ENQUESTA SOBRE INNOVACIÓ TECNOLÒGICA EN LES EMPRESES.
RESULTATS PER A LA COMUNITAT VALENCIANA, 2014
NOTES METODOLÒGIQUES
ÍNDEX
1. Introducció
1.1 Antecedents
1.2 L'anàlisi del procés d'innovació per mitjà
d'enquestes
1.3 Problemes relatius a la metodologia de l'enquesta
1.4 El Quadre europeu d'indicadors d'innovació
2. Metodologia
2.1 Objectius
2.2 Àmbits
2.3 Unitat estadística
2.4 Variables i la seua definició
2.5 Disseny mostral
2.6 Recollida de la informació
2.7 Tractament de resultats
3. Enquesta sobre
Innovació Tecnològica en les Empreses. Resultats per a la Comunitat Valenciana,
2014
3.1 Introducció
3.2 Presentació de resultats
3.3 Errors de mostreig
1.
INTRODUCCIÓ
Actualment,
el procés d'innovació es considera com la principal força motriu del creixement
econòmic en els països d'economia avançada, alhora que un important factor que contribuïx a la seua evolució social i cultural. Al llarg
dels últims anys, la innovació i el canvi tecnològic s'han convertit en temes
cada vegada més importants en l'anàlisi econòmica i en la presa de decisions
polítiques dels països desenvolupats. Són aspectes en què es lluita amb
seriosos problemes d'informació, sobretot per l'absència de dades sistemàtiques
fiables.
1.1
Antecedents
En este context, una part important dels treballs realitzats
recentment per l'Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament
Econòmics (OCDE) ha consistit a elaborar i millorar indicadors útils per a
integrar les qüestions tecnològiques en l'anàlisi de la política econòmica.
També han existit altres múltiples iniciatives, tant nacionals com
internacionals, en matèria d'innovació. Per a coordinar totes estes activitats,
l'OCDE va presentar en la reunió del Grup d'Experts
Nacionals en Indicadors de Ciència i Tecnologia realitzada a París el dia 10 de
desembre de 1990 una versió preliminar d'un mètode per a la recollida i
interpretació de dades sobre innovació tecnològica (Manual d'Innovació), que va
ser revisat al llarg de 1991. En 1992 es va dur a terme la difusió general de
les directrius proposades per l'OCDE per a la
recollida i interpretació de dades sobre innovació tecnològica, més conegudes
com a Manual d'Oslo. En 1997 es va editar la segona edició. Amb la creació del
nou Manual d’Oslo, revisat en 2005, la definició d’empresa innovadora s’amplia.
Es considera una empresa innovadora la que realitza innovacions de producte, de
procés, de màrqueting o d’organització.
A
continuació, l'Oficina Estadística de les comunitats Europees (EUROSTAT) va
iniciar diversos estudis encaminats a la recollida de dades sobre innovació en
els estats membres, en coordinació amb l'OCDE, i per
a això va presentar una proposta de decisió del Consell sobre estadístiques
d'I+D i innovació, que va ser aprovada al gener de 1994. Estos estudis van
culminar en 1993 en un projecte d'Enquesta Comunitària d'Innovació (Community Innovation Survey, CIS), l'any de referència principal del qual era
1992, amb la utilització d'un qüestionari harmonitzat per a recollir dades
d'innovació de les empreses de la Comunitat Europea. Es va enviar un
qüestionari a prop de 90.000 empreses dels 12 països comunitaris. La
metodologia emprada es basava en la del Manual d'Oslo de l'OCDE.
En 1997 i 2001 es va iniciar la recollida de qüestionaris de la segona i tercera
CIS, referides als anys 1996 i 2000, respectivament.
Mentrestant,
a Espanya el Cercle d'Empresaris va dur a terme un treball dirigit a unes 700
empreses en el període 1985-1986, del qual va obtindre resultats sobre les
característiques de les empreses innovadores, la naturalesa i la intensitat del
seu esforç innovador, els seus resultats i la forma en què les empreses
perceben el procés d'innovació. Posteriorment, en 1994 van dur a terme un altre
estudi de característiques semblants.
L'Institut
Nacional d'Estadística (INE), per la seua banda, va projectar realitzar una
Enquesta sobre Innovació Tecnològica en les empreses seguint les recomanacions
del Manual d'Oslo de l'OCDE la recollida d'informació
de la qual va començar al setembre de 1992. Esta enquesta es dirigia a prop de
20.000 empreses manufactureres amb 20 o més empleats. No obstant això,
problemes pressupostaris van impedir la contractació d'entrevistadors-enquestadors
encarregats de la recollida de la informació. Per este
motiu, l'INE es va veure obligat a cancel·lar
l'enquesta, quan ja havien sigut enviats a les empreses la majoria dels
qüestionaris. Este fet va ser comunicat a les
empreses a l'octubre de 1992, assenyalant que la informació rebuda i la que
voluntàriament enviaren seria aprofitada per a analitzar-la com a estudi pilot.
En este estudi pilot, no dissenyat a priori com a
tal, es va poder analitzar la informació facilitada per unes 2.400 empreses. A
més, l'explotació de les dades d'este estudi pilot es
va incloure dins del projecte CIS comunitari, a pesar de no haver-se utilitzat
un qüestionari completament harmonitzat. La informació obtinguda en 1992 no pot
considerar-se representativa de la realitat espanyola ja que no va ser
obtinguda per tècniques mostrals, ni tampoc es va triar la mostra, sinó que
estava donada per les empreses que voluntàriament van contestar.
Atés que
els treballs metodològics i d'harmonització de definicions i classificacions es
trobava en una fase molt avançada, es va considerar que a nivell internacional
existia un marc estable per a l'elaboració de dades sobre innovació comparables
internacionalment. Açò, unit a l'indubtable interés
que té l'obtenció d'una informació bàsica sobre la innovació de les empreses
espanyoles, va motivar l'Institut Nacional d'Estadística a reprendre en 1994
l'Enquesta sobre Innovació Tecnològica en les empreses. Este
estudi va permetre l'obtenció d'uns indicadors que ens van aproximar al
coneixement de l'estructura i dels efectes del procés d'innovació, així com
disposar d'un marc per a futures investigacions. La continuïtat de l'enquesta
d'innovació queda reflectida en els successius estudis posteriors amb
referència als anys 1996, 1998, 2000, 2002 i 2003. Des de l’any 2002 es fa
anualment coordinada amb l’Estadística sobre Activitats d’I+D.
1.2
L'anàlisi del procés d'innovació per mitjà d'enquestes
Per
a tindre un coneixement més profund del procés d'innovació, solucionar alguns
problemes encara no resolts amb la informació disponible i eliminar les
llacunes d'informació necessàries per a una adequada política cientificotecnològica, caldria documentar-se en
l'estructura del procés d'innovació i en els factors que l’acceleren o el
frenen. A més, seria convenient poder mostrar les relacions entre este procés d'innovació i altres tres camps:
a)
L'estratègia i els plans de l'empresa.
b)
Els factors que influïxen en la seua capacitat per a
innovar i en el seu rendiment (incloent-hi l'acció de les administracions
públiques).
c)
Els resultats de la innovació i la rendibilitat de l'empresa.
Per
tant, apareixen cinc temes d'estudi que es descriuen a continuació.
L'estratègia
tecnològica d'una empresa pot ser considerada com un conjunt d'objectius
comercials que es proposa assolir, amb l'ajuda de diverses combinacions
d'activitats innovadores descrites anteriorment. L'empresa pot decidir si
desitja:
a)
Tractar de desenvolupar productes enterament nous que obriran nous mercats.
b)
Tractar d'imitar els líders en matèria d'innovació.
c)
Tractar d'adaptar a les necessitats de l'empresa tecnologies desenvolupades
fora d’esta.
d)
Esforçar-se a desenvolupar progressivament les tècniques existents.
e)
Canviar els mètodes de producció dels productes existents.
Amb
l'objectiu de:
-
Reemplaçar els productes que són suprimits.
-
Estendre la gamma de productes.
-
Mantindre la quota de mercat.
-
Obrir nous mercats.
-
Millorar la flexibilitat de la producció.
-
Rebaixar els costos de producció.
-
Millorar les condicions de treball.
-
Reduir els danys al medi ambient.
Estes
estratègies poden diferir segons la branca d'activitat i, dins de cada branca,
segons l'empresa. Atés que estos resultats presenten
un cert interés des del punt de vista de les
possibles actuacions, convindria establir una pregunta d'este
tipus.
L'estructura del procés d'innovació
Una anàlisi de la innovació podria començar
per la I+D, perquè a pesar de l'abundància de dades disponibles, les activitats
i l'organització de la I+D dins de l'empresa són poc conegudes. Així, hauria de
conéixer-se si les activitats d'I+D de les empreses
són permanents o ocasionals i si les que no fan I+D tenen previst un plans
sistemàtic d'I+D per al futur o si tan sols preveuen realitzar algunes
activitats d'I+D en els pròxims anys. També hauria d'obtindre's
informació sobre l'existència d'una organització oficial d'I+D (departament,
laboratori, centre,...) dins de l'empresa i sobre el percentatge que li
correspondria en les despeses totals d'I+D. Fins i tot es podria preguntar
sobre el repartiment de la I+D entre les diferents unitats d'investigació de
l'empresa (departaments d'I+D, de disseny, de producció, de màrqueting,...). A
més, és clar, és desitjable que l'enquesta d'innovació comprenga
una mesura de la I+D. No obstant això, l'essencial és completar estes dades amb
una descripció dels fons aportats al procés d'innovació per a altres activitats
innovadores diferents de la I+D per a conéixer el pes
relatiu donat a estos dos tipus d'activitats per les empreses, així com el seu
repartiment per branques d'activitat i en cada branca. Un millor coneixement
d'estos repartiments i de la seua variació segons la branca d'activitat resulta
molt útil per a definir una política en matèria d'innovació.
L'acció dels poders públics en la innovació
industrial
Com la I+D finançada amb fons públics
representa, per regla general, un important percentatge de les despeses totals
en I+D en els països de l'OCDE, cal tindre una idea
més precisa dels seus efectes en les empreses. Però a més de la I+D hi ha
altres camps de l'acció governamental que incentiven o frenen l'activitat
innovadora, com són:
- L'ensenyament i la formació de personal
especialitzat.
- La política fiscal i la reglamentació de la
comptabilitat.
- La reglamentació industrial (que comprén allò referent a medi ambient, normes d'higiene,
control de qualitat, normalització,...)
- El règim jurídic aplicable als drets de
propietat intel·lectual (i per tant les qüestions relacionades amb el depòsit
de patents i la seua explotació i els drets d'autor).
- Operacions sobre el mercat de capitals.
Estos aspectes de l'acció dels poders públics
poden ser estudiats per mitjà de preguntes relatives al grau d'importància de
determinats obstacles a la innovació. També resultaria interessant estudiar les
innovacions empresarials que hagen utilitzat resultats d'investigació bàsica
realitzada en universitats o organismes públics d'investigació.
Origen d'idees innovadores i obstacles a la
innovació
L'objectiu últim de les investigacions en esta
matèria seria establir una relació entre les estratègies tecnològiques de les
empreses, d'una banda, i l'origen de les seues idees innovadores i els
obstacles amb què xoquen per una altra. En l'origen d'un projecte d'innovació
es troba habitualment una idea innovadora que pot procedir de diverses fonts en
l'interior o en l'exterior de l'empresa. Una vegada que el projecte s'ha posat
en marxa, diversos factors contribuïxen al seu èxit.
Estos també poden ser interns o externs a l'empresa. La majoria de les empreses
disposen de fonts potencials d'informacions tècniques i d'idees innovadores
molt nombroses, però el valor d'estes fonts varia segons els mitjans
tecnològics de què disposen i l'estratègia que han adoptat. Els obstacles a la
innovació són molt importants per a l'acció dels poders públics ja que gran
part d'esta acció està encaminada a superar-los. Poden tractar-se d'obstacles
econòmics o d'obstacles relatius a la capacitat d'innovació de l'empresa.
Productes i efectes de la innovació
Un dels objectius fonamentals de qualsevol
enquesta d'innovació és el de conéixer els resultats
de la innovació. El problema és definir el que es considera com a resultats de
les activitats per a la innovació, o més abreujadament, innovacions. En línies
generals, i encara que es definiran amb major precisió més endavant, s'ha optat
per distingir diverses classes de canvis:
- Les innovacions totals de productes, que es referixen a un producte enterament nou, amb una base
tecnològica nova o amb noves utilitzacions de la tecnologia existent.
- Les innovacions progressives de productes,
que consistixen en millores marginals o en millores
dels components o subsistemes d'un producte.
- Les innovacions de processos, que consistixen en l'adopció de mètodes de producció nous o
sensiblement millorats.
La innovació implica novetat, però esta
novetat pot ser en l'empresa, a escala nacional o a nivell mundial. Esta
distinció té diferents incidències segons que se les considere
des del punt de vista del rendiment de l'empresa, de la competència nacional o
del ritme dels progressos tècnics en el món.
L'indicador més simple, que descriu
aproximadament la importància de la innovació és el nombre d'empreses que han
introduït innovacions de productes, de processos o ambdós, en relació amb el
nombre total d'empreses en les diferents branques d'activitat. Encara que les
innovacions són impossibles de comparar d'una empresa a una altra, es poden
utilitzar les definicions d'innovació per a conéixer
el nombre i el tipus d'innovacions en una empresa, o el que és més interessant,
el nombre de nous productes introduïts en el mercat i la part de les vendes i
de les exportacions degudes a estos nous productes. D'altra banda, és difícil
interpretar el nombre d'innovacions. Esta dada varia considerablement d'una
branca a una altra i en l'interior de cada branca d'activitat. Si en una
empresa una innovació pot ser l'únic resultat de les seues activitats d'I+D en
dos anys, una altra empresa pot posar en el mercat cada any molts productes
nous. Per tant, el nombre d'innovacions no serà un indicador significatiu si no
es relaciona amb el nombre total de productes o processos comercialitzats o
utilitzats, respectivament, en l'empresa estudiada. Des del punt de vista de
l'acció política, els indicadors de les conseqüències del procés d'innovació constituïxen
potser els resultats més interessants d'una enquesta d'innovació.
Altres preguntes que cal incloure en una
enquesta d'innovació
a) Informació descriptiva dels resultats de la
innovació.
b) Difusió de les innovacions
c) Cooperació en I+D
CONCLUSIÓ
La
inclusió en una enquesta d'innovació de totes les preguntes anteriorment
exposades, facilitaria un millor coneixement del procés d'innovació. Les seues
respostes permetrien resoldre alguns dels problemes plantejats als quals fins
ara no se'ls ha trobat una solució satisfactòria i cobririen les llacunes
d'informació existents que cal completar per a la presa encertada de decisions
dels poders públics. No obstant això, en la pràctica resulta molt difícil
incloure en una enquesta tots els indicadors apuntats i altres que, en el
futur, es puguen necessitar ja que el cost de l'operació seria massa elevat.
Així mateix, un qüestionari excessivament llarg pot reduir la taxa de resposta
de les empreses.
L’Enquesta
sobre Innovació Tecnològica, tal com està projectada, s’entén com una enquesta
marc en què junt amb uns indicadors bàsics, com els de la llista proposada que
permetrien obtindre sèries temporals necessàries per a una anàlisi dinàmica de
la innovació, poden caber estudis concrets més detallats sobre altres matèries
necessàries, o que puguen relacionar-se en el futur, amb la innovació (per
exemple, investigacions sobre patents, utilització de tecnologia punta en la
fabricació, pagaments i ingressos tecnològics, ...).
L’Enquesta
d’Innovació a partir de l’any 2002 s’ha caracteritzat per estar coordinada amb
l’Estadística d’I+D per al sector empreses. La coordinació s’ha articulat en
dos nivells: el primer nivell es referix al disseny mostral, en el qual es té
en compte tant les empreses que a priori duen a terme activitats d’I+D, les
quals són analitzades de forma exhaustiva, com aquelles de les quals es
desconeix que facen I+D, que s’analitzen mitjançant
mostreig; el segon nivell es relaciona amb l’ús d’un únic qüestionari,
organitzat de forma adequada, que permet integrar les preguntes relatives a
tots dos estudis.
1.3
Problemes relatius a la metodologia de l'enquesta
Elecció
del mètode d'enquesta
Els
mètodes utilitzats pels països de l'OCDE per a este tipus d'estudi poden classificar-se en dos grups:
1.
Els que comencen per dissenyar una llista d'innovacions reeixides o no,
establides freqüentment en avaluacions d'experts. Una vegada establida la
llista, s'exploren diversos factors connexos i es procedix a
enquestar les empreses que han introduït estes innovacions.
2.
Els que no s'interessen en un grup d'innovacions sinó en les actituds i
activitats innovadores del conjunt d'empreses. En este
cas interessa explorar els factors que influïxen en
el comportament de l'empresa en este camp (estratègies,
incentius i obstacles a la innovació), el camp de les diverses activitats
innovadores i sobretot fer-se una idea dels resultats i dels efectes de la
innovació. Estes enquestes són representatives de tota l'economia de manera que
es puguen fer comparacions entre branques d'activitat.
Este segon mètode es presta millor a una normalització
internacional, ha sigut triat com a base del manual d'innovació de l'OCDE i és el mètode, per tant, pel qual s'ha optat en este estudi.
Problemes
lligats a la recollida de dades
Per
a efectuar este tipus d'estudi es pot utilitzar el
mètode de l'enquesta per correu o per entrevista. La majoria de les enquestes
d'innovació realitzades fins ara en els països de l'OCDE
han recorregut al mètode d'enquesta per correu. Però, tenint en compte la
complexitat de la noció d'innovació, l'experiència adquirida ha demostrat que
el mètode d'entrevistes és preferible perquè facilita resultats més fiables i
més coherents. El seu inconvenient és que és molt costós. Per tant, per a este estudi s'ha triat una combinació dels dos mètodes com
a solució òptima, encara que per a reduir costos s'ha potenciat l'ús del
telèfon en compte de l'entrevista personal.
Periodicitat
de l'enquesta
Les
activitats d'innovació de les empreses pareixen estar en contínua progressió.
Es fan indispensables sèries cronològiques continuades per a obtindre una
anàlisi dinàmica de la innovació. L’OCDE y Eurostat
recomanen realitzar esta operació estadística amb periodicitat biennal, en anys
alterns a l'Estadística d'I+D. Però la conveniència de disposar anualment
d'indicadors d'ambdues operacions estadístiques va portar a considerar la
recollida conjunta a través d'un
qüestionari unificat. Per tant, a partir del període de referència 2002,
l'Enquesta sobre Innovació Tecnològica es du a terme amb periodicitat anual,
oferint dades completes en els anys de referència parell i dades bàsiques en
els anys de referència imparell. A partir de l'any 2005, i per a millorar les
sèries cronològiques, el qüestionari es modifica a fi de poder oferir anualment
la totalitat dels indicadors d'ambdós estudis. A partir de 2008, el qüestionari
passà a anomenar-se Enquesta sobre Innovació en les Empreses a causa de la
inclusió, en el mateix, de les innovacions no tecnològiques: innovacions
organitzatives i innovacions de comercialització o màrqueting.
1.4
El Quadre europeu d'indicadors d'innovació
El Quadre d'indicadors de la innovació (European Innovation Scoreboard, EIS) és un exercici de comparativa
(benchmarking) elaborat per la DG Investigació de la Comissió Europea, per
mitjà del qual es proporciona una síntesi dels resultats obtinguts en la Unió
Europea en matèria d'innovació, a través de dades sobre una sèrie d'indicadors
que guarden relació amb el procés d'innovació. Es va desenvolupar com a
conseqüència dels objectius marcats en el Consell Europeu de Lisboa de l'any
2000 i s'ha mantingut dins de l'estratègia desenvolupada per la Comissió
Europea per a promoure el creixement econòmic i la creació d'ocupació.
El Quadre d'indicadors de la innovació (EIS)
proporciona anualment resultats comparatius referits al fenomen de la innovació
tant a nivell nacional per als distints països membres de la Unió Europea, com
a nivell internacional per a altres països dins d'un àmbit territorial més
extens. El dit exercici d'anàlisi comparativa es basa en una sèrie d'indicadors
comparables internacional-ment, que cobrixen els distints aspectes del procés de la innovació.
Anualment es publiquen una sèrie de treballs específics sobre la base de l'EIS, que ho complementen. Entre altres, es troben: el
Quadre regional d'indicadors d'innovació (RIS), el Quadre global d'indicadors
d'innovació, anàlisis sectorials i les metodologies actualitzades.
L'EIS es basa en una nova metodologia
implementada per primera vegada en 2008, en la que es proporciona un major pes
al sector servicis, a la innovació no tecnològica i als resultats obtinguts de
la innovació. Es compon de 29 indicadors que han sigut dissenyats per a
avaluar:
-
Les condicions que són propícies per al desenvolupament
de la innovació (recursos humans, finançament i suport)
-
Les activitats d'innovació en les empreses (inversions,
vincles i iniciativa empresarial, i resultats obtinguts, com per exemple
patents)
-
La productivitat (innovacions i efectes econòmics)
L'EIS inclou dades de 33 països europeus,
incloent als 27 estats membres de la UE. Per a cada un dels països s'elabora un
índex sintètic de la innovació (SII), obtingut basant-se en els 29 indicadors,
i que permet establir un rànquing dels països europeus.
2.
METODOLOGIA
2.1
Objectius
Este estudi tracta d'oferir, com a principal objectiu,
informació directa sobre el procés d'innovació tecnològica en les empreses,
elaborant indicadors que permeten conéixer els
distints aspectes d'este procés (impacte econòmic,
activitats innovadores, cost,...). Este estudi a gran
escala, a banda de proporcionar una informació rica i variada sobre el procés
d'innovació tecnològica, pot servir de marc base per a diversos estudis
específics sobre altres aspectes relacionats amb la ciència i tecnologia.
Finalment, el fet d'utilitzar una metodologia àmpliament acceptada a nivell
internacional permetrà aconseguir l'objectiu de comparabilitat
internacional dels resultats obtinguts i aportar la nostra experiència nacional
en l'estudi de la innovació.
2.2
Àmbits
POBLACIONAL
Esta
investigació estadística s'estén a totes les empreses agrícoles, industrials,
de construcció i de servicis amb almenys deu persones ocupades remunerades, la
principal activitat econòmica de les quals es correspon amb les agrupacions
següents d'activitat de la CNAE-93 Rev.1:
− Agricultura,
ramaderia, silvicultura y pesca (01 a 03)
− Indústries extractives (05 a 09)
− Indústries manufactureres (10 a 33)
− Subministrament de energia elèctrica, gas, vapor i aire condicionat (35)
− Subministrament d’aigua, activitats de sanejament, gestió de residus i descontaminació (36 a
39)
− Construcció
(41 a 43)
− Comerç
(45 a 47)
− Transport y emmagatzemament (49 a 53)
− Hoteleria
(55 a 56)
− Informació i comunicacions
(58 a 63)
− Activitats financeres
y d’assegurances (64 a 66)
− Activitats inmobiliàries (68)
− Activitats professionals, científiques i tècniques (69 a 75)
− Activitats administratives i servicis auxiliars (77 a 82)
−
Activitats sanitàries i de servicis socials (86 a 88)
−
Activitats artístiques, recreatives i d’entreteniment (90 a 93)
−
Altres servicis (95 a 96)
Nota:
Des de l’any 2006 s’hi inclou l’agricultura.
NOTA:
COM QUE L’ESTADÍSTICA D’I+D S’ARREPLEGA DE FORMA COORDINADA AMB L’ENQUESTA
SOBRE INNOVACIÓ EN LES EMPRESES, LES EMPRESES QUE VAN DECLARAR HAVER REALITZAT
ACTIVITATS D’I+D SÓN SELECCIONADES AMB PROBABILITAT 1 I, A L’EFECTE DE LA
RECOLLIDA DE LA INFORMACIÓ PER A I+D, ESTAN INCLOSES LES EMPRESES AMB MENYS DE
10 ASSALARIATS DE TOTES LES BRANQUES D’ACTIVITAT EXCEPTE LES CNAE 84 I 854.
TERRITORIAL
S'estén
a tot el territori espanyol.
TEMPORAL
En
l'Enquesta sobre Innovació Tecnològica en les empreses hi ha dos períodes de
referència temporals. El període de referència principal de l'enquesta és l'any
immediatament anterior al de la seua execució. No obstant això, les variables
relacionades amb les innovacions tecnològiques implantades per l'empresa, estes
van referides als tres anys anteriors al d'execució de l'enquesta, a fi de
facilitar la comparabilitat internacional.
2.3
Unitat estadística
La
unitat bàsica d'anàlisi és l'empresa a la qual fa referència l'àmbit
poblacional. S'entén per empresa tota unitat jurídica que constituïx una unitat
organitzativa de producció de béns i servicis, i que gaudix
d'una certa autonomia de decisió, principalment a l'hora d'emprar els recursos
corrents de què disposa. Des d'un punt de vista pràctic, i si és el cas més
general, el concepte d'empresa es correspon amb el d'unitat jurídica o legal,
és a dir, amb tota persona física o jurídica (societats, cooperatives,...)
l'activitat de la qual està reconeguda per la llei, i que està identificada pel
seu corresponent número d'identificació fiscal (NIF).
2.4
Variables i la seua definició
ACTIVITAT
ECONÒMICA PRINCIPAL DE L'EMPRESA
L'activitat
econòmica realitzada per una empresa es definix com
la creació de valor afegit per mitjà de la producció de béns i servicis.
S'entén per activitat econòmica principal aquella que genera major valor
afegit. Davant de la dificultat que suposa per a les empreses que realitzen
diverses activitats el càlcul del valor afegit, es considera com a activitat
principal aquella que genera major volum de negoci o, si no n'hi ha, la que
ocupa el nombre més gran d'empleats.
DIMENSIÓ
O GRANDÀRIA DE L'EMPRESA
La
dimensió de les empreses és una de les variables més important a l'hora de
determinar el comportament de les empreses. Esta dimensió pot establir-se bé
tenint en compte la magnitud de la xifra de negocis bé considerant el nombre de
persones que constituïxen la plantilla de l'empresa. Per això el qüestionari de
l'EI inclou sengles preguntes que permeten
quantificar ambdues variables.
PERSONAL
EMPLEAT EN L'EMPRESA
Es
correspon amb el nombre de persones que treballen en l'empresa, així com el de
persones que, treballant fora de l'empresa, hi pertanyen i són retribuïdes per
ella (per exemple, els representants de comerç i el personal d'entrega de
comandes, reparació i manteniment que treballen per compte de l'empresa).
Inclou tant el personal remunerat com el no remunerat. Un treballador d'una
agència de col·locació temporal és un empleat de l'agència i no de la unitat
(empresa) on treballa. El personal remunerat està format pels treballadors
lligats a l'empresa per un contracte de treball i que són retribuïts amb
quantitats fixes o periòdiques en forma de sou, salari, comissió, estall o pagament en espècie. Pot tractar-se de personal
fix (amb contracte o vinculació laboral indefinit) o de personal eventual (amb
un contracte de duració determinada). També es considera com a personal
remunerat: els propietaris retribuïts pel seu treball; els estudiants amb un
compromís formal pel qual contribuïxen al procés de
producció de l'empresa a canvi de remuneració i/o servicis d'educació; els
empleats contractats per mitjà d'un contracte destinat específicament a
fomentar les contractacions de persones desocupades; els treballadors
domiciliaris si hi ha un acord explícit que se'ls remunera en funció del
treball que fan i s'inclouen en nòmina. Com a personal remunerat es considera
també els treballadors a jornada parcial, els temporers i les persones en vaga
o que gaudixen d'un permís de curta duració però se
n'exclou els que gaudixen d'un permís de llarga
duració. El personal empleat no remunerat està constituït per les persones que dirigixen o participen activament en els treballs de
l'empresa sense percebre una remuneració fixa o salari. S'hi inclouen els
propietaris, socis autònoms que exercixen una
activitat en l'empresa i ajudes familiars. No s'hi inclouen els socis
exclusivament capitalistes ni els familiars del propietari que no participen
activament en l'empresa, ni les persones que estiguen incloses en la nòmina
d'una altra empresa en què realitzen la seua activitat principal.
XIFRA
DE NEGOCIS
Comprén els imports facturats per l'empresa durant
l'any de referència per prestació de servicis i vendes de béns que són objecte
de tràfic de l'empresa Es comptabilitzen incloent els impostos que graven els
béns i servicis amb l'excepció de l'IVA repercutit al
client. Es comptabilitzen en termes nets deduint
les devolucions de vendes, així
com els rappels sobre les vendes. No es deduïxen els descomptes de caixa ni els descomptes sobre
vendes per pagament immediat.
El
volum de negocis no comprén la venda d’actius fixos
ni les subvencions cobrades per produir. L’import de la xifra de negocis es
calcula com suma de les vendes netes de mercaderies i la prestació de
servicis.
INVERSIÓ
BRUTA EN BÉNS MATERIALS
La
inversió durant el període de referència en béns materials inclou els béns de
capital materials nous i ja existents, tant comprats a tercers com produïts per
a autoconsum (és a dir, producció capitalitzada de béns de capital materials)
que tinguen una vida útil de més d'un any,
incloent-hi els béns materials no produïts com la terra. Totes les inversions
es valoraran abans (és a dir, brutes) dels ajustos de valor i abans de
deduir-ne la renda obtinguda amb les cessions. Els béns comprats es valoraran a
preu de compra, és a dir, les despeses de transport i d'instal·lació, els
honoraris, els impostos i altres costos de la transferència de la propietat
s'hi inclouen. Els béns autoproduïts es valoren a
cost de producció. Els béns adquirits a través de reestructuracions (com ara
fusions, presa de possessió, desintegracions, separacions) se n'exclouen. Les
compres de xicotetes ferramentes que no es capitalitzen s'hi inclouen com a
despeses corrents. També s'hi inclouen totes les addicions, reformes, millores
i renovacions que prolonguen o augmenten la vida útil dels béns materials.
INNOVACIÓ
TECNOLÒGICA
Les
innovacions tecnològiques comprenen els productes (béns o servicis) i processos
tecnològicament nous així com les millores tecnològiques importants d’estos.
Una innovació tecnològica es considera com a tal quan s'ha introduït en el
mercat (innovacions de productes) o s'han utilitzat en el procés de producció
de béns o de prestació de servicis (innovacions de procés). Hi intervenen
qualsevol classe d'activitats científiques, tecnològiques, d'organització,
financeres i comercials. A partir d'esta definició es poden distingir dos tipus
d'innovacions: innovacions de productes i innovacions de procés.
Les
innovacions de producte (béns o servicis) comprenen productes tecnològicament
nous i productes tecnològicament millorats. Un producte tecnològicament nou es
referix a un producte que és nou en el mercat que presenta diferències
significatives respecte als produïts anteriorment quant a la seua finalitat,
prestacions, característiques tecnològiques, propietats teòriques o matèries
primeres i components utilitzats en la seua producció. Este
tipus d'innovacions pot dur-se a terme amb tecnologies completament noves o per
mitjà de noves aplicacions de tecnologies existents o aprofitant nous
coneixements. Així, els primers microprocessadors o els primers videocassets,
van ser productes tecnològicament nous duts a terme amb noves tecnologies. El
primer reproductor de casset amb auriculars que combinava tècniques existents
de reproductors de cassets i miniauriculares seria un
producte tecnològicament nou dut a terme per mitjà de noves aplicacions de
tecnologies existents. En ambdós casos el producte, considerat com a conjunt,
no existia abans. Un producte tecnològicament millorat es referix a un producte
existent els resultats del qual han sigut sensiblement incrementats o
millorats. Pot prendre dues formes: en la primera, un producte simple pot ser
millorat (per millora de les seues prestacions o abaratiment del cost) gràcies
a la utilització de components o materials més reeixits; en la segona, un
producte complex que comprén diversos subsistemes pot
ser millorat per mitjà de modificacions parcials d'un d'ells.
La
substitució de metall per plàstic en l'equipament o en el mobiliari de cuina és
un exemple de producte tecnològicament millorat del primer tipus. La
introducció d'ABS o altres subsistemes en els
vehicles és un exemple del segon tipus. Una innovació de procés es referix a
l'adopció de mètodes de producció tecnològicament nous o sensiblement
millorats, inclosos els mètodes de subministrament del producte. Pot resultar
de modificacions en l'equip o en l'organització de la producció o d'estes dues
modificacions associades i aprofitant nous coneixements. Els mètodes introduïts
es poden destinar a la producció i subministrament de productes tecnològicament
nous o millorats que siguen impossibles d'obtindre amb les instal·lacions o els mètodes de
producció clàssics, o a produir o subministrar de forma més eficient productes
existents.
De
cara a l'EI, la innovació tecnològica s'estudia amb
referència als anys t, t-1 i t-2.
INNOVACIÓ
NO TECNOLÒGICA
Amb
la creació del nou Manual d'Oslo, revisat en 2005, la definició d'empresa
innovadora s'amplia. Es considera una empresa innovadora la que realitza
innovacions de producte, de procés, de màrqueting o d'organització. S'hi
inclouen, doncs, les innovacions de màrqueting i les organitzatives.
Innovació
de màrqueting: és la implementació de nous mètodes de mercat que impliquen
canvis en el que el Manual d'Oslo anomena “les 4Ps”:
·
Product (disseny o empaquetatge)
·
Price (estratègies de preus)
·
Promotion
·
Placement
- La
innovació de disseny o empaquetatge (product) es
referix a totes aquelles innovacions que tinguen com
a objectiu ampliar el mercat però no les variacions en l'ús del producte.
Exemple: canvi de sabor en els iogurts o canvi d'envàs en la llet.
- La
innovació en estratègies de preus (price) es referix
a les variacions que realitza una empresa en els preus dels seus productes amb
l'objectiu d'ampliar el mercat. Exemple: marques blanques.
- La
innovació en la promoció (promotion) és la implementació
de nous mètodes en la forma de publicitar un
producte. Exemple: la introducció de publicitat en les sèries de televisió.
- La
innovació en els llocs de venda (placement) és la
implementació de nous mètodes en els canals de distribució dels productes.
Innovació
d'organització: és la implementació d'un nou mètode organitzatiu en les
pràctiques de negocis de l'empresa, l'organització del lloc de treball o les
relacions externes. Exemple: redistribució de tasques dels empleats, qualsevol
pràctica de formació per al treballador, convenis amb altres empreses, etc.
Això
pot afectar la comparació de dades ja és d’esperar que hi haja transvasaments
d'uns tipus d'innovació a altres en trobar les empreses millor enquadrades les
seues activitats en els nous tipus d'innovació. Un exemple d'este
aspecte pot ser la introducció d'un canvi de sabor, que abans era considerada
una innovació de producte, amb el nou Manual si este
canvi de sabor no modifica l'ús i l'única cosa que pretén és augmentar el
nombre de consumidors, es considerarà innovació de màrqueting.
PROBLEMES
DE FRONTERA PER A LA DETERMINACIÓ D'INNOVACIONS
Determinar el que és nou i important
Els principals criteris que permeten distingir
una innovació d'una modificació menor de productes i processos són la novetat i
la importància. La diferència entre nou i antic, entre important i no important
és, sense cap dubte, molt difícil d'establir i ha de ser determinada pels que
responen a l'enquesta. Un dels criteris d'innovació ha de ser que el producte haja
sigut introduït en el mercat com a nou producte o com a millora important d'un
producte antic. Les innovacions estètiques o d'estil (com canvi de color o
canvi ornamental) constituïxen una innovació de marketing. La diferenciació
d'un producte (com ara canvis menors de disseny o presentació que no impliquen
canvis en la seua construcció o en les seues prestacions) també constituïx una
innovació de comercialització.
Diferenciació de productes
Algunes modificacions tècniques o estètiques
menors no constituïxen una innovació de producte. La diferenciació d'un
producte pot constituir o no una innovació segons que els canvis aportats
modifiquen notablement les prestacions, les propietats, el cost o l'ús de
materials i components d'un producte. Per exemple, en el camp tèxtil, la
modificació d'una mescla de fibres sintètiques o naturals podria ser
considerada com una innovació, al contrari que un nou colorit o un nou disseny.
Els productes alimentaris preparats amb ingredients nous, o amb distinta
composició, o bé gràcies a nous mètodes de conservació d'aliments podrien
considerar-se innovacions de productes. La introducció d'un nou sabor en una
gamma existent -per exemple, una nova essència de fruita en una línia de
iogurts- constituïx una innovació de comercialització però no una innovació de
producte. És un camp on existixen evidentment
nombrosos problemes de frontera que només els poden resoldre els que responen
l'enquesta.
El cas de la producció personalitzada
Les empreses que tenen un sector de producció
personalitzada o que fabriquen productes únics (sovint complexos) a petició de
clients, han d'analitzar cada producte per a determinar si responen a les
condicions requerides en les definicions anteriors. Es podria mantindre, com a
criteri d'innovació, el fet que la fase de planificació del producte supose la construcció i l'assaig d'un prototip o d'altres
activitats d'I+D destinades a canviar almenys un atribut del producte abans
mencionat. Si els atributs d'eixe producte únic no diferixen dels dels productes
fabricats anteriorment per l'empresa, este no
constituïx una innovació de producte.
Canvi d'organització
La informatització de les vendes del
departament financer d’una empresa ha de figurar entre les innovacions
d’organització. De la mateixa manera, la reorganització completa de l’empresa o
la reorganització dels tallers constituïxen una innovació d’organització. Al
contrari, la introducció de sistemes just in time ha de ser considerada com una
innovació de procés (reorganització del procés de producció per la qual en cada
etapa, des de la producció fins a l’entrega al client, el procés s’ajusta a la
demanda del client, evitant els costos d’emmagatzemament).
La innovació, en particular la innovació de
processos, implica sovint la instal·lació de noves màquines i nous equips. Es
poden presentar tres casos: la instal·lació de màquines i equips que milloren
els mètodes de producció de l'empresa constituïx una innovació de procés. El
cost de l'equip es compta com a despesa dedicada a la innovació. La
instal·lació de màquines i equips necessaris per a la fabricació d'un nou
producte però que no millora els mètodes de producció (per exemple una nova
màquina de modelar o embalar) no constituïx una innovació de procés. El cost de
l'equip, no obstant això, es compta com a despesa dedicada a la innovació.
Altres compres de màquina i equip no han de
ser considerades com una innovació de procés ni comptades com a despeses
d'innovació. Per exemple, augmentar la capacitat de producció afegint màquines
d'un model ja utilitzat o reemplaçar màquines antiquades per un model més
recent, no constituïx una innovació.
ACTIVITATS PER A LA INNOVACIÓ TECNOLÒGICA
Es tracta del conjunt d'activitats que conduïxen al desenvolupament o introducció d'innovacions tecnològiques.
Es consideren les set activitats següents: investigació científica i
desenvolupament tecnològic (I+D) interna; adquisició d'I+D (o I+D externa);
adquisició de maquinària, equip i maquinari o programari; adquisició d'altres
coneixements externs; formació; introducció d'innovacions en el mercat;
disseny, altres preparatius per a producció i/o distribució.
La investigació científica i desenvolupament
tecnològic (I+D) interna comprén les despeses
corrents i de capital realitzades dins de l'empresa, siga
quin siga l'origen de fons. Les despeses dutes a
terme fora de l'empresa, que no constituïsquen I+D,
però en suport de les tasques internes d'I+D, també s'hi inclouran. Esta
definició coincidix amb la que s'inclou en
l'Estadística en Investigació científica i desenvolupament tecnològic (I+D).
Les despeses externes en I+D estan
constituïdes per aquelles despeses motivades per l'adquisició d'I+D fora de
l'empresa per mitjà de contracte o conveni.
L'adquisició de maquinària, equip i maquinari
o programari avançats i edificis comprén la maquinària, equip i maquinari o programari avançats i edificis comprat específicament per a realitzar productes
(béns/servicis) nous o sensiblement millorats.
L'adquisició d'altres coneixements externs
inclou la compra de drets d'ús de patents i d'invencions no patentades,
llicències, know-how
(coneixements no patentats), marques de fàbrica, programari (programes
d'ordinador) i altres tipus de coneixements d'altres organitzacions que
s'utilitzen per a les innovacions de l'empresa.
La formació consistix
en ensinistrament intern o extern per al personal directament implicat en el
desenvolupament i/o introducció d'innovacions. S'entén per introducció
d'innovacions en el mercat les activitats internes o externes de comercialització
(màrqueting) que estan directament relacionades amb la introducció en el mercat
de productes (béns/servicis) nous o sensiblement millorats.
El disseny i altres preparatius per a la
producció i/o distribució comprén altres procediments
i preparatius tècnics para a realització real d'innovacions de producte
(béns/servicis) i de procés no compresos en altres apartats.
ACTIVITATS EN INVESTIGACIÓ CIENTÍFICA I
DESENVOLUPAMENT TECNOLÒGIC (I+D) INTERNA
Comprenen els treballs creatius que s’emprenen
de manera sistemàtica a fi d'augmentar el volum de coneixement, incloent-hi el
coneixement de l'home, la cultura i la societat, així com la utilització d'eixe volum de coneixements per a concebre noves
aplicacions. El terme I+D engloba tres activitats: investigació bàsica,
investigació aplicada i desenvolupament experimental.
La
investigació bàsica consistix en treballs originals, experimentals
o teòrics, que s’emprenen fonamentalment per a obtindre nous coneixements sobre
els fonaments de fenòmens i els fets observables, sense estar dirigida a una
aplicació o utilització determinada; la investigació aplicada també consistix en la realització de treballs originals amb la
finalitat de adquirir nous coneixements, tot i això està dirigida
fonamentalment cap a un objectiu pràctic específic; el desenvolupament
experimental consistix en treballs sistemàtics basats
en coneixements existents derivats de la investigació i/o l'experiència
pràctica, dirigits a la fabricació de nous materials, productes o dispositius, a
l'establiment de nous processos, sistemes i servicis, o a la millora
substancial dels ja existents. Tot el personal empleat directament en I+D ha de
ser comptabilitzat, així com les persones que subministren servicis directament
relacionats amb activitats d'I+D, per exemple, directors, administradors i
personal d'oficina. La Proposta de norma pràctica per a enquestes
d'investigació i desenvolupament experimental, més conegut per Manual de Frascati, classifica el personal en I+D segons la seua
ocupació en: investigadors, tècnics i/o personal assimilat i en un altre
personal (auxiliar). Els investigadors són professionals que treballen en la
concepció o creació de nous coneixements, productes, processos, mètodes i
sistemes i en la gestió dels respectius projectes (s'hi inclou els estudiants
postgraduats que exercixen activitats d'I+D). Els
tècnics i/o personal assimilat són persones les tasques principals dels quals requerixen coneixements i experiència de naturalesa tècnica
en un o diversos camps de l'enginyeria, ciències físiques i biològiques o de
les ciències socials i humanitats. Participen en la I+D executant tasques
científiques i tècniques que requerixen l'aplicació
de mètodes i principis operatius, generalment davall la supervisió
d'investigadors. Els auxiliars (resta del personal) inclouen els treballadors,
qualificats o no, i el personal de secretariat i oficina, que participen en
l'execució de projectes d'I+D o que estan directament relacionats amb
l'execució d’estos projectes. A partir de l'any de referència 2008, han d'incloure's com a personal d'I+D, de forma desglossada,
els consultors “in situ”, entenent com a tals les persones que, sense pertànyer
al personal propi de l'empresa, es troben realitzant tasques d'I+D dins de la
mateixa. Les despeses en I+D interna comprenen les despeses corrents (despeses
de personal i altres despeses corrents) i les despeses de capital de les
empreses en programes d'I+D (instruments i equip junt amb terrenys i edificis i
adquisició de programari específic per a I+D).
REGIONALITZACIÓ DELS RECURSOS
Per a conéixer la distribució espacial dels recursos, s’efectua
una regionalització per comunitats autònomes de les despeses i del personal.
Per a això, es demana a les empreses que hagen realitzat estes activitats d’I+D
i innovació (les despeses només es mesuren en termes d'innovació tecnològica) en
diversos establiments ubicats en diferents comunitats, que repartisquen
les despeses i el personal entre aquelles comunitats en què s'hagen
realitzat les dites activitats. A estos efectes, les despeses que puguen ser
comunes a les distintes unitats de l'empresa, es distribuïxen
geogràficament segons el percentatge que l'empresa estima que li ha correspost
a cada unitat.
COOPERACIÓ EN INNOVACIÓ TECNOLÒGICA
S'entén per cooperació en innovació
tecnològica la participació activa en projectes conjunts d'innovació (inclòs
I+D) amb altres organitzacions. Estes organitzacions poden ser tant empreses
com institucions no comercials. No implica necessàriament que ambdós
interlocutors obtinguen beneficis comercials immediats de la cooperació. La
simple contractació fora de l'empresa de treballs, sense col·laboració activa
per part d'esta, no es considera cooperació. Resulta interessant recollir dades
referents a la cooperació en investigació amb altres institucions, tant en el
nostre país com en l’estranger, amb diferts països o
grups de països, per a això l'Enquesta sobre la Innovació distingix
la cooperació segons el tipus d'interlocutor i el país on està ubicat.
Tipus d'interlocutor:
- Altres empreses del mateix grup.
- Proveïdors d'equips, material, components i
programari.
- Clients del sector privat.
- Clients del sector públic.
- Competidors o altres empreses de su misma rama de actividad.
- Consultors, laboratoris comercials.
- Universitats o altres instituts
d'ensenyament superior.
- Centres d'investigació públic o privats.
PATENTS
Una patent és un títol que reconeix el dret
d'explotar en exclusiva la invenció patentada, impedint a altres la seua
fabricació, venda o utilització sense consentiment del titular. La patent pot
referir-se a un procediment nou, un aparell nou, un producte nou o un
perfeccionament o millora d’estos. La duració de la patent és de vint anys
comptats des de la data de presentació de la sol·licitud. Per a mantindre en
vigor la patent cal pagar taxes anuals a partir de la seua concessió.
Les patents sol·licitades o les patents
obtingudes no són indicadors de resultats de la innovació sinó indicadors de la
innovació de productes. No obstant això, el seu estudi és indispensable per a
un millor coneixement del procés d'innovació.
LLICÈNCIES
En la seua forma més simple, una llicència és un acord contractual entre dos
o més parts en la qual una part autoritza
a l'altra a usar la seua propietat intel·lectual (PI). L'obtenció de llicències és un dels instruments
més importants per a la transmissió de tecnologia, per la
qual cosa es fa necessari recaptar certa informació sobre aquest tipus d'activitats. S'arrepleguen
així:
Llicències IN: Adquisició d'una llicència o dret d'ús d'un
producte o tecnologia per a
finalitats d'I+D, industrials i comercials.
Llicències OUT: Concessió d'una llicència o dret d'ús d'un
producte o tecnologia per a
finalitats d'I+D, industrials i comercials.
2.5
Disseny mostral
El
marc poblacional de l'EI és el Directori Central
d'Empreses (DIRCE). Es tracta d'un registre organitzat d'informació amb dades
d'identificació, localització, distribució territorial i classificació per
grandària i activitat econòmica de les unitats tipus empresa, obtingut a partir
de fonts administratives i completat per altres informacions procedents de les
operacions estadístics corrents de l'INE.
Així
mateix, a causa de la coordinació de l'Estadística d'I+D i l'EI,
s'ha inclòs dins de la població objecte de l'estudi el directori d'empreses
possibles investigadores. Es tracta d'un registre d'empreses que potencialment exercixen activitats en I+D, bé perquè així consta d'anys
anteriors d'execució de l'operació estadística, bé perquè han sol·licitat
finançament públic per a realitzar I+D l'any de referència de l'enquesta.
Anualment
se sol·licita informació sobre les unitats destinatàries de fons públics per a
I+D als organismes de l'administració de l'Estat i a totes les comunitats
autònomes a fi d'actualitzar este directori. Esta
informació, s'encreua amb la dels directoris de l'any anterior incorporant-hi
altes i modificacions i donant baixes.
Tenint
en compte l'àmbit poblacional definit abans, la població d'empreses objecte
d'esta enquesta s'ha estratificat per mitjà de l'encreuament de les variables
següents:
a)
Pertinença al directori d'empreses possibles investigadores, que s'analitza de
forma exhaustiva.
b)
Grandària de l'empresa: es consideren els intervals següents, en funció del
nombre d'assalariats:
- De
10 a 49
- De
50 a 199
- De
200 i més
Els
estrats constituïts per empreses de 200 o més assalariats s'han analitzat de
forma exhaustiva.
c)
Branca d'activitat principal segons CNAE-2009: es consideren les 59 divisions o
grups d'activitat l’enumeració
dels quals es detallen en el quadre 1.
d)
Comunitat autònoma de la seu social de l'empresa.
La
mostra final obtinguda va ser de 38.491 empreses. En cada estrat es va
realitzar una selecció aleatòria amb coordinació negativa en el temps, com també amb la resta
d’enquestes estructurals del mateix any.
Quadre 1. Divisions o grups d’activitat per a
l’estratificació i la correspondència amb la Classificació Nacional
d’Activitats Econòmiques (CNAE-2009)
Divisions o grups
d’activitat |
CNAE-2009 |
1. Agricultura, ramaderia, silvicultura i pesca |
01, 02, 03 |
2. Extracció d’antracita, hulla i lignit |
05 |
3. Extracció de cru de petroli i gas natural |
06 |
4. Extracció de minerals metàl·lics |
07 |
5. Altres indústries extractives |
08 |
6. Activitats de suport a les indústries
extractives |
09 |
7. Indústria de la alimentació |
10 |
8. Fabricació de begudes |
11 |
9. Indústria del tabac |
12 |
10. Indústria tèxtil |
13 |
11. Confecció de peses de vestir |
14 |
12. Indústria del cuir i del calçat |
15 |
13. Indústria de la fusta i el suro, llevat
mobles; cistelleria, i esparteria |
16 |
14. Indústria del paper |
17 |
15. Arts gràfiques i reproducció de suports
enregistrats |
18 |
16. Coqueries i refinament del petroli |
19 |
17. Indústria química |
20 |
18. Fabricació de productes farmacèutics |
21 |
19. Fabricació de productes de cautxú i plàstics |
22 |
20. Fabricació d’altres productes minerals no
metàl·lics |
23 |
21. Metal·lúrgia; fabricació de productes de
ferro, acer i aliatge ferri |
24 |
22. Fabricació de productes metàl·lics, llevat
de maquinària i equip |
25 |
23. Fabricació de productes informàtics,
electrònics i òptics |
26 |
24. Fabricació de material i equip elèctric |
27 |
25. Fabricació de maquinària i equip n.c.o.p. |
28 |
26. Fabricació de vehicles de motor, remolcs i
semiremolcs |
29 |
27. Fabricació d’altre material de transport |
30 |
28. Fabricació de mobles |
31 |
29. Altres indústries manufactureres |
32 |
30. Reparació d’instal·lació de maquinària i
equip |
33 |
31. Subministrament d’energia elèctrica, gas,
vapor i aire condicionat |
35 |
32. Subministrament d’aigua, activitats de
sanejament, gestió de residus i descontaminació |
36 |
33. Recollida i tractament d’aigües residuals |
37 |
34. Recollida, tractament i eliminació de
residus; valoració |
38 |
35. Activitats de descontaminació i altres
servicis de gestió de residus |
39 |
36. Construcció, enginyeria civil, activitats de
construcció especialitzada |
41, 42, 43 |
37. Venda i reparació de vehicles de motor i
motocicletes |
45 |
38. Comerç a l’engròs i intermediaris del
comerç, llevat de vehicles de motor i motocicletes |
46 |
39. Comerç al detall, llevat de vehicles de
motor i motocicletes |
47 |
40. Transport terrestre
i per canonada |
49 |
41. Transport marítim i
per vies interiors navegables |
50 |
42. Transport aeri |
51 |
43. Emmagatzemament i
activitats annexes al transport |
52 |
44. Activitats postals i de correus |
53 |
45. Servicis
d’allotjament, servicis de menjars i begudes |
55, 56 |
46. Edició |
58 |
47. Activitats cinematogràfiques, de vídeo i de
programes de televisió, enregistrament de so i edició musical. Activitats de
programació i emissió de radio i televisió |
59, 60 |
48. Telecomunicacions |
61 |
49. Programació, consultoria i altres activitats
relacionades amb la informàtica |
62 |
50. Servicis d’informació |
63 |
51. Servicis financers, excepte assegurances i fons de pensions |
64, 65, 66 |
52. Assegurances, reassegurances i fons de pensions, excepte Seguretat
Social obligatòria |
|
53. Activitats auxiliars als servicis financers i a les assegurances |
|
54. Activitats immobiliàries |
68 |
55. Activitats professionals, científiques i tècniques; activitats
administratives i servicis auxiliars |
69, 70, 73,
74, 75, 77, 78, 79, 80, 81, 82 |
56. Servicis tècnics d’arquitectura i enginyeria; assajos i anàlisis
tècniques |
71 |
57. Investigació i desenrotllament |
72 |
58. Publicitat i estudis de mercat |
73 |
59. Activitats sanitàries, servicis socials; activitats artístiques,
recreatives i d’entreteniment, reparació d’ordinadors, efectes personals i
d’ús domèstic; altres servicis personals |
86, 87, 88, 90, 91, 92, 93, 95, 96 |
Es convenient
tindre en compte que la publicació dels resultats de l’enquesta es realitza
d’acord amb una estructura d’agrupacions d’activitat diferent a l’especificada
en el quadre 1.
Esta estructura
es detalla a continuació en el quadre 2.
Quadre 2. Agrupacions d’activitat
incloses en la EI i la seua
correspondència amb
la Classificació Nacional d’Activitats Econòmiques (CNAE-2009)
Branca d’activitats |
CNAE-2009 |
AGRICULTURA |
01 a 03 |
1. Agricultura, ramaderia,
silvicultura i pesca |
01, 02, 03 |
INDÚSTRIA |
05 a 39 |
2. Indústries extractives
i del petroli |
05, 06, 07, 08, 09, 19 |
2.1. Indústries extractives |
05, 06, 07, 08, 09 |
2.2. Indústries del petroli |
19 |
3. Alimentació, begudes i tabac |
10, 11, 12 |
4. Tèxtil, confecció,
cuir i calçat |
13, 14, 15 |
4.1. Tèxtil |
13 |
4.2. Confecció |
14 |
4.3. Cuir i calçat |
15 |
5. Fusta, paper i arts gràfiques |
16, 17, 18 |
5.1. Fusta i suro |
16 |
5.2. Cartó i paper |
17 |
5.3. Arts gràfiques
i reproducció |
18 |
6. Química |
20 |
7. Farmàcia |
21 |
8. Cautxú i plàstics
|
22 |
9. Productes minerals
no metàl·lics diversos |
23
|
10. Metal·lùrgia |
24 |
11. Manufactures metàl·liques |
25 |
12. Productes informàtics, electrònics i òptics |
26 |
13. Material i equip elèctric |
27 |
14. Altra maquinària
i equip |
28
|
15. Vehicles de motor |
29 |
16. Altre material de transport |
30
|
16.1. Construcció naval |
301 |
16.2. Construcció aeronàutica i espacial |
303 |
16.3. Altre equip
de transport |
30 (exc. 301
y 303) |
17. Mobles |
31
|
18. Altres activitats
de fabricació |
32 |
19. Reparació i instal·lació de maquinària i equip |
33 |
20. Energia i aigua
|
35, 36 |
21. Sanejament, gestió de residus i descontaminació |
37, 38, 39 |
CONSTRUCCIÓ |
41 a 43 |
22. Construcció |
41, 42, 43 |
SERVICIS |
45 a 96 |
23. Comerç |
45, 46, 47 |
24. Transports i emmagatzematge |
49, 50, 51, 52, 53 |
25. Hostaleria |
55, 56 |
26. Informació i comunicacions |
58, 59, 60, 61, 62, 63 |
26.1. Telecomunicacions |
61 |
26.2. Programació, consultoria i altres activitats informàtiques |
62 |
26.3. Altres servicis
d’informació i comunicacions |
58, 59, 60, 63 |
27. Activitats financeres i d’assegurances |
64, 65, 66 |
28. Activitats immobiliàries |
68 |
29. Activitats professionals, científiques
i tècniques |
69, 70, 71, 72, 73, 74, 75 |
29.1. Servicis d’I+D |
72
|
29.2. Altres activitats
|
69, 70, 71, 73, 74, 75 |
30. Activitats administratives i servicis auxiliars
|
77, 78, 79, 80, 81, 82 |
31. Activitats sanitàries i de servicis socials |
86, 87, 88 |
32. Activitats artístiques, recreatives i d’entreteniment |
90, 91, 92, 93 |
33. Altres servicis |
95, 96 |
Atés que les unitats potencialment investigadores
s’investiguen de forma exhaustiva, les branques següents també s’inclouen dins
de l’àmbit poblacional de l’enquesta:
CNAE-2009 |
Literal |
85 (excepte 854) |
Educació (excepte
Educació Postsecundària) |
94 |
Activitats associatives |
Nota: com que
l’estadística d’I+D s’arreplega de forma coordinada amb l’enquesta sobre
innovació en les empreses, les empreses que declaren haver realitzat activitats
d’I+D són seleccionades amb probabilitat 1 i, a l’efecte de recollida de la
informació per a I+D, estan incloses les empreses amb menys de 10 assalariats
de totes les branques d’activitat excepte les CNAE 84 i 854.
ESTIMADORS
L'estimador
del total d'una característica X en un domini m, ve donat per:
on Xj és el valor de
la característica X del qüestionari j pertanyent al domini m.
Fj és el factor d'elevació del qüestionari j que es calcula
així:
a) Si l'empresa j va ser seleccionada en un
estrat h i segons les dades del qüestionari es troba en un altre estrat distint
k, aleshores:
(1)
b) Si l'empresa j, continua pertanyent al
mateix estrat h, on va ser seleccionada, aleshores:
(2)
c) En els casos concrets que s'especifique oportunament Fj =1.
Variables utilitzades
Nh, nombre d'empreses en l'estrat h.
nh, nombre d'empreses seleccionades en l'estrat h.
n*h, nombre d'empreses que han contestat, seleccionades en
l'estrat h i que no han canviat d'estrat.
Sent n’’h, nombre d'empreses seleccionades en l'estrat h i que
tenen incidència del tipus tancament
temporal o duplicat.
nkh, nombre d'empreses seleccionades en l'estrat h, i que
segons el qüestionari estan en un estrat distint k.
També es calculen errors de mostreig per mitjà
de l'expressió de la variància de l'estimador del total en un mostreig
estratificat.
2.6
Recollida de la informació
La
recollida dels qüestionaris de l'EI-14 s'ha caracteritzat per estar coordinada
amb la recollida de l'Enquesta Industrial d'Empreses, l'Enquesta Anual de
Servicis, l'Enquesta Industrial de Productes i l'Enquesta sobre l'ús de
Tecnologies de la Informació i les Comunicacions i del Comerç Electrònic en les
empreses i ha sigut duta a terme per la Unitat de Recollida Centralitzada
(URCE). El seguiment del calendari dels treballs de camp i el control de
qualitat de la informació s'ha realitzat des dels Servicis Centrals de l'INE. El percentatge de no resposta ha sigut del 7,69
per cent.
El
personal implicat en els treballs de l'enquesta està obligat per llei a
preservar el secret estadístic. Els inspectors d'enquesta són els responsables
de la formació teòrica i pràctica del personal d’esta i del control dels
treballs de recollida de la informació. A estos efectes, es preparen els
manuals i documents de formació i consulta corresponents.
A les unitats
informadores se’ls envia la carta de presentació de l’enquesta, sense el
qüestionari en paper, en la qual s’inclou l’usuari i la contrasenya per a
l’ompliment web. Des de 2013, l’accés a l'ompliment web assenyalat es realitza
a través de la pàgina de protocol segur https://iria.ine.es.
Una vegada rebuda
esta carta, les empreses disposen d’un termini de 15 dies per a omplir i enviar
el qüestionari.
Des
de la URCE s'establix un primer contacte telefònic
amb l'empresa per a comprovar la recepció del qüestionari. Si transcorregut el
termini previst, no s'ha rebut el qüestionari emplenat, es realitzen les
reclamacions telefòniques i escrites que es consideren necessàries.
L'Enquesta
sobre Innovació Tecnològica en les empreses està prevista en el Pla Estadístic
Nacional com d'emplenament obligatori.
Des
de la URCE es du a terme un procediment integrat de recollida d'informació, que
consistix a procedir a la depuració i gravació de les
dades tan prompte com es rep la informació. En cas necessari, se sol·liciten a
l'empresa els aclariments necessaris sobre les dades facilitades.
2.7
Tractament de resultats
Les
fases de tractament de la informació han sigut les següents:
-
Control i depuració manual dels qüestionaris per les unitats involucrades en la
recollida de la informació, a fi de recuperar la possible falta de dades o
corregir els errors dels qüestionaris abans de la seua gravació.
-
Gravació interactiva amb depuració i correcció d'errors de la informació
obtinguda per les unitats involucrades en la recollida d'informació.
-
Control de la informació rebuda pel servici promotor.
-
Control de la cobertura i tractament d’errors d'identificació.
-
Validació de la qualitat de la informació.
-
Imputació de la no resposta parcial.
-
Depuració i correcció interactiva d'inconsistències de la informació validada.
-
Elaboració d'una primera fase de taules d'anàlisi de resultats.
- Macroedició dels principals agregats per a corregir els
errors no detectats en la fase anterior de microdepuració.
-
Anàlisi de dades.
-
Creació del fitxer definitiu de dades.
-
Obtenció de taules de resultats definitius en el servici promotor elaborats a
partir del fitxer final de dades.
3.
ENQUESTA SOBRE INNOVACIÓ TECNOLÒGICA EN LES EMPRESES. RESULTATS PER A LA
COMUNITAT VALENCIANA, 2014
3.1
Introducció
L'Enquesta
sobre Innovació Tecnològica en les Empreses. Resultats per a la Comunitat
Valenciana, 2014, consistix bàsicament en una
explotació estadística ampliada dels resultats per a l'àmbit de la Comunitat
Valenciana de l'Enquesta d'Innovació en les Empreses de l'Institut Nacional
d'Estadística (INE) referida a l'any 2014, amb l'objectiu de conéixer les activitats innovadores de les empreses, els
resultats de la innovació i el seu impacte econòmic, adaptada a les
característiques pròpies de l'activitat productiva regional, sense deixar de
mantindre els criteris de coherència, homogeneïtat i comparabilitat
de les xifres. Per a això, l'explotació realitzada utilitza una classificació
pròpia, compatible amb la Classificació Nacional d’Activitats Econòmiques de 2009
(CNAE-09), que desagrega la informació fins a un total de 16 sectors, 13 d'ells
industrials.
La
mostra final obtinguda per a Espanya va ser de 38.491 empreses, de les quals 3.087
empreses pertanyen a la mostra per a la Comunitat Valenciana.
Les
variables recollides es referixen, en la seua
majoria, a conceptes relacionats directament amb el coneixement de les
activitats innovadores de les empreses, els resultats de la innovació i el seu
impacte econòmic classificats segons l'activitat econòmica o la grandària de
l'empresa.
En
l'explotació de resultats continguda en esta publicació i que configura
l'Enquesta sobre Innovació Tecnològica en les Empreses, s'ha utilitzat una
classificació estadística de les dades per 16 sectors d'activitat.
3.2
Presentació de resultats
La
publicació es dividix en dues parts. La primera conté
les sèries estadístiques dels anys 2010 al 2014 de les variables principals,
així com les taules que contenen els coeficients de variació de les taules de
resultats corresponents.
La
segona part conté taules amb els resultats detallats, una taula amb les
principals variables de les empreses amb seu social a la Comunitat Valenciana
segons la grandària de l'empresa i una altra amb les principals variables de
les empreses amb seu social a la Comunitat Valenciana segons el sector
d'activitat: empreses amb activitats innovadores, empreses que han realitzat
I+D, intensitat d'innovació, empreses innovadores, empreses EET que han
cooperat en I+D, que han sol·licitat patents, etc., i una taula amb les
despeses totals en activitats per a la innovació tecnològica, tant les despeses
de les empreses amb seu a la Comunitat Valenciana (independentment d'on executa
la despesa), com de les despeses en innovació a la Comunitat Valenciana
(independentment d'on està la seu de l'empresa). A partir de cada una d'estes
taules es pot accedir a les taules que contenen els coeficients de variació
corresponents.
A
més, la publicació de l'Enquesta sobre Innovació Tecnològica en les Empreses.
Resultats per a la Comunitat Valenciana, 2014, presenta un annex específic en
el qual s'oferixen els coeficients de variació de les
estimacions realitzades en les taules de resultats, així com la metodologia i
les correspondències entre els 16 sectors d'activitat utilitzats per l'IVE en
la present publicació i la CNAE-09.
3.3 Errors de mostreig
A fi d'oferir una aproximació als errors de
mostreig en esta publicació s'han inclòs els coeficients de variació de les
estimacions de cada taula de resultats. Si representa un
paràmetre d'interés (normalment un total d'una certa
variable o un quocient dels totals de dos variables) i la seua estimació
obtinguda de la mostra, el coeficient de variació és:
on és l'estimació de la
variància de l'estimador , .
El càlcul de l'estimador de la variància de
l'estimador, , s'ha realitzat per
mitjà de tècniques de remostreig per simulació,
concretament bootstrap, que, entre els mètodes assajats, és el que millor s'ha
acomodat a les exigències derivades tant del disseny mostral com de la mateixa
mostra.
El bootstrap consistix
a extraure mostres amb
reemplaçament de la mostra original. Per a cada una d'eixes rèpliques, s'obté una
estimació de . Amb les dites
estimacions, es calcula l'estimador bootstrap de la variància de :
on .