonts potencials d'informacions tècniques i d'idees innovadores molt nombroses, però el valor d'estes fonts varia segons els mitjans tecnològics de què disposen i l'estratègia que han adoptat. Els obstacles a la innovació són molt importants per a l'acció dels poders públics ja que gran part d'esta acció està encaminada a superar-los. Poden tractar-se d'obstacles econòmics o d'obstacles relatius a la capacitat d'innovació de l'empresa.

 

Productes i efectes de la innovació

 

Un dels objectius fonamentals de qualsevol enquesta d'innovació és el de conéixer els resultats de la innovació. El problema és definir el que es considera com a resultats de les activitats per a la innovació, o més abreujadament, innovacions. En línies generals, i encara que es definiran amb major precisió més endavant, s'ha optat per distingir diverses classes de canvis:

 

- Les innovacions totals de productes, que es referixen a un producte enterament nou, amb una base tecnològica nova o amb noves utilitzacions de la tecnologia existent.

 

- Les innovacions progressives de productes, que consistixen en millores marginals o en millores dels components o subsistemes d'un producte.

 

- Les innovacions de processos, que consistixen en l'adopció de mètodes de producció nous o sensiblement millorats.

 

La innovació implica novetat, però esta novetat pot ser en l'empresa, a escala nacional o a nivell mundial. Esta distinció té diferents incidències segons que se les considere des del punt de vista del rendiment de l'empresa, de la competència nacional o del ritme dels progressos tècnics en el món.

 

L'indicador més simple, que descriu aproximadament la importància de la innovació és el nombre d'empreses que han introduït innovacions de productes, de processos o ambdós, en relació amb el nombre total d'empreses en les diferents branques d'activitat. Encara que les innovacions són impossibles de comparar d'una empresa a una altra, es poden utilitzar les definicions d'innovació per a conéixer el nombre i el tipus d'innovacions en una empresa, o el que és més interessant, el nombre de nous productes introduïts en el mercat i la part de les vendes i de les exportacions degudes a estos nous productes. D'altra banda, és difícil interpretar el nombre d'innovacions. Esta dada varia considerablement d'una branca a una altra i en l'interior de cada branca d'activitat. Si en una empresa una innovació pot ser l'únic resultat de les seues activitats d'I+D en dos anys, una altra empresa pot posar en el mercat cada any molts productes nous. Per tant, el nombre d'innovacions no serà un indicador significatiu si no es relaciona amb el nombre total de productes o processos comercialitzats o utilitzats, respectivament, en l'empresa estudiada. Des del punt de vista de l'acció política, els indicadors de les conseqüències del procés d'innovació constituïxen potser els resultats més interessants d'una enquesta d'innovació.

 

Altres preguntes que cal incloure en una enquesta d'innovació

 

a) Vendes degudes als productes que estan en fase d'introducció en el mercat.

Este indicador es basa en la teoria del cicle de vida dels productes. No obstant això, esta teoria no és universalment acceptada i per a les empreses no sempre és fàcil establir una distinció entre les diferents fases del cicle de vida del producte.

 

b) Informació descriptiva dels resultats de la innovació.

Esta informació és necessària per a avaluar les dades quantitatives obtingudes i fer-se una idea de la forma en què l'empresa ha comprés la definició de la innovació. Podria servir també per a construir una base de dades de les innovacions importants que permetria un anàlisi qualitativa del seu contingut tècnic.

 

c) Difusió de les innovacions

S'entén per difusió la dispersió de les innovacions per canals de distribució comercials o no. El procés d'innovació té repercussions econòmiques únicament gràcies a la difusió. En este sentit, es pot estudiar la mesura en què les innovacions davall la forma de noves tecnologies són utilitzades en la fabricació. Una enquesta sobre l’ús de noves tecnologies en la fabricació hauria d'investigar la utilització, la utilització prevista i el desús d'algunes tecnologies punta. Un cas particular seria obtindre informació sobre la utilització de noves tecnologies en les activitats innovadores de l'empresa.

 

d) Cooperació en I+D

La cooperació en I+D comprén els projectes conjunts d'I+D amb altres institucions i els projectes propis vinculats oficialment als projectes d'altres institucions. Una forma especial de cooperació en I+D consistix en la participació en programes nacionals i internacionals destinats a incentivar la investigació. Resulta interessant demanar dades referents a la cooperació en investigació amb altres institucions, tant en el nostre propi país com a l'estranger, amb diferents països o grups de països.

 

e) Patents

Les patents sol·licitades o les patents obtingudes no són indicadors de resultats de la innovació sinó indicadors de la innovació de productes. No obstant això, el seu estudi és indispensable per a un millor coneixement del procés d'innovació. Respecte a este tema, també es pot preguntar a l'empresa sobre la seua política general en matèria de patents per a saber si:

 

- Rarament depositen patents.

- No patenten més que descobriments importants o descobriments en una baixa proporció i només dels seus camps d'activitat.

- Es fien de la protecció per patent en nombroses activitats, però en altres opten pel secret de fàbrica.

- Patenten pràcticament tots els seus descobriments susceptibles, segons la seua opinió, de tindre un potencial comercial.

- Patenten molts descobriments per als quals el potencial comercial no pot ser apreciat a curt termini.

- Patenten molts descobriments per als quals era desitjable impedir als seus competidors obtindre els drets d'explotació.

Les respostes a estes preguntes permetran avaluar les tendències de la política empresarial en matèria de patents. A partir d'ací, es podran avaluar les tendències del nombre de patents sol·licitades i del nombre de patents concedides.

 

f) Balança de pagaments tecnològics

Les activitats d'innovació comprenen qüestions relatives a la balança de pagaments tecnològics. Per a fer-se una idea de les relacions entre la compra de tecnologia, la innovació i la venda de tecnologia s’hauria de conéixer, almenys, si l'empresa ha adquirit o venut tecnologia segons el país o grup de països firmants i que esta informació es distingisca en la mesura que es puga segons el tipus de transacció.

 

CONCLUSIÓ

 

S'han suggerit nombroses preguntes que es poden incloure en una enquesta d'innovació. Les seues respostes podrien ajudar a tindre un millor coneixement del procés d'innovació. També permetrien resoldre alguns dels problemes plantejats als quals fins ara no se'ls ha trobat una solució satisfactòria i cobririen les llacunes d'informació existents que cal completar per a la presa encertada de decisions dels poders públics. El problema que es planteja en la pràctica és que resulta impossible i irrealitzable incloure en una enquesta tots els indicadors apuntats i altres que es puguen necessitar ja que el cost de l'operació seria massa alt i massa preguntes reduirien la taxa de resposta de les empreses. De l'anàlisi de l'estudi pilot d'innovació de 1992 es van obtindre importants conclusions que afectaven determinades preguntes i que va ser necessari tindre en compte en abordar una nova enquesta.

 

Per tant, per a l'Enquesta sobre Innovació Tecnològica 1994, es va optar per incloure la llista següent de preguntes que pareixien adaptar-se millor a una comparabilitat internacional:

 

- Nombre d'empreses que han introduït innovacions de productes o processos.

- Percentatge de vendes i exportacions a causa de productes nous introduïts en el mercat en els últims tres anys.

- Caràcter de la I+D.

- Organització de la I+D.

- Cooperació en I+D.

- Despeses d'innovació. Origen de fons. Regionalització.

- Adquisició i transferència de tecnologia.

No obstant això, esta llista no ha de ser considerada definitiva. L'Enquesta sobre Innovació Tecnològica, tal com està projectada, s'entén com una enquesta marc en què junt amb uns indicadors bàsics, com els de la llista proposada, que permetrien obtindre sèries temporals necessàries per a un anàlisi dinàmica de la innovació, poden cabre estudis puntuals més detallats sobre altres matèries relacionades, o que puguen relacionar-se en el futur, amb la innovació (per exemple, investigacions sobre patents, utilització de tecnologia punta en la fabricació, pagaments i ingressos tecnològics,...).

 

Per este motiu, en l'Enquesta sobre Innovació Tecnològica 1996 es van suprimir les preguntes relatives a l'organització de la I+D (ja que es van incorporar a l'Estadística d'I+D) i l'origen de fons de les despeses en innovació (per no ser una variable molt discriminant, ja que el 90 per cent de les despeses en innovació es realitza amb fons propis independentment de la variable de classificació que s'utilitze, excepte algunes excepcions). En canvi, es van incloure preguntes sobre els objectius de l'activitat innovadora, les fonts d'idees innovadores, els obstacles a la innovació i el nombre d'empreses que realitzen innovacions no tecnològiques. En l'Enquesta sobre Innovació Tecnològica 1998 es van incloure algunes preguntes sobre patents i sobre la utilització de noves tecnologies en la fabricació. A més, es va aprofundir en l'anàlisi de la innovació no tecnològica. No obstant això, les preguntes sobre l'estratègia innovadora de l'empresa, fonts i obstacles de la innovació van desaparéixer del qüestionari de 1998, per considerar-se variables estructurals que no varien significativament en el curt termini. En l'Enquesta sobre la Innovació Tecnològica 2000 es van tornar a incloure preguntes sobre factors que dificulten la innovació i les seues conseqüències sobre l'activitat innovadora. Igualment, es van investigar els efectes de la innovació en l'empresa durant 1998-2000. També s'ha inclòs una pregunta sobre ingressos i pagaments per tecnologia desincorporada. L'Enquesta d'Innovació a partir de l'any 2002 s'ha caracteritzat per estar coordinada amb l'Estadística d'I+D per al sector empreses. La coordinació s'ha articulat en dos nivells: el primer nivell es referix al disseny mostral, en el qual es té en compte tant les empreses que a priori exercixen activitats d'I+D, les quals són analitzades de forma exhaustiva, com aquelles de les quals es desconeix que facen I+D, que s'analitzen per mitjà de mostreig; el segon nivell es relaciona amb l'ús d'un únic qüestionari, organitzat de forma adequada, que permet integrar les preguntes relatives a ambdós estudis.

 

1.4 Problemes relatius a la metodologia de l'enquesta

 

Elecció del mètode d'enquesta

 

Els mètodes utilitzats pels països de l'OCDE per a este tipus d'estudi poden classificar-se en dos grups:

 

1. Els que comencen per dissenyar una llista d'innovacions reeixides o no, establides freqüentment en avaluacions d'experts. Una vegada establida la llista, s'exploren diversos factors connexos i es  procedix a enquestar les empreses que han introduït estes innovacions.

 

2. Els que no s'interessen en un grup d'innovacions sinó en les actituds i activitats innovadores del conjunt d'empreses. El principi consistix a explorar els factors que influïxen en el comportament de l'empresa en este camp (estratègies, incentius i obstacles a la innovació), el camp de les diverses activitats innovadores i sobretot fer-se una idea dels resultats i dels efectes de la innovació. Estes enquestes són representatives de tota la indústria manufacturera de manera que es puguen fer comparacions entre branques d'activitat.

 

Este segon mètode es presta millor a una normalització internacional, ha sigut triat com a base del manual d'innovació de l'OCDE i és el mètode, per tant, pel qual s'ha optat en este estudi.

 

Problemes lligats a la recollida  de dades

 

Per a efectuar este tipus d'estudi es pot utilitzar el mètode de l'enquesta per correu o per entrevista. La majoria de les enquestes d'innovació realitzades fins ara en els països de l'OCDE han recorregut al mètode d'enquesta per correu. Tenint en compte la complexitat de la noció d'innovació, l'experiència adquirida ha demostrat que el mètode d'entrevistes és preferible perquè facilita resultats més fiables i més coherents. El seu inconvenient és que és molt costós. Per tant, per a este estudi s'ha triat una combinació dels dos mètodes com a solució òptima, encara que per a reduir costos s'ha potenciat l'ús del telèfon en compte de l'entrevista personal.

 

Periodicitat de l'enquesta

 

Les activitats d'innovació de les empreses pareixen estar en contínua progressió. Es fan indispensables sèries cronològiques continuades per a obtindre una anàlisi dinàmica de la innovació. Esta operació estadística es duia a terme amb periodicitat biennal, en anys alterns a l'Estadística d'I+D. Però la conveniència de disposar anualment d'indicadors d'ambdues operacions estadístiques va portar a considerar la recollida  conjunta a través d'un qüestionari unificat. Per tant, a partir del període de referència 2002, l'Enquesta sobre Innovació Tecnològica es du a terme amb periodicitat anual, oferint dades completes en els anys de referència parell i dades bàsiques en els anys de referència imparell. A partir de l'any 2005, i per a millorar les sèries cronològiques, el qüestionari es modifica a fi de poder oferir anualment la totalitat dels indicadors d'ambdós estudis.

 

1.5 El Quadre europeu d'indicadors d'innovació

 

El Quadre d'indicadors de la innovació (Europeten Innovation Scoreboard, EIS) és un exercici de comparativa (benchmarking) elaborat per la DG Investigació de la Comissió Europea, per mitjà del qual es proporciona una síntesi dels resultats obtinguts en la Unió Europea en matèria d'innovació, a través de dades sobre una sèrie d'indicadors que guarden relació amb el procés d'innovació. Es va desenvolupar com a conseqüència dels objectius marcats en el Consell Europeu de Lisboa de l'any 2000. L'EIS està constituït per 17 indicadors, procedents en la seua majoria de l'estadística oficial, que s'agrupen en les quatre classes següents: recursos humans; producció de coneixement; transmissió i aplicació de nous coneixements; i finançament de la innovació, resultats i mercat. El llistat complet d'indicadors es mostra a continuació:

 

1. RECURSOS HUMANS

1.1. Titulats superiors en ciència i tecnologia (20/29 anys).

1.2. Població amb educació superior.

1.3. Participació en activitats d'aprenentatge permanent.

1.4. Ocupació en indústria d'alta i mitjana-alta tecnologia.

1.5. Ocupació en servicis d'alta tecnologia.

 

2. PRODUCCIÓ DE CONEIXEMENT

2.1. Despesa pública en I+D sobre el PIB.

2.2. Despesa privada en I+D sobre el PIB.

2.3. A. Patents EPO d'alta tecnologia sobre població.

2.3. B. Patents USPTO d'alta tecnologia sobre població.

 

3. TRANSMISSIÓ I APLICACIÓ DE NOUS CONEIXEMENTS

3.1. Pime amb innovació interna.

3.2. Cooperació de pime en innovacions.

3.3. Despesa en innovació sobre vendes totals.

 

4. FINANÇAMENT DE LA INNOVACIÓ, RESULTATS I MERCATS

4.1. Capital-risc en alta tecnologia sobre el PIB.

4.2. Nous capitals obtinguts sobre el PIB.

4.3. Vendes noves en el mercat.

4.4. Llars connectades a Internet.

4.5. Despesa TIC sobre el PIB.

4.6. Valor afegit de la indústria d'alta tecnologia.

 

Finalment, l'EIS es complementa amb sis documents tècnics:

 

- Document 1. Països membres i països associats: resultats detallats de dades i tendències actuals, lideres en innovació, fortaleses i debilitats per país, anàlisi de convergència/divergència.

- Document 2. Països candidats: anàlisi de la situació d'estos països semblant al document 1.

- Document 3. Regions de la UE: resultats actualment disponibles sobre regions de la UE.

- Document 4. Indicadors i definicions: definició completa i gràfics de tots els indicadors.

- Document 5. Quadre temàtic sobre aprenentatge permanent per a innovació: prototip d'un quadre complementari sobre esta temàtica.

- Document 6. Informe metodològic: perspectiva general de cinc mètodes diferents per a construir índexs compostos, similituds i diferències entre l'EIS i altres quadres europeus.

 

2. METODOLOGIA

 

2.1 Objectius

 

Este estudi tracta d'oferir, com a principal objectiu, informació directa sobre el procés d'innovació tecnològica en les empreses, elaborant indicadors que permeten conéixer els distints aspectes d'este procés (impacte econòmic, activitats innovadores, cost,...). Este estudi a gran escala, a banda de proporcionar una informació rica i variada sobre el procés d'innovació tecnològica, pot servir de marc base per a diversos estudis específics sobre altres aspectes relacionats amb la ciència i tecnologia. Finalment, el fet d'utilitzar una metodologia àmpliament acceptada a nivell internacional permetrà aconseguir l'objectiu de comparabilitat internacional dels resultats obtinguts i aportar la nostra experiència nacional en l'estudi de la innovació.

 

2.2 Àmbits

 

POBLACIONAL

 

Esta investigació estadística s'estén a totes les empreses industrials, de construcció i de servicis amb almenys deu persones ocupades remunerades, la principal activitat econòmica de les quals es correspon amb les agrupacions següents d'activitat de la CNAE-93 Rev.1:

 

- Indústries extractives (10 a 14)

- Indústries manufactureres (15 a 37)

- Electricitat, gas i aigua (40 i 41)

- Construcció (45)

- Comerç i Hoteleria (50 a 55)

- Transports, emmagatzemament i comunicacions (60 a 64)

- Intermediació financera (65 a 67)

- Activitats informàtiques (72)

- Investigació i desenvolupament (73)

- Altres servicis a empreses (70, 71 i 74)

- Servicis públics (85 a 99) 

 

TERRITORIAL

 

S'estén a tot el territori espanyol.

 

TEMPORAL

 

En l'Enquesta sobre Innovació Tecnològica en les empreses hi ha dos períodes de referència temporals. El període de referència principal de l'estadística és l'any immediatament anterior al de la seua execució. No obstant això, les variables relacionades amb les innovacions tecnològiques implantades per l'empresa, estes van referides als tres anys anteriors al d'execució de l'estadística, a fi de facilitar la comparabilitat internacional.

 

2.3 Unitat estadística

 

La unitat bàsica d'anàlisi és l'empresa a la qual fa referència l'àmbit poblacional. S'entén per empresa tota unitat jurídica que constituïx una unitat organitzativa de producció de béns i servicis, i que gaudix d'una certa autonomia de decisió, principalment a l'hora d'emprar els recursos corrents de què disposa. Des d'un punt de vista pràctic, i si és el cas més general, el concepte d'empresa es correspon amb el d'unitat jurídica o legal, és a dir, amb tota persona física o jurídica (societats, cooperatives,...) l'activitat de la qual està reconeguda per la llei, i que està identificada pel seu corresponent número d'identificació fiscal (NIF).

 

2.4 Variables i la seua definició

 

ACTIVITAT ECONÒMICA PRINCIPAL DE L'EMPRESA

 

L'activitat econòmica realitzada per una empresa es definix com la creació de valor afegit per mitjà de la producció de béns i servicis. S'entén per activitat econòmica principal aquella que genera major valor afegit. Davant de la dificultat que suposa per a les empreses que realitzen diverses activitats el càlcul del valor afegit, es considera com a activitat principal aquella que genera major volum de negoci o, si no n'hi ha, la que ocupa el nombre més gran d'empleats.

 

DIMENSIÓ O GRANDÀRIA DE L'EMPRESA

 

La dimensió de les empreses és una de les variables més important a l'hora de determinar el comportament de les empreses. Esta dimensió pot establir-se bé tenint en compte la magnitud de la xifra de negocis bé considerant el nombre de persones que constituïxen la plantilla de l'empresa. Per això el qüestionari de l'EIT inclou sengles preguntes que permeten quantificar ambdues variables.

 

PERSONAL EMPLEAT EN L'EMPRESA

 

Es correspon amb el nombre de persones que treballen en l'empresa, així com el de persones que, treballant fora de l'empresa, hi pertanyen i són retribuïdes per ella (per exemple, els representants de comerç i el personal d'entrega de comandes, reparació i manteniment que treballen per compte de l'empresa). Inclou tant el personal remunerat com el no remunerat. Un treballador d'una agència de col·locació temporal és un empleat de l'agència i no de la unitat (empresa) on treballa. El personal remunerat està format pels treballadors lligats a l'empresa per un contracte de treball i que són retribuïts amb quantitats fixes o periòdiques en forma de sou, salari, comissió, estall o pagament en espècie. Pot tractar-se de personal fix (amb contracte o vinculació laboral indefinit) o de personal eventual (amb un contracte de duració determinada). També es considera com a personal remunerat: els propietaris retribuïts pel seu treball; els estudiants amb un compromís formal pel qual contribuïxen al procés de producció de l'empresa a canvi de remuneració i/o servicis d'educació; els empleats contractats per mitjà d'un contracte destinat específicament a fomentar les contractacions de persones desocupades; els treballadors domiciliaris si hi ha un acord explícit que se'ls remunera en funció del treball que fan i s'inclouen en nòmina. Com a personal remunerat es considera també els treballadors a jornada parcial, els temporers i les persones en vaga o que gaudixen d'un permís de curta duració però se n'exclou els que gaudixen d'un permís de llarga duració. El personal empleat no remunerat està constituït per les persones que dirigixen o participen activament en els treballs de l'empresa sense percebre una remuneració fixa o salari. S'hi inclouen els propietaris, socis autònoms que exercixen una activitat en l'empresa i ajudes familiars. No s'hi inclouen els socis exclusivament capitalistes ni els familiars del propietari que no participen activament en l'empresa, ni les persones que estiguen incloses en la nòmina d'una altra empresa en què realitzen la seua activitat principal.

 

XIFRA DE NEGOCIS

 

Comprén els imports facturats per l'empresa durant l'any de referència per prestació de servicis i vendes de béns que són objecte de tràfic de l'empresa. Les vendes es comptabilitzen sense incloure-hi l'IVA repercutit el client. Es comptabilitzen en termes nets deduint les devolucions de vendes, així com els ràpels sobre les vendes. No se’n deduïxen els descomptes de caixa ni els descomptes sobre vendes per pagament immediat. El volum de negocis no comprén la venda d'actius fixos ni les subvencions cobrades per produir. L'import de la xifra de negocis es calcula com a suma de les vendes netes de mercaderies i la prestació de servicis.

 

INVERSIÓ BRUTA EN BÉNS MATERIALS

 

La inversió durant el període de referència en béns materials inclou els béns de capital materials nous i ja existents, tant comprats a tercers com produïts per a autoconsum (és a dir, producció capitalitzada de béns de capital materials) que tinguen una vida útil de més d'un any, incloent-hi els béns materials no produïts com la terra. Totes les inversions es valoraran abans (és a dir, brutes) dels ajustos de valor i abans de deduir-ne la renda obtinguda amb les cessions. Els béns comprats es valoraran a preu de compra, és a dir, les despeses de transport i d'instal·lació, els honoraris, els impostos i altres costos de la transferència de la propietat s'hi inclouen. Els béns autoproduïts es valoren a cost de producció. Els béns adquirits a través de reestructuracions (com ara fusions, presa de possessió, desintegracions, separacions) se n'exclouen. Les compres de xicotetes ferramentes que no es capitalitzen s'hi inclouen com a despeses corrents. També s'hi inclouen totes les addicions, reformes, millores i renovacions que prolonguen o augmenten la vida útil dels béns materials.

 

INNOVACIÓ TECNOLÒGICA

 

Les innovacions tecnològiques comprenen els productes (béns o servicis) i processos tecnològicament nous així com les millores tecnològiques importants d’estos. Una innovació es considera com a tal quan s'ha introduït en el mercat (innovacions de productes) o s'han utilitzat en el procés de producció de béns o de prestació de servicis (innovacions de procés). Hi intervenen qualsevol classe d'activitats científiques, tecnològiques, d'organització, financeres i comercials. A partir d'esta definició es poden distingir dos tipus d'innovacions: innovacions de productes i innovacions de procés.

 

Les innovacions de producte (béns o servicis) comprenen productes tecnològicament nous i productes tecnològicament millorats. Un producte tecnològicament nou es referix a un producte que és nou en el mercat que presenta diferències significatives respecte als produïts anteriorment quant a la seua finalitat, prestacions, característiques tecnològiques, propietats teòriques o matèries primeres i components utilitzats en la seua producció. Este tipus d'innovacions pot dur-se a terme amb tecnologies completament noves o per mitjà de noves aplicacions de tecnologies existents o aprofitant nous coneixements. Així, els primers microprocessadors o els primers videocassets, van ser productes tecnològicament nous duts a terme amb noves tecnologies. El primer reproductor de casset amb auriculars que combinava tècniques existents de reproductors de cassets i miniauriculares seria un producte tecnològicament nou dut a terme per mitjà de noves aplicacions de tecnologies existents. En ambdós casos el producte, considerat com a conjunt, no existia abans. Un producte tecnològicament millorat es referix a un producte existent els resultats del qual han sigut sensiblement incrementats o millorats. Pot prendre dues formes: en la primera, un producte simple pot ser millorat (per millora de les seues prestacions o abaratiment del cost) gràcies a la utilització de components o materials més reeixits; en la segona, un producte complex que comprén diversos subsistemes pot ser millorat per mitjà de modificacions parcials d'un d'ells.

 

La substitució de metall per plàstic en l'equipament o en el mobiliari de cuina és un exemple de producte tecnològicament millorat del primer tipus. La introducció d'ABS o altres subsistemes en els vehicles és un exemple del segon tipus. Una innovació de procés es referix a l'adopció de mètodes de producció tecnològicament nous o sensiblement millorats, inclosos els mètodes de subministrament del producte. Pot resultar de modificacions en l'equip o en l'organització de la producció o d'estes dues modificacions associades i aprofitant nous coneixements. Els mètodes introduïts es poden destinar a la producció i subministrament de productes tecnològicament nous o millorats que siguen impossibles d'obtindre amb les instal·lacions o els mètodes de producció clàssics, o a produir o subministrar de forma més eficient productes existents.

 

De cara a l'EIT, la innovació tecnològica s'estudia amb referència als anys t, t-1 i t-2.

 

PROBLEMES DE FRONTERA PER A LA DETERMINACIÓ D'INNOVACIONS

 

Determinar el que és nou i important

 

Els principals criteris que permeten distingir una innovació d'una modificació menor de productes i processos són la novetat i la importància. La diferència entre nou i antic, entre important i no important és, sense cap dubte, molt difícil d'establir i ha de ser determinada pels que responen a l'enquesta. Un dels criteris d'innovació ha de ser que el producte haja sigut introduït en el mercat com a nou producte o com a millora important d'un producte antic. Les innovacions estètiques o d'estil (com canvi de color o canvi ornamental) no constituïxen una innovació tecnològica. La diferenciació d'un producte (com ara canvis menors de disseny o presentació que no impliquen canvis en la seua construcció o en les seues prestacions) tampoc constituïx una innovació tecnològica.

 

Diferenciació de productes

 

Algunes modificacions tècniques o estètiques menors no constituïxen una innovació de producte. La diferenciació d'un producte pot constituir o no una innovació segons que els canvis aportats modifiquen notablement les prestacions, les propietats, el cost o l'ús de materials i components d'un producte. Per exemple, en el camp tèxtil, la modificació d'una mescla de fibres sintètiques o naturals podria ser considerada com una innovació, al contrari que un nou colorit o un nou disseny. Els productes alimentaris preparats amb ingredients nous, o amb distinta composició, o bé gràcies a nous mètodes de conservació d'aliments podrien considerar-se innovacions de productes. La introducció d'un nou sabor en una gamma existent -per exemple, una nova essència de fruita en una línia de iogurts- constituïx una diferenciació del producte però no una innovació. És un camp on existixen evidentment nombrosos problemes de frontera que només els poden resoldre els que responen l'enquesta.

 

El cas de la producció personalitzada

 

Les empreses que tenen un sector de producció personalitzada o que fabriquen productes únics (sovint complexos) a petició de clients, han d'analitzar cada producte per a determinar si responen a les condicions requerides en les definicions anteriors. Es podria mantindre, com a criteri d'innovació, el fet que la fase de planificació del producte supose la construcció i l'assaig d'un prototip o d'altres activitats d'I+D destinades a canviar almenys un atribut del producte abans mencionat. Si els atributs d'eixe producte únic no diferixen dels dels productes fabricats anteriorment per l'empresa, este no constituïx una innovació de producte.

 

Canvi d'organització

 

Encara que la innovació tecnològica puga referir-se al mateix temps al procés de producció i/o als productes de l'empresa així com a les activitats accessòries i de suport, només es té en consideració aquelles que conduïxen a productes o a processos nous. Així, la informatització de les vendes del departament financer d'una empresa no ha de figurar entre les innovacions. De la mateixa manera, la reorganització completa de l'empresa no constituïx una innovació pròpiament dita encara que la reorganització dels tallers puga ser considerada com a tal. Al contrari, la introducció de sistemes just in time ha de ser considerada com una innovació (reorganització del procés de producció per la qual en cada etapa, des de la producció fins a l'entrega al client, el procés s'ajusta a la demanda del client, evitant els costos d'emmagatzemament).

 

Màquines i equips

 

La innovació, en particular la innovació de processos, implica sovint la instal·lació de noves màquines i nous equips. Es poden presentar tres casos: la instal·lació de màquines i equips que milloren els mètodes de producció de l'empresa constituïx una innovació de procés. El cost de l'equip es compta com a despesa dedicada a la innovació. La instal·lació de màquines i equips necessaris per a la fabricació d'un nou producte però que no millora els mètodes de producció (per exemple una nova màquina de modelar o embalar) no constituïx una innovació de procés. El cost de l'equip, no obstant això, es compta com a despesa dedicada a la innovació.

 

Altres compres de màquina i equip no han de ser considerades com una innovació de procés ni comptades com a despeses d'innovació. Per exemple, augmentar la capacitat de producció afegint màquines d'un model ja utilitzat o reemplaçar màquines antiquades per un model més recent, no constituïx una innovació.

 

ACTIVITATS PER A LA INNOVACIÓ TECNOLÒGICA

 

Es tracta del conjunt d'activitats que conduïxen al desenrotllament o introducció d'innovacions tecnològiques. Es consideren les set activitats següents: Investigació científica i desenrotllament tecnològic (I+D) interna; adquisició d'I+D (o I+D externa); adquisició de maquinària i equip; adquisició d'altres coneixements externs; formació; introducció d'innovacions en el mercat; disseny, altres preparatius per a producció i/o distribució.

 

La investigació científica i desenvolupament tecnològic (I+D) interna comprén les despeses corrents i de capital realitzades dins de l'empresa, siga quin siga l'origen de fons. Les despeses dutes a terme fora de l'empresa, que no constituïsquen I+D, però en suport de les tasques internes d'I+D, també s'hi inclouran. Esta definició coincidix amb la que s'inclou en l'Estadística en Investigació científica i desenvolupament tecnològic (I+D).

 

Les despeses externes en I+D estan constituïdes per aquelles despeses motivades per l'adquisició d'I+D fora de l'empresa per mitjà de contracte o conveni.

 

L'adquisició de maquinària, equip i programari comprén la maquinària, equip i maquinari o programari avançats comprat específicament per a realitzar productes (béns/servicis) nous o sensiblement millorats.

 

L'adquisició d'altres coneixements externs inclou la compra de drets d'ús de patents i d'invencions no patentades, llicències, know-how (coneixements no patentats), marques de fàbrica, programari (programes d'ordinador) i altres tipus de coneixements d'altres organitzacions que s'utilitzen per a les innovacions de l'empresa.

 

La formació consistix en ensinistrament intern o extern per al personal directament implicat en el desenvolupament i/o introducció d'innovacions. S'entén per introducció d'innovacions en el mercat les activitats internes o externes de comercialització (màrqueting) que estan directament relacionades amb la introducció en el mercat de productes (béns/servicis) nous o sensiblement millorats.

 

El disseny i altres preparatius per a la producció i/o distribució comprén altres procediments i preparatius tècnics para a realització real d'innovacions de producte (béns/servicis) i de procés no compresos en altres apartats.

 

ACTIVITATS EN INVESTIGACIÓ CIENTÍFICA I DESENVOLUPAMENT TECNOLÒGIC (I+D) INTERNA

 

Comprenen els treballs creatius que s’emprenen de manera sistemàtica a fi d'augmentar el volum de coneixement, incloent-hi el coneixement de l'home, la cultura i la societat, així com la utilització d'eixe volum de coneixements per a concebre noves aplicacions. El terme I+D engloba tres activitats: investigació bàsica, investigació aplicada i desenvolupament experimental.

 

La investigació bàsica consistix en treballs experimentals o teòrics que s’emprenen fonamentalment per a obtindre nous coneixements sobre els fonaments de fenòmens i fets observables, sense pensar a donar-los cap aplicació o utilització determinada; la investigació aplicada consistix, al seu torn, en la realització de treballs originals per a adquirir nous coneixements, si bé està dirigida fonamentalment cap a un objectiu pràctic específic; el desenvolupament experimental consistix en treballs sistemàtics basats en coneixements existents derivats de la investigació i/o l'experiència pràctica, dirigits a la producció de nous materials, productes o dispositius, a l'establiment de nous processos, sistemes i servicis, o a la millora substancial dels ja existents. Tot el personal empleat directament en I+D ha de ser comptabilitzat, així com les persones que subministren servicis directament relacionats amb activitats d'I+D, per exemple, directors, administradors i personal d'oficina. Segons la seua ocupació, la Proposta de norma pràctica per a enquestes d'investigació i desenvolupament experimental, més conegut per Manual de Frascati, classifica el personal en I+D en: investigadors, tècnics i/o personal assimilat i en un altre personal (auxiliar). Els investigadors són professionals que treballen en la concepció o creació de nous coneixements, productes, processos, mètodes i sistemes i en la gestió dels respectius projectes (s'hi inclou els estudiants postgraduats que exercixen activitats d'I+D). Els tècnics i/o personal assimilat són persones les tasques principals de lws quals requerixen coneixements i experiència de naturalesa tècnica en un o diversos camps de l'enginyeria, ciències físiques i de la vida o de les ciències socials i humanitats. Participen en la I+D executant tasques científiques i tècniques que requerixen l'aplicació de mètodes i principis operatius, generalment davall la supervisió d'investigadors. Els auxiliars (resta del personal) inclouen els treballadors, qualificats o no, i el personal de secretariat i oficina, que participen en l'execució de projectes d'I+D o que estan directament relacionats amb l'execució d’estos projectes. Les despeses en I+D interna comprenen les despeses corrents (despeses de personal i altres despeses corrents) i les despeses de capital de les empreses en programes d'I+D (instruments i equip junt amb terrenys i edificis). A fi de poder distribuir les despeses d'I+D per comunitats autònomes, es demana a les empreses que hagen realitzat estes activitats en diversos establiments ubicats en diferents comunitats, que repartisquen les despeses d'I+D entre aquelles comunitats en què s'hagen realitzat les dites activitats. A estos efectes, les despeses que puguen ser comunes a les distintes unitats de l'empresa, es distribuïxen geogràficament segons el percentatge que l'empresa estima que li ha correspost a cada unitat.

 

COOPERACIÓ EN INNOVACIÓ TECNOLÒGICA

 

S'entén per cooperació en innovació tecnològica la participació activa en projectes conjunts d'innovació (inclòs I+D) amb altres organitzacions. Estes organitzacions poden ser tant empreses com institucions no comercials. No implica necessàriament que ambdós interlocutors obtinguen beneficis comercials immediats de la cooperació. La simple contractació fora de l'empresa de treballs, sense col·laboració activa per part d'esta, no es considera cooperació. L'Enquesta sobre la Innovació Tecnològica distingix la cooperació segons el tipus d'interlocutor i la seua ubicació geogràfica:

 

- Altres empreses del mateix grup

- Clients

- Proveïdors

- Competidors

- Experts i altres firmes consultores

- Laboratoris comercials/empreses d'I+D

- Universitats i altres instituts d'ensenyament

- Organismes públics d'investigació

- Centres tecnològics

 

Ubicació geogràfica:

 

- Espanya

- Altres països de la Unió Europea, UE, (Alemanya, Àustria, Bèlgica, Dinamarca, Finlàndia, França, Grècia, Holanda, Irlanda, Itàlia, Luxemburg,   Portugal, Regne Unit i Suècia) o de l'Associació Europea de Lliure Comerç, EFTA (Islàndia, Liechtenstein, Noruega i Suïssa).

- Països candidats a la Unió Europea, PC-UE, (Bulgària, Xipre, Eslovàquia, Eslovènia, Estònia, Hongria, Letònia, Lituània, Malta, Polònia, República Txeca, Romania i Turquia)

- Estats Units

- Japó

- Resta de països

 

PATENTS

 

Una patent és un títol que reconeix el dret d'explotar en exclusiva la invenció patentada, impedint a altres la seua fabricació, venda o utilització sense consentiment del titular. Com a contrapartida, la patent es posa a disposició del públic per a coneixement general. El dret atorgat per una patent no és tant el de la fabricació, l'oferiment en el mercat i la utilització de l'objecte de la patent, que sempre té i pot exercitar el titular, sinó, sobretot i singularment, el dret a excloure altres de la fabricació, utilització o introducció del producte o procediment patentat en el comerç. La patent pot referir-se a un procediment nou, un aparell nou, un producte nou o un perfeccionament o millora d’estos. La duració de la patent és de vint anys comptats des de la data de presentació de la sol·licitud. Per a mantindre en vigor la patent cal pagar taxes anuals a partir de la seua concessió.

 

Hi ha fonamentalment tres vies per a la presentació internacional de les sol·licituds de patents:

 

La via nacional: per mitjà de presentació d'una sol·licitud de patent per a cada un dels estats en què es desitja obtindre protecció. Per exemple, en l'Oficina espanyola de patents i marques (OEPM) o en l'Oficina nord-americana de patents i marques (United States Patent and Trademark Office, USPTO).

 

La via europea: el sistema de la patent europea permet obtindre protecció per mitjà d'una sol·licitud de patent europea directa amb designació d'aquells estats europeus en què es vol obtindre protecció, i siguen part del Conveni Europeu de Patents (24 països). La sol·licitud de patent europea es tramita per l'Oficina europea de patents (Europeten Patent Office, EPO) i la concessió produïx l'efecte, en cada un dels estats per als quals s'atorga, d'una patent nacional.

 

La via internacional PCT (Patent Cooperation Treaty): el sistema PCT permet sol·licitar protecció per a una invenció en cada un dels estats parts del tractat internacional (115 països l'1 de gener de 2002), per mitjà d'una única sol·licitud denominada sol·licitud internacional.

 

2.5 Disseny mostral

 

El marc poblacional de l'EIT és el Directori Central d'Empreses (DIRCE). Es tracta d'un registre organitzat d'informació amb dades d'identificació, localització, distribució territorial i classificació per grandària i activitat econòmica de les unitats tipus empresa, obtingut a partir de fonts administratives i completat per altres informacions procedents de les operacions estadístics corrents de l'INE.

 

Este directori, actualitzat anualment amb la informació subministrada per l'Agència Tributària i la Seguretat Social, així com amb l'obtinguda de les pròpies enquestes, reunix les condicions suficients per a ser utilitzat com a base de l'EIT 2005. Així mateix, a causa de la coordinació de l'Estadística d'I+D i l'EIT, s'ha inclòs dins de la població objecte de l'estudi el directori d'empreses possibles investigadores.

 

Es tracta d'un registre d'empreses que potencialment exercixen activitats en I+D, bé perquè així consta d'anys anteriors d'execució de l'operació estadística, bé perquè han sol·licitat finançament públic per a realitzar I+D l'any de referència de l'enquesta. Anualment se sol·licita informació sobre les unitats destinatàries de fons públics per a I+D als organismes de l'Administració de l'Estat i a totes les comunitats autònomes a fi d'actualitzar el directori. Per a esta enquesta s'ha rebut la informació procedent del Ministeri de Ciència i Tecnologia (programa PROFIT, CDTI, DG d'Investigació i Secretaria d'Estat de Telecomunicacions i per a la Societat de la Informació), Ministeri de Sanitat (FIS-ISC3) i dels Instituts d'Estadística de les comunitats autònomes. Esta informació, es creua amb la dels directoris de l'any anterior incorporant-hi altes i modificacions i donant baixes.

 

Esta informació, s'encreua amb la dels directoris de l'any anterior incorporant-hi altes i modificacions i donant baixes. Tenint en compte l'àmbit poblacional definit abans, la població d'empreses objecte d'esta enquesta s'ha estratificat per mitjà de l'encreuament de les variables següents:

 

a) Pertinença al directori d'empreses possibles investigadores, que s'analitza de forma exhaustiva.

 

b) Grandària de l'empresa: es consideren els intervals següents, en funció del nombre d'assalariats:

 

- De 10 a 19

- De 20 a 49

- De 50 a 199

- De 200 i més

 

Els estrats constituïts per empreses de 200 o més assalariats s'han analitzat de forma exhaustiva.

 

c) Branca d'activitat principal segons CNAE-93 Rev.1: Es consideren les 54 divisions o grups d'activitat que apareixen en la taula 1.

 

La mostra final obtinguda va ser de 25.949 empreses. En cada estrat es va realitzar una selecció automàtica amb arrancada aleatòria, ordenant les empreses per grandària i província. En les taules 2 i 3 s'especifica la distribució de la mostra segons agrupacions d'activitat i grandària.

 

 

Quadre 1. Agrupacions d'activitat incloses en l'EIT

 

Activitats

CNAE

Extractives

10+11+12+13+14

Productes alimentoses i begudes

15

Tabac

16

Tèxtil

17

Confecció i pelleteria

18

Cuiro i calçat

19

Fusta i suro (excepte mobles)

20

Paper

21

Edició, arts gràfiques i reproducció

22

Coqueries, refinatge de petroli

23

Química (excepte productes farmacèutics)

24 (exc. 244)

Productes farmacèutics

244

Cautxú i matèries plàstiques

25

Productes minerals no metàl·lics

26 (exc. 263) 

Taulellets i taulells de ceràmica

263

Productes metal·lúrgics ferris

271+272+273+2751+2752

Productes metal·lúrgics no ferris

274+2753+2754

Productes metàl·lics (excepte maquinària i equip)

28

Maquinària i equip mecànic

29

Màquines d´oficina i equips informàtics

30

Maquinària i material elèctric

31

Aparells de ràdio, TV i comunicació

32 (exc. 321) 

Components electrònics

321

Instruments mèdics i de precisió, òptics

33

Vehicles de motor

34

Un altre material de transport

35 (exc. 351 i 353) 

Construcció naval

351

Construcció aeronàutica i espacial

353

Altres manufactures

36 (exc. 361 i 365) 

Mobles

361

Jocs i joguets

365

Reciclatge

37

Producció i distribució d´electricitat, gas i aigua

40+41

Construcció

45

Venda i reparació de vehicles de motor

50

Comerç a l´engròs

51

Comerç al detall

52

Hostaleria

55

Transport

60+61+62

Activitats annexes al transport, agències de viatge

63

Activitats postals i de correu

641

Servicis de telecomunicació

642

Intermediació financera

65+66+67

Activitats immobiliàries

70

Lloguer de maquinària i equip

71

Altres activitats informàtiques

72 (exc. 722) 

Programari

722

Investigació i desenrotllament

73

Altres activitats empresarials

74 (exc.742 i 743)

Servicis tècnics d´arquitectura i enginyeria

742

Assajos i anàlisis tècniques

743

Activitats cinematogràfiques i de vídeo

921

Activitats de ràdio i televisió

922

Altres activitats sanitàries, socials, col·lectives, …

85+90+(92-921-922)+93

 

Quadre 2. Distribució de la mostra seleccionada per a l'EIT-02

 

Secció CNAE-93

DIRID

DIRCE

Total

C. Indústries extractives

82

210

292

D. Indústries manufactureres

7.147

6.082

13.229

E. Energia elèctrica, gas i aigua

110

121

231

F. Construcció

373

1.071

1.444

G. Comerç i reparació de vehicles a motor

1.134

1.586

2.720

H. Hostaleria

65

552

617

I. Transport, comunicacions

289

993

1.282

J. Intermediació financera

62

328

390

K. Activitats immobiliàries; servicis empresarials

1.939

2.293

4.232

M. Educació

74

.

74

N. Activitats sanitàries, servicis socials

92

646

738

O. Altres activitats socials

159

384

543

No consta

157

.

157

TOTAL

11.683

14.266

25.949

 

Quadre 3. Distribució de la mostra seleccionada per a l'EIT-02, obtinguda a partir de DIRCE

 

Secció CNAE-93

DIRCE

 

De 10 a 49

De 50 a 249

De 250 y más

Total

C. Indústries extractives

168

38

4

210

D. Indústries manufactureres

4.300

1.541

241

6.082

E. Energia elèctrica, gas i aigua

66

34

21

121

F. Construcció

544

329

198

1.071

G. Comerç i reparació de vehicles a motor

816

445

325

1.586

H. Hostaleria

242

177

133

552

I. Transport, comunicacions

582

274

137

993

J. Intermediació financera

78

92

158

328

K. Activitats immobiliàries; servicis empresarials

1.126

629

538

2.293

M. Educació

.

.

.

.

N. Activitats sanitàries, servicis socials

318

183

145

646

O. Altres activitats socials

170

128

86

384

No consta

.

.

.

.

TOTAL

8.410

3.870

1.986

14.266

 

 

ESTIMADORS

 

L'estimador del total d'una característica X en un domini m, ve donat per:

image005

 

on Xj és el valor de la característica X del qüestionari j pertanyent al domini m.

 

Fj és el factor d'elevació del qüestionari j que es calcula així:

 

a) Si l'empresa j va ser seleccionada en un estrat h i segons les dades del qüestionari es troba en un altre estrat distint k, aleshores:

 

image007 (1)

 

b) Si l'empresa j, continua pertanyent al mateix estrat h, on va ser seleccionada, aleshores:

image009   (2)

 

 

c) En els casos concrets que s'especifique oportunament Fj =1.

 

Variables utilitzades

 

NH, nombre d'empreses en l'estrat h.

Nh, nombre d'empreses seleccionades en l'estrat h.

N*h, nombre d'empreses que han contestat, seleccionades en l'estrat h i que no han canviat d'estrat.

 

image011image013

 

Sent n''h, nombre d'empreses seleccionades en l'estrat h i que tenen incidència del tipus tancades, no industrials, duplicades o autònoms.

 

nkh, nombre d'empreses seleccionades en l'estrat h, i que segons el qüestionari estan en un estrat distint k.

 

També es calculen errors de mostreig per mitjà de l'expressió de la variància de l'estimador del total en un mostreig estratificat.

 

 

 

2.6 Recollida de la informació

 

La recollida dels qüestionaris de l'EIT-05 s'ha caracteritzat per estar coordinada amb la recollida de l'Enquesta Industrial d'Empreses, l'Enquesta Anual de Servicis, l'Enquesta Industrial de Productes i l'Enquesta sobre l'ús de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions i del Comerç Electrònic en les empreses Per a això s'ha creat una unitat de recollida  coordinada, denominada URCO, i s'ha utilitzat un qüestionari reduït per a EIT i I+D que exclou les preguntes comunes amb altres enquestes. La resta d'unitats van ser recollides per la Unitat de Recollida  Centralitzada (URCE). No obstant això, a causa de la insuficiència de mitjans, part de la recollida s'ha realitzat a través d'una empresa externa. El seguiment del calendari dels treballs de camp i el control de qualitat de la informació s'ha realitzat des dels Servicis Centrals de l'INE. El percentatge de no resposta ha sigut del 8 per cent. El percentatge d'empreses que ha respost per Internet ascendix al 8 per cent del total.Estes Unitats compten amb la direcció de diplomats en Estadística de l'Estat que són els inspectors de l'enquesta, i amb personal auxiliar contractat per l'INE, per a la recollida, depuració i gravació de la informació. Este personal és comú al d'altres enquestes de l'INE que es duen a terme al mateix temps.

 

El personal implicat en els treballs de l'enquesta està obligat per llei a preservar el secret estadístic. Els inspectors d'enquesta són els responsables de la formació teòrica i pràctica del personal d’esta i del control dels treballs de recollida de la informació. A estos efectes, es preparen els manuals i documents de formació i consulta corresponents.

 

El qüestionari s'envia, per correu, a les unitats informadores junt amb la carta de presentació i les normes d'emplenament. Les empreses compten amb un termini de 15 dies per a tornar-lo emplenat. Des de la URCE s'establix un primer contacte telefònic amb l'empresa per a comprovar la recepció del qüestionari. Si transcorregut el termini previst, no s'ha rebut el qüestionari emplenat, es realitzen les reclamacions telefòniques i escrites que es consideren necessàries.

 

L'Enquesta sobre Innovació Tecnològica en les empreses està prevista en el Pla Estadístic Nacional com d'emplenament obligatori.

 

Des de la URCE es du a terme un procediment integrat de recollida d'informació, que consistix a procedir a la depuració i gravació de les dades tan prompte com es rep la informació. En cas necessari, se sol·liciten a l'empresa els aclariments necessaris sobre les dades facilitades.

 

2.7 Tractament de resultats

 

Les fases de tractament de la informació han sigut les següents:

 

- Control i depuració manual dels qüestionaris per les unitats involucrades en la recollida de la informació, a fi de recuperar la possible falta de dades o corregir els errors dels qüestionaris abans de la seua gravació.

 

- Gravació interactiva amb depuració i correcció d'errors de la informació obtinguda per les unitats involucrades en la recollida d'informació.

 

- Control de la informació rebuda pel servici promotor.

 

- Control de la cobertura i tractament d’errors d'identificació.

 

- Validació de la qualitat de la informació.

 

- Imputació de la no resposta parcial.

 

- Depuració i correcció interactiva d'inconsistències de la informació validada.

 

- Elaboració d'una primera fase de taules d'anàlisi de resultats.

 

- Macroedició dels principals agregats per a corregir els errors no detectats en la fase anterior de microdepuració.

 

- Anàlisi de dades.

 

- Creació del fitxer definitiu de dades.

 

- Taules de resultats definitius elaborats a partir del fitxer final de dades.

 

 

3. ENQUESTA SOBRE INNOVACIÓ TECNOLÒGICA EN LES EMPRESES. RESULTATS PER A LA COMUNITAT VALENCIANA, 2002

 

3.1 Introducció

 

L'Enquesta sobre Innovació Tecnològica en les Empreses. Resultats per a la Comunitat Valenciana, 2002, consistix bàsicament en una explotació estadística ampliada dels resultats per a l'àmbit de la Comunitat Valenciana de l'Enquesta d'Innovació Tecnològica en les Empreses de l'Institut Nacional d'Estadística (INE) referida a l'any 2002, amb l'objectiu de conéixer les activitats innovadores de les empreses, els resultats de la innovació i el seu impacte econòmic, adaptada a les característiques pròpies de l'activitat productiva regional, sense deixar de mantindre els criteris de coherència, homogeneïtat i comparabilitat de les xifres. Per a això, l'explotació realitzada utilitza una classificació pròpia, compatible amb la Classificació Nacional d'Activitats Econòmiques de 1993 (CNAE-93), que desagrega la informació fins a un total de 14 sectors, 12 d'ells industrials.

 

La mostra final obtinguda per a Espanya va ser de 25.949 empreses, de les quals 3.197 empreses pertanyen a la mostra per a la Comunitat Valenciana.

 

Les variables recollides es referixen, en la seua majoria, a conceptes relacionats directament amb el coneixement de les activitats innovadores de les empreses, els resultats de la innovació i el seu impacte econòmic classificats segons l'activitat econòmica o la grandària de l'empresa.

 

En l'explotació de resultats continguda en esta publicació i que configura l'Enquesta sobre Innovació Tecnològica en les Empreses, s'ha utilitzat una classificació estadística de les dades per 14 sectors d'activitat.

 

 

3.2 Presentació de resultats

 

La publicació conté taules amb els resultats detallats, una taula amb les principals variables de les empreses amb seu social a la Comunitat Valenciana segons la grandària de l'empresa i una altra amb les principals variables de les empreses amb seu social a la Comunitat Valenciana segons el sector d'activitat: empreses amb activitats innovadores, empreses que han realitzat I+D, intensitat d'innovació, empreses innovadores, empreses EET que han cooperat en I+D, que han sol·licitat patents, etc., i una taula amb les despeses totals en activitats per a la innovació tecnològica, tant les despeses de les empreses amb seu a la Comunitat Valenciana (independentment d'on executa la despesa), com de les despeses en innovació a la Comunitat Valenciana (independentment d'on està la seu de l'empresa). A partir de cada una d'estes taules es pot accedir a les taules que contenen els coeficients de variació corresponents.

 

A més, la publicació de l'Enquesta sobre Innovació Tecnològica en les Empreses. Resultats per a la Comunitat Valenciana, 2002, presenta un annex específic en el qual s'oferixen els coeficients de variació de les estimacions realitzades en les taules de resultats, així com la metodologia i les correspondències entre els 14 sectors d'activitat utilitzats per l'IVE en la present publicació i la CNAE-93.

 

3.3 Errors de mostreig

A fi d'oferir una aproximació als errors de mostreig en esta publicació s'han inclòs els coeficients de variació de les estimacions de cada taula de resultats. Si image015  representa un paràmetre d'interés (normalment un total d'una certa variable o un quocient dels totals de dos variables) i image017  la seua estimació obtinguda de la mostra, el coeficient de variació és:

 

image019

on image021  és l'estimació de la variància de l'estimador image023 , image025 .

El càlcul de l'estimador de la variància de l'estimador, image027 , s'ha realitzat per mitjà de tècniques de remostreig per simulació, concretament bootstrap, que, entre els mètodes assajats, és el que millor s'ha acomodat a les exigències derivades tant del disseny mostral com de la mateixa mostra.

El bootstrap consistix a extraure image029  mostres amb reemplaçament de la mostra original. Per a cada una d'eixes image030  rèpliques, s'obté una estimació image032   de image033 . Amb les dites estimacions, es calcula l'estimador bootstrap de la variància de image035 :

 

image037

on image039.